Re: Jämlikt = ofeministiskt?
"Ett feministiskt rollspel torde inte vara ett där rollpersoner av olika kön är jämställda, utan ett rollspel som antingen lyfter fram det jämställda samhället och tvingar det på spelarna trots invanda blablabla, eller ett rollspel som lyfter fram maktstrukturerna som spelarna bär med sig i ljuset."
Bra uttryckt! Ser man på feminismen som en medvetenhet, som ett samhällskritiskt perspektiv, handlar det egentligen inte om "rättigheter"*. Det krävs, t ex, viss vilja för att kunna läsa in könsförtryck i svensk lagstiftning - Sverige verkar helt enkelt lämnat den formen av lagmässigt förtryck**. Trots detta tyder allt på att det fortfarande råder en ojämlikhet, och det är endast genom att vara medveten om den som den kan förminskas - omedvetenhet, däremot, är vad som driver den.
Nog om det. Detta är dock grunden till att jag själv gärna applicerar olika grad av genusperspektiv på rollspel.
"man tar ett samhällsfenomen och isolerar det eller drar det in absurdum för att se vilka konsekvenser det får. Rollspelet Shock kanske skulle vara lämpligt för detta?"
Absolut! Shock är nog det intressantaste indie-spelet jag spelat, och en höjdpunkt under senaste GothCon. Att ställa ett samhällsfenomen mot en pågående förändring på detta vis är helt enkelt så #¤&%£$ koolt!
"Ett annat sätt att åskådliggöra det är att helt enkelt överdriva den könsordning som finns. Det är det som Bearnie pratar om i Noir (även om jag inte håller med honom - jag kan möjligen se Noir som underlag för diskussion, men jag skulle inte vilja spela en kvinnlig rollperson i Noir, då det helt enkelt inte skulle vara en trevlig upplevelse)."
Jag förstår dig. Jag vill bara passa på att poängtera att det inte endast är kvinnliga rollpersoner som utsätts för detta. Det är snarare fifty-fifty. Inte heller är det rollpersonerna som drabbas oftast, utan istället är det genom människor i deras närhet det synliggörs. Det sagt tror jag fortfarande inte att min Noir-kampanj skulle falla dig på läppen - har jag förstått dina rollspels-preferenser rätt har jag med alldeles för många liknande teman.
"I det här läget skulle jag nog vilja ta upp rollspelet Panty Explosion igen. Man kan inte spela annat än japansk skolflicka i det spelet. Det innebär att man spelar den utsatta änden av ett extremt mansdominerat samhälle, med allt vad det innebär i form av tafsare på pendeltåget, arrangerade äktenskap, försäljningsautomater med begagnade trosor, industrialiserad skoluniformsfetischism, och förväntan att bli hemmafru vid max 25. (Det finns ett stycke i bakgrundsmaterialet med statistik om sexuellt utnyttjande, till exempel - hur många andra rollspel har det?)"
Det där är mycket intressant. Jag kände inte till att spelet drevs av ett så starkt patos. Det gör det, givetvis, till ett så mycket intressantare spel i mina ögon. Jag gillar nämligen när spelskapare vågar ta sådana slags ställningstagande. Jag ska se till att omvärdera min bild vid tillfälle.
----
Avslutningsvis vill jag uttrycka hur bra jag tycker den här tråden blivit. Jag vågade faktiskt inte hoppas så mycket (cynism), men inlägg efter inlägg har imponerat på mig. Rollspel är inte "bara" ett stycke eskapism, och har aldrig varit det. Jag gillar hur tråden har lyckats behandla hur vissa samhällsfenomen alltid, på ett eller annat sätt, kommer göra avtryck på våran hobby. Därför ger jag er tummen upp!
<font size="1">* Mer än formulerat som "rätten att få springa igenom stan naken utan att bli antastad" som ibland luftas i våldtäkts-debatten, och som jag personligen mest tycker är fånig</font size>
<font size="1">** Tvärt om formuleras många lagar idag för att värna om just kvinnans rättigheter</font size>
"Ett feministiskt rollspel torde inte vara ett där rollpersoner av olika kön är jämställda, utan ett rollspel som antingen lyfter fram det jämställda samhället och tvingar det på spelarna trots invanda blablabla, eller ett rollspel som lyfter fram maktstrukturerna som spelarna bär med sig i ljuset."
Bra uttryckt! Ser man på feminismen som en medvetenhet, som ett samhällskritiskt perspektiv, handlar det egentligen inte om "rättigheter"*. Det krävs, t ex, viss vilja för att kunna läsa in könsförtryck i svensk lagstiftning - Sverige verkar helt enkelt lämnat den formen av lagmässigt förtryck**. Trots detta tyder allt på att det fortfarande råder en ojämlikhet, och det är endast genom att vara medveten om den som den kan förminskas - omedvetenhet, däremot, är vad som driver den.
Nog om det. Detta är dock grunden till att jag själv gärna applicerar olika grad av genusperspektiv på rollspel.
"man tar ett samhällsfenomen och isolerar det eller drar det in absurdum för att se vilka konsekvenser det får. Rollspelet Shock kanske skulle vara lämpligt för detta?"
Absolut! Shock är nog det intressantaste indie-spelet jag spelat, och en höjdpunkt under senaste GothCon. Att ställa ett samhällsfenomen mot en pågående förändring på detta vis är helt enkelt så #¤&%£$ koolt!
"Ett annat sätt att åskådliggöra det är att helt enkelt överdriva den könsordning som finns. Det är det som Bearnie pratar om i Noir (även om jag inte håller med honom - jag kan möjligen se Noir som underlag för diskussion, men jag skulle inte vilja spela en kvinnlig rollperson i Noir, då det helt enkelt inte skulle vara en trevlig upplevelse)."
Jag förstår dig. Jag vill bara passa på att poängtera att det inte endast är kvinnliga rollpersoner som utsätts för detta. Det är snarare fifty-fifty. Inte heller är det rollpersonerna som drabbas oftast, utan istället är det genom människor i deras närhet det synliggörs. Det sagt tror jag fortfarande inte att min Noir-kampanj skulle falla dig på läppen - har jag förstått dina rollspels-preferenser rätt har jag med alldeles för många liknande teman.
"I det här läget skulle jag nog vilja ta upp rollspelet Panty Explosion igen. Man kan inte spela annat än japansk skolflicka i det spelet. Det innebär att man spelar den utsatta änden av ett extremt mansdominerat samhälle, med allt vad det innebär i form av tafsare på pendeltåget, arrangerade äktenskap, försäljningsautomater med begagnade trosor, industrialiserad skoluniformsfetischism, och förväntan att bli hemmafru vid max 25. (Det finns ett stycke i bakgrundsmaterialet med statistik om sexuellt utnyttjande, till exempel - hur många andra rollspel har det?)"
Det där är mycket intressant. Jag kände inte till att spelet drevs av ett så starkt patos. Det gör det, givetvis, till ett så mycket intressantare spel i mina ögon. Jag gillar nämligen när spelskapare vågar ta sådana slags ställningstagande. Jag ska se till att omvärdera min bild vid tillfälle.
----
Avslutningsvis vill jag uttrycka hur bra jag tycker den här tråden blivit. Jag vågade faktiskt inte hoppas så mycket (cynism), men inlägg efter inlägg har imponerat på mig. Rollspel är inte "bara" ett stycke eskapism, och har aldrig varit det. Jag gillar hur tråden har lyckats behandla hur vissa samhällsfenomen alltid, på ett eller annat sätt, kommer göra avtryck på våran hobby. Därför ger jag er tummen upp!
<font size="1">* Mer än formulerat som "rätten att få springa igenom stan naken utan att bli antastad" som ibland luftas i våldtäkts-debatten, och som jag personligen mest tycker är fånig</font size>
<font size="1">** Tvärt om formuleras många lagar idag för att värna om just kvinnans rättigheter</font size>