Min lista:
1. Amber
Tärningslöst! Och tillsammans med:
2. Over the edge
Fria färdigheter! Det påverkade mitt sätt att spela i kring tio år och kombinationen tärningslöst och fria färdigheter är fortfarande något jag gärna återvänder till. Inga andra spel har påverkat mitt spel så och inga andra spel har tagit mitt spelande så mycket frammåt (enligt en jättesubjektiv åsikt)
3. Operation Fallen Reich
När jag hörde att de hade ett 'unikt och annorlunda sätt att göra karaktärer' så tänkte jag 'jaha', men när jag testade höll jag med och Life board är det roligaste sätt jag varit med om att göra karaktärer och helt briljant.
4. Castel Falkenstein
Miljön, korten, allt är färdigheter, magisystemet som tog realtid, de trevligt skrivna reglerna och greppet att skriva de 'i världen' och att karaktären ska vara skriven idagboksform
5. World of darkness
Eller kanske främst Vampire för att det tog in ickerollspelera närmare hobbyn och red på en annan subkultur, plus att få Aaron Spelling att göra en tv-serie av ett rollspel, det är fett. Och för att lämna grundegenskaper fria att kombineras med färdigheter. Plus för mig personligen fick det mig att återupptäcka lajv.
Och för att alla listor behöver bubblare (och för att jag skrev först och rangordnade sedan):
Pendragon
Generationer, traits och högst lyckade på en d20 är bäst.
Kult
Då de flesta jag känner brukar hävda att det var vaggan till friform och skrivet för att man skulle ignorera reglerna
Ars Magica
Multipla karaktärer, skulle säkert varit topp fem om jag stött på multipla karaktärer via det först, istället för att mött det via friform och då bara tyckt att Ars Magicas lösning var sämre.
-Gunnar (som skulle kunna gjort en mycket längre personlig utläggning om Amber)
1. Amber
Tärningslöst! Och tillsammans med:
2. Over the edge
Fria färdigheter! Det påverkade mitt sätt att spela i kring tio år och kombinationen tärningslöst och fria färdigheter är fortfarande något jag gärna återvänder till. Inga andra spel har påverkat mitt spel så och inga andra spel har tagit mitt spelande så mycket frammåt (enligt en jättesubjektiv åsikt)
3. Operation Fallen Reich
När jag hörde att de hade ett 'unikt och annorlunda sätt att göra karaktärer' så tänkte jag 'jaha', men när jag testade höll jag med och Life board är det roligaste sätt jag varit med om att göra karaktärer och helt briljant.
4. Castel Falkenstein
Miljön, korten, allt är färdigheter, magisystemet som tog realtid, de trevligt skrivna reglerna och greppet att skriva de 'i världen' och att karaktären ska vara skriven idagboksform
5. World of darkness
Eller kanske främst Vampire för att det tog in ickerollspelera närmare hobbyn och red på en annan subkultur, plus att få Aaron Spelling att göra en tv-serie av ett rollspel, det är fett. Och för att lämna grundegenskaper fria att kombineras med färdigheter. Plus för mig personligen fick det mig att återupptäcka lajv.
Och för att alla listor behöver bubblare (och för att jag skrev först och rangordnade sedan):
Pendragon
Generationer, traits och högst lyckade på en d20 är bäst.
Kult
Då de flesta jag känner brukar hävda att det var vaggan till friform och skrivet för att man skulle ignorera reglerna
Ars Magica
Multipla karaktärer, skulle säkert varit topp fem om jag stött på multipla karaktärer via det först, istället för att mött det via friform och då bara tyckt att Ars Magicas lösning var sämre.
-Gunnar (som skulle kunna gjort en mycket längre personlig utläggning om Amber)