Nekromanti Femte konfluxen SPOILER VARNING

Zirkasa

Veteran
Våran spelgrupp håller på att spela den femte konfluxen. Jag som SL har ett litet problem. Jag förstår mig inte riktigt på var någonstans klockan ner till jorddragaren stannar. På ett ställe står det att den stannar på schaktets botten under vattenytan men på ett annat ställe står det att klockan kan sänkas ned i vattnet som då strömmar över fotplattan upp till lårhöjd. Verkar lite konstigt. Eller är det så att klockan inte stiger ner till schaktets botten förrän vattnet är borta, men detta verkar enligt mig orimligt. Vattnet kan väl inte hindra klockan från att skunka. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att få klarhet i detta.

Zirkasa

Rimmer

Veteran
"Eller är det så att klockan inte stiger ner till schaktets botten förrän vattnet är borta"
Hmmm
Det beror på vad "klockan" är gjord av och hur den är formad (det var ett tag sedan jag spelledde den så jag minns inte).
Men jämför med en båt (form). Klockan kan ju inte vara hur tung som helst i varje fall annars skulle det krävas en enorm motvikt för att hålla den uppe när den är tom. (Tänk även på att om vikten på klockan inte ökas markant så kommer den att stanna en bit ner (jämför med en våg).

Zirkasa

Veteran
Klockan är av mässing och väger 700 kg och den hålls uppe vid schaktets nedstignings område tack vare en motvikt på 1000 kg som finns på schaktets botten. Om klockan belastas med ytterligare 300 kg eller mer stiger den ned i schaktet. Frågan är om det är rimligt att klockan med en vikt på över 1000 kg stannar 10 meter från schaktets botten där det kokande vattnet tar vid eller om den skunker direkt till schaktets botten.

Zirkasa

G

Guest

Guest
Va menas med :SPOILER VARNING ?[OT?] [NT]

....

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"

Rosen

Myrmidon
Re: Va menas med :SPOILER VARNING ?[OT?]

En spoiler är nåt som avslöjar någonting i förväg, t.ex en diskussion om en bok eller film där det framgår av samtalet hur den slutar eller som nämner nån vital detalj ("vem hade kunnat tro att Darth Vader var Lukes farsa?"). Om man inte har läst boken eller sett filmen ännu så <I>vill</I> man oftast inte veta sånt i förväg, därav spoilervarningar. Gäller förstås för rollspelsäventyr också.

--
Åke

Eksem

Champion
Erik Granström har ju i samma stycke skrivit bägge alternativen så man vet ju inte vad han hade tänkt sig heller.

Rimmer

Veteran
Om personer med en vikt av 300 kg stiger på klockan så får vi en jämnvikt mellan de två vikterna och därför kommer klockan att stanna halvvägs ner.
Efter att ha sett bilden på hur Granström har tänkt att det ska se ut så ska klockan, enligt fysikens lagar, gå hela vägen ner till botten om personerna tillsammans väger mer än 300 kg. (Titta på bilden och gör ett test hemma så får ni se.)

G

Guest

Guest
Tack

Har alltid undrat.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"