Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Lustig. Jag har aldrig sett filmerna för att Peter J i de tre första filmerna visade sig vara klåfingrig och totalt tondöv inför Tolkiens verk. Plus den krassa kommerisalismen, där man tar en fin YA-bok som lätt går att göra på en film och blåser upp det till tre actionfilmer, med en kazillion prylar av plast.skaraborgarn;n320495 said:I någon anda av politisk korrekthet fick filmerna om Bilbo en kvinnlig karaktär.
En av anledningarna till att jag aldrig sett filmen. Inte snällt att ändra så mycket från förlagan.
Att sen stoppa i en kvoteringskvinna per film i de här sanslöst sexistiska korvfesterna - det biter ju liksom inte på den massiva, konservativa sunkigheten som hela Tolkiens verk bygger på. Så jag tycker väl egentligen inte att man ens hade behövt försöka, utan bara kunde kört berättelserna i all sin reaktionära prakt. Det hade i alla fall varit troget de litterära förlagorna, vad det nu är värt. Bäst hade troligen varit att inte göra några filmer alls. Böckerna har inte precis åldrats med värdighet.