Nekromanti Felsatsningar hos WotC?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hyllor och försäljning

Fulla hyllor = dålig försäljning

Tomma hyllor = Bra försäljning

Nä, så kan man ju egentligen inte säga, men lite så var det med mängden AD&D-prylar på hyllorna. De mängderna fanns på hyllorna för att de inte sålde. Alltså blev böckerna kvar på hyllorna. Någon gång i början av 90-talet imploderade rollspelsmarknaden, och TSR fortsatte som om inget hänt, vilket inte var så bra.

WotC har nog bättre koll på hyllorna. Tror jag.

/M

Hunk

Hero
Re: Hyllor och försäljning - Hunk svamlar vidare

Det kan ju också ha med produktlivscykel att göra. Skulle, utan någon egentlig kunskap i ämnet, kunna tänka mig att man förr bedömde produktlivscykeln på t.ex. äventyr som längre, varför man inte såg det som något större problem att ha det på hyllan i ett par år, eftersom den ändå skulle bli såld förr eller senare. Numera vill man ju hålla ned kapitalbindningen så mycket som möjligt, varför SF-Bokhandeln rear ut det som legat i lager mer än ett år. Traditions marginaler på 80-talet var ju också ruskigt höga, vilket gjorde att man kunde acceptera en betydligt långsammare lageromsättningshastighet än nu.

Däremot tror jag ändå att utbudet av supplement till ett system säger en del om efterfrågan. Visserligen kan man visa på en hel del undantag - det senaste är nog när marknaden överöstes av D20-produkter som ingen köpte för ett par år sedan som Trad senare fick sälja ut för 1-19 kr styck.

Jaak

Warrior
Re: Ja och nej, dvs ett nja

Har läst för lite i de flesta av de där böckerna för att va säker på min åsikt. Men rent generellt tycker att materialet brukar vara torrt, dammet yr typ. Mkt beskrivningar på platser men inget på konspirationer, eller vad som händer just nu.

Jaaken ovanligt virrig

ForgottenRealms

Veteran
Håller med dig. Problemet är att WotC styrs av intäkter, regelböcker ger mer av det än äventyr uppenbarligen. Trista är att det senare är en bristvara (åtminstånde 3.5 grejer) så dem tar inte direkt hand om sina fans på något bra sätt.

Sedan kan man diskutera vad dem tänkte när dem introducerade Ebberon...

Eksem

Champion
"Sedan kan man diskutera vad dem tänkte när dem introducerade Ebberon... "

Som jag har förstått det tänkte de: Nu ska vi jävlar i mig visa vad det här spelet, och det här spelets fans, verkligen går för.

Eberron är skitbra, och alla som inte håller med är dumma i huvudet.

Hunk

Hero
Problemet är att WotC styrs av intäkter, regelböcker ger mer av det än äventyr uppenbarligen. Trista är att det senare är en bristvara (åtminstånde 3.5 grejer) så dem tar inte direkt hand om sina fans på något bra sätt.
Det har ju börjat bli lite bättre på äventyrsfronten från WotC:s sida, men jag håller med om att det var rejäl stilltje ett tag, vilket dock löstes tämligen fint av justa äventyr från tredjepartstillverkare. Nu är det lite tuffare med det senare och därför har WotC sent om sider vaknat upp och börjar ge ut äventyr igen.

Jag tror att de tänkte att de ville ha en värld som var annorlunda än Forgotten Realms eftersom man såg att det fanns utrymme för att ge ut två olika kampanjvärldar samtidigt, men att dessa inte fick vara för lika varandra (varför t.ex. en nysatsning på Greyhawk gick bort). Man ville dock inte ha något som var för annorlunda att allt för stora förändringar var tvungna att göras från Core Rulebooks (varför t.ex. Dark Sun gick bort). Ytterligare ett skäl till att man inte satsade på några gamla världar tror jag var att man också ville ha något helt nytt och fräscht. Med det tycker jag att de har lyckats - Eberron är en fräsch och "lagom" annorlunda värld. Däremot är det inte mitt förstahandsval som spelledare, men det beror mest på att jag är en konservativ stofil (som dessutom såg samma nackdelar hos Forgotten Realms vid mitt första intryck av världen).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ahh … den här gamla diskussionen igen …

Caligula said:
Håller med dig. Problemet är att WotC styrs av intäkter, regelböcker ger mer av det än äventyr uppenbarligen. Trista är att det senare är en bristvara (åtminstånde 3.5 grejer) så dem tar inte direkt hand om sina fans på något bra sätt.
Varför ska man ta hand om fans som gnäller efter äventyr men inte köper dem? (För om de verkligen köpte dem skulle ju WotC tjäna pengar på dem, och då få incitament att ge ut fler.) Bättre då att ge ut sånt som de tjänar pengar på så att de kan fortsätta ge ut D&D-prylar. För hur är fansen betjänta av att WotC går i konkurs?

Och det ges faktiskt ut tre officiella 3.5-äventyr per månad. Visserligen inte direkt av WotC, men väl av Paizo med WotC goda minne. Jag talar förstås om Dungeon Magazine. (Och det här har jag tjatat om så många gånger att jag är förvånad över att du glömt bort det.)

Behöver man verkligen fler än tre äventyr i månaden?

Caligula said:
De tänkte förmodligen att det var dags att ge fansen något bättre än det hopplöst gammalmodiga och alldagliga Forgotten Realms som de hunnit tröttna på tre gånger om – och skapade därför en helskön magisk värld som verkligen fungerar enligt D&D:s »naturlagar« utan att för den skull göra avkall på det som är klassiskt med D&D.

Torbjörn

Swordsman
Problem med äventyr till D&D

Med Dungeon kommer tre nya äventyr till D&D varje månad. De är lite korta ibland men oftast rätt bra. Så det kommer trots allt en del äventyr till D&D, jag saknar dock längre äventyr.

Jag tänkte nu ta upp ett problem med ett spelsystem som D&D:s och tillverkningen och försäljningen av äventyr till det:

Låt oss ta ett nummer av Dungeon som exempel - tre äventyr; 1: Lvl 16 i FR - Fan! Mina spelare är lvl 5-6,
2: Lvl 1 - Fan! Mina spelare är lvl 5-6,
3: Lvl 5 i Eberron - Yes! Mina spelare är lvl 5 men tyvärr, vi spelar i FR!

Eftersom det är sån oerhörd skillnad i D&D mellan nybörjare, medelmåttor och härdade veteraner kan ett äventyr för lvl 10 inte användas för lvl 2 eller för lvl 18, även om de går att "skala" så de passar för ett par lvl upp eller ner. Detta begränsar kundkretsen för äventyr som ges ut. När Sons of Gruumsh kom ut (avsett för lvl 4) så ratades det förmodligen av alla som inte var i spannet lvl 2-6. Så inte nog med att det skall vara rätt värld, rätt område och falla köparen i smaken i övrigt, det skall vara anpassat för rätt lvl också.

Detta problemet har jag inte haft när jag köpt äventyr till spel utan level-system. I andra spel som DoD och CoC kunde vissa äventyr vara svårare än andra och kräva högre FV men det var inte sådan enorm skillnad som i D&D.

Detta kanske bidrar till att det kan vara svårt att sälja äventyr till D&D?

Torbjörn

Eksem

Champion
Re: Problem med äventyr till D&D

"Med Dungeon kommer tre nya äventyr till D&D varje månad. De är lite korta ibland men oftast rätt bra. Så det kommer trots allt en del äventyr till D&D, jag saknar dock längre äventyr."

Men sedan ett ganska långt tag tillbaka har de ju längre kampanjer nästan hela tiden. Vampires of Waterdeep och Shards of Eberron (eller det hette den ju inte alls? Jaja, det var en Eberron-kampanj) är små kampanjer, Age of Worms är en större och den följde ju på Shackled City.

Torbjörn

Swordsman

Helt riktigt! Decembernumret innehöll dock två fristående korta äventyr (ett hög-level till FR och ett mordmysterium till Eberron - som faktiskt lätt går att anpassa till FR också) förutom fortsättningen på Age of Worms.

Kampanjerna är ju bra förutsatt att man är med från början, annars tappar man ju lite av tjusningen med dem. Det är ju inte lika roligt att hoppa in i mitten av kampanjen. Därför kanske långa äventyr lämpar sig bättre att ge ut som separata äventyrsböcker.

Själv har jag inte lyckats få tag på november-numret, och med den luckan blir inte Age of Worms lika kul!

Torbjörn.

Hunk

Hero

WotCs samlade stab är säkerligen smartare än jag, men för mig som bara köper Dungeon då och då gör de längre kampanjserierna att en tredjedel av varje nummer blir ointressant för mig. Tycker att Dungeon är perfekt för kortare äventyr, medan mini- och jättekampanjer passar bättre i fristående böcker. Men, men, det är förmodligen så att trollkarlarna har räknat ut att dessa kampanjer gör att folk fortsätter köpa tidningen när de köpt det första numret med material för en kampanj.

Att jag sedan inte är särskilt förtjust i Dungeons layout, eftersom den har en tendens att ge mig huvudvärk, är en annan historia...

ForgottenRealms

Veteran
Re: Ahh … den här gamla diskussionen igen …

Vilka försäljningskanaler använder Dungeon Magazine av i Sverige? Jag har inte sett en enda tidning. Antar att det är något Sinkadus-linande för gamla Drakar och Demoner?

ForgottenRealms

Veteran
Hehe rolig syn på det hela:

Eberron är skitbra, och alla som inte håller med är dumma i huvudet.
Jag har förstått att du tycker Eberron är bra efter åtskilliga diskussioner med min kusin som tillslut ledde till att han blev kickad för livstid härifrån.

Nu är jag på väg åt samma håll bara för att jag ifrågasatte deras tankar när dem lanserade denna produkt. Dem tror att jag lämnat ut mitt lösenord till honom så han kan posta på forumet. Rätt roligt faktiskt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
"Dem tror att jag lämnat ut mitt lösenord till honom så han kan posta på forumet."

Undrar om dem tror att det är din kusin som skriver i ditt namn på grund av att din kusin saknar förmågan att skilja på "de" och "dem"? Den förmågan besitter nämligen Anor, till skillnad från hans bannade kusin. Han kan också föra vuxna diskussioner, vilket hans användares inlägg helt plötsligt slutat göra.

"Rätt roligt faktiskt."

Inte alls. För egen del hoppas jag att han (Anor alltså, inte du Caligula) också blir bannad. Inte för att jag tycker illa om honom, utan för att han erbjuder dig en uttrycksväg på forumet.

Också lite till Anor;

Fatta att han (och nu pratar vi om Caligula) inte är önskvärd här. Vi vill inte veta vad han tycker och tänker. Vi trivs inte med hans närvaro eftersom han beter sig som en omogen skitunge. Därför blev han bannad. Du (Anor), däremot, har hittills visat sig vara en reko kille som inte går igång på din egen förträfflighet och som dessutom kan föra sansade och vuxna diskussioner. Sluta erbjuda din missanpassade kusin plats genom ditt användarkonto. Jag förstår att om du känner dig tvingad att göra det (misstänker att Caligula är en rätt påträngande och dominant person IRL, han har ju hittills enbart förstärkt intrycket av att vara hälften psykopat och hälften imbecill) men i slutändan skadar det bara dig själv.

- Vulf

EchonCique

Hero
Och där slutar vi!

Inget sådant här!

Diskussioner om uppförandekod tas via mail till redaktionen eller via Rollspel.nu-forumet. Dessutom vill vi inte se nedskrivande beskrivningar av andra, inte ens de som inte kan försvara sig.

Inget mer av detta!