Yesss, då ska jag i morgon sät amig ner och göra några Legend of the Five Rings-Rp med två nya spelare (de har spelat andra spel men aldrig L5R eller andra samurajlir). Nu kommer dok det bli problem med inskolningen ("Neeej, du kan inte plundra liken" och "Neeej, du kan inte snyta dig i din daimyos kimono med äran i behåll"). I vanliga fantasylir kan man ju identifera sig med kulturen på en höft, men en helt ny? Hmm.
Min tanke var som följer: De nya spelarna får göra samurajer som inte genomgått sin gempukku ännu, så de är inte fullvärdiga vuxna, vilket kan ge dem en viss inlärningsperiod. Fast då blir de sämre än de andra spelarna... ångest.
Eller ska de ha en gammal sensei med sig som slår dem i kolan varje gång de är på väg att göra något apdumt?
Villrådig.
Storuggla, Seppun Miharu rockar tjockt.
Min tanke var som följer: De nya spelarna får göra samurajer som inte genomgått sin gempukku ännu, så de är inte fullvärdiga vuxna, vilket kan ge dem en viss inlärningsperiod. Fast då blir de sämre än de andra spelarna... ångest.
Eller ska de ha en gammal sensei med sig som slår dem i kolan varje gång de är på väg att göra något apdumt?
Villrådig.
Storuggla, Seppun Miharu rockar tjockt.