"Någon som har lust att förklara vad Feng Shui är?"
Det finns två svar på den frågan. Den ena har inte så mycket med rollspel att göra.
Feng Shui (uttalas lite olika beroende på dialekt, men "fong shay" respektive "fong shoo-i" verkar vara de två vanligaste) är en form av sympatetisk magi (i brist på bättre term). Principen är att det finns flöden i rummet av energi, både positiv och negativ, och att detta flöde kan riktas om så att man får en genomströmning av positiv energi på bra platser. Denna positiva energi får då ett genomslag på det vanliga livet. Exakt hur strömningen sker bestäms huvudsakligen med den sympatetiska principen. Till exempel kan en bergsrygg likna en drakes rygg. Befinner man sig nära svansänden av draken är risken stor att stjärten kan skada en, så därför är det viktigt att inte bosätta sig nära den ände av bergsryggen som mest påminner om drakens stjärt. Feng Shui är tämligen viktigt för heminredning i Kina och östra Asien, och har även kommit till Europa och har mer eller mindre adopterats av new age-rörelsen.
Rollspelet Feng Shui tar sitt namn från detta. Det är ett Hong Kong-action-rollspel där våld, action och fräcka scener är viktigare än vältutvecklad rollinteraktion eller simulering. Det är till exempel bara intressant hur mycket däng ett vapen gör, hur mycket ammunition som får plats i det och hur lätt det är att gömma. Precision, räckvidd och tillförlitlighet är bara bjäfs, och man kan till och med köpa sig en "specialeffekt" som innebär att man inte behöver bry sig om ammunition heller i och med att man laddar om utanför bild.
Vapen väljs huvudsakligen efter hur coolt det ser ut, hagelbrakare ger +1 i skada om spelaren mimar pumphandling och säger "kachink", ammunitionstyper spelar ingen som helst bandy, stridskonster överglorifieras till den grad att en liten späd tolvårig skolflicka kan utan problem spöa skiten ur en hel division stridskonsttränade korrupta snutar bara hon har en farfar som lärt henne grunderna i Den Hickande Tranans Väg, och så vidare.
Transportscener struntas i, och spelarna har oerhört stor frihet när det gäller att komma på balla grejor man kan göra. Faktum är att de uppmuntras till det. Om skurken flyr i en ospecificerad helikopter och en spelare säger att han slänger sig och greppar tag i helikopterns medar, ja då har den plötsligt medar (så spelledaren hade tänkt sig en Blackhawk med hjulställ? Skit samma - nu är det en Bell Jet Ranger med medar). Om spelaren kastar sig i skydd genom att dyka ner genom takluckan på bilen som just tvärnitade så spelar det ingen roll om det egentligen var tänkt som en bil utan taklucka - eller för den delen en cabriolet - för nu är det plötsligt en svart Ford med taklucka. Om spelaren stoppar en bil för att ta upp jakten på skurkarna så är det med största sannolikhet en Lambourghini Diablo.
Magin/inredningskonsten Feng Shui spelar faktiskt en roll i bakgrunden, men det är faktiskt inte så viktigt. Det viktigaste är faktiskt att röja jävel och ha fantastiskt kul.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"