Så du menar att om du konsekvent omkring dig, kulturellt och fysiskt, ser killar som det är OK för att vara våldsamma och tjejer som det inte är OK för, så kommer det inte att påverka dig?
Det handlar inte bara om tv-serier. Det var ett s.k exempel. Min poäng är att t.ex vuxna på dagis inte behandlar killar som bråkar på samma sätt som tjejer som bråkar; attityderna är olika (och ja, det finns forskning på det här - vuxna behandlar barn olika beroende på kön).
Om vi tar bort
tv-serier som exempel. Nyheter tror jag kan påverka en. Man ser på nyheterna om att folk inte får sina försäkringspengar, tycker att det är dåligt och sen är det slut med det. Men en person som pratar med en annan person som inte får sina försäkringspengar har mycket lättare att ta till sig det hela, att ha mer empati och att bli skogsförbannad.[/quote]
Självklart påverkar människor andra människor, oavsett ålder. Jag är bara trött på att folk tar
tv-serier, filmer och spel som exempel på att världen är rutten.
Sluta låtsas som om du inte kan skilja på statistik och individ, är du vänlig. Om grupp A har en statistisk egenskap X så betyder inte det att alla individer i grupp A har egenskap X.
Det här är ärligt talat den jobbigaste delen av såna här diskussioner - man försöker diskutera grupper och statistik, och får som svar att "men JAG är minsann inte". Det är irrelevant huruvida du som individ är våldsam eller inte, och att försöka motbevisa statistik med den sortens trams är ärligt talat under din värdighet. Jag tror mer om dig.
De flesta killar är längre än 1.62. Jag är det inte. Betyder det att jag inte är kille? Eller att det är falskt, att de flesta killar är längre?
Det jag menar är att problemet i första hand för barn är att dom får veta baserat på kön att olika saker är okej. Men samtidigt fortsätter det i vuxen ålder, ta exemplet män som blir misshandlade i heterosexuella förhållanden. Mörkertalet räknas vara ännu större än vid hustrumisshandel (vet inte hur det är i samkönsförhållanden) för att män inte vågar berätta då dom är rädda för att få en stämpel på sig.
Det jag försöker trycka på här är att det är fel att säga att det är rätt att lära kvinnor att slåss, då dom inte har blivit uppväxta så, men fel att lära upp män då män står som förövare i dom flesta misshandelsfallen (män är oftast offer också). Finns ju som sagt kvinnor som är mer våldsamma än män, och starkare än män också.
Förresten, anledningar till att man borde lära upp fler inom kampsporter är först och främst att man kan lära sig kontroll, det borde ju kunna minska på misshandel tycker man.
I vilket fall som helst är det här nu jävligt OT.
EDIT: Tog bort rader som var totalt meningslösa och inte bidrog till något