Nekromanti Femman vs ren OSR

erikt

Hero
Skarpskytten;n336160 said:
Jag tror mig ha hört att det i AD&D fanns en regel om att rollfigurerna måste träna innan de fick höja sin nivå. Det låter rätt krystat, men det är ju en lösning. Överhuvud taget tycker jag BRP är bättre här i sättet det låter personer växa och förändras mer organiskt och utifrån specifika erfarenheter. KAP gör det jättebra. Men i OSR är det nog lika bra att inte ens försöka rationalisera det ...
Så är det mycket riktigt i AD&D 1e. Efter att du har tillräckligt mycket XP för att gå upp i level så måste du träna innan du faktiskt går upp i level eller kan få ytterligare XP. Träning tar ett par veckors tid och kostar massor med guld. Kör man by-the-book så kommer en hel del av de skatter som släpas ut från grottvalven att försvinna i träningskostnader.
Reglerna för träning hör nog till Topp 10 bland regler som brukar husreglas bort när folk spelar AD&D.

2097

deleta mitt konto tack
Kom just på en lösning som var mycket mer obvi än min gamla "köpa och sälja ordensringar MLM"–idé: att helt enkelt placera ut mängden guld dom behöver för att shoppa plus mängden guld dom behöver för att levla upp.
Och sen en regel att dom bara får levla för en viss procent av sina guld. Uh fast hur skulle den begränsningen funka diegetiskt, där hade jag inte tänkt till riktigt…

Sen tycker jag att dom ska kunna levla flera levels på en gång, dom har varit på en öde ö och sen kommer dom hem och tränar som fan. Jag fattar att det är bra för nybörjare att dom får ta baby steps genom en level i taget men jag tror nog mina kära dorks kan hantera det.

Nej nu kom jag på en annan variant: dom måste lämna en viss mängd guld som pant vid dörren.

2097

deleta mitt konto tack
Tre sekunder senare tycker jag att även den idén känns dum