Nekromanti Feng Shui vs Hong Kong Action Theatre

Eksem

Champion
Vilket vill man helst investera sina surt förvärvade slantar i? Vad är den stora skillnaden? Vilket är roligast?

Duddmannen

Hero
Yin och Yang

Den stora skillnaden är att FS är en actionspel i en specifik värld medan HKAT är ett öppet system för olika sorters världar.
I mitt tycke är de båda lika roliga, men eftersom FS är tänkt för en specifik miljö/värld så måste man gilla den världen för att tycka att det är roligt. HKAT har ett dotterspel som heter Swords of the Middle Kingdom. Detta är mitt absoluta favoritspel i Wuxia-genren (Wuxia=Kung Fu med svärd och magi).
I originalutgåvan av HKAT spelade man skådisar som tog sig an roller i en Hong Kong-rulle. Man kunde samla poäng med vilka det gick att skriva om manus eller skaffa sig egna scener där man fick högre status bland fansen. Jag vet inte om den senaste utgåvan ser ut så, men det var ganska skoj tyckte jag.
FS är ett mer "seriöst" rollspel på det sättet (inget Meta-spelande alltså). Det utspelar sig i Hong Kong och precis som i kortspelet som det baserar sig på, slåss olika faktioner mot varandra i ett dolt krig. Mäktiga magiker från 1100-talet kämpar mot Drakblodade gangsters som i sin tur slåss mot Köttets Arkitekter från framtiden.

Storuggla

Champion
Om det är det gamla HKAT, köp det. Det är roligare än det nya HKAT som ges ut av Guardians of Order.
Skillnaden ligger i att HKAT spelas som filmer, en film åt gången i olika genrer och att man har färdigheter specifika för ens roll. Sen komer man tillbaka i nästa film, även om man dog. ^_^
Feng Shui är som ett vanligt rollspel, är man död så är man.

Personligen tycker jag att HKAT är roligare om man har den gamla utgåvan, men om valet står mellan HKAT2 eller Feng Shui... ta den senare. Fenggan har sin humor också.

Storuggla, kung fu tok

Storuggla

Champion
Swords of the Middle Kingdom

Det är ju bara ett göläckert spel! /images/icons/grin.gif
Du skulle inte råka veta var man kan hitta erratan numera, jag vill ha skadan på solfjädrarna... o.o

Storuggla, "Your Kung Fu is pityful!"

Renfield

Swordsman
Hey!

Vart kan man köpa dessa spel? Jag råkar ha drygt 3000 på klubbkontot och inget att göra med dom..!?

Duddmannen

Hero
Re: Swords of the Middle Kingdom

Jag vet inte var den finns nu, men jag ska se om jag kan lägga upp de uppgifter som jag har utskrivna sedan tidigare på forumet.

"Patience, young Grasshopper"

Storuggla

Champion
Re: HAKT 1

Det är OOP. Tyvärr. GOO har licensen och de har gjort hackmat av hela liret (i mitt ödmjuka tycke). Kan dock erhållas genom diverse udda kanaler, i stil med ebay, begagnatbokhandlar och dylikt. Flukta, det är fasen i mig värt pengarna, allt för att få fördelen "Bad Dubbing" ^___^

Storuggla, fick "Sacrificial Buddy"

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
HKAT vs HKAT!2

Lät som om första utgåvan var bättre på nått vis, orkar du förklara vad som skiljer dem åt? Har bara andra utgåvan själv.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Feng Shui....dö?

Öh...man _kan_ inte dö i Feng Shui. Knappt, iaf.

I de flesta allvarliga skade-situationer rekommenderas ju SL att köra en 'Hard Boiled'-rippoff istället :)

Feng Shui är kungligt, underbart skrivet med störtsköna och originella idéer (och en författare som har vettig filmsmak, för en gångs skull - de gängse Wuxia-nördarnas dräggelobjekt är inget att hänga i julgranen). Tyvärr är det samtidigt så gott som ospelbart på grund av ett värdelöst regelsystem och en i grunden alltför oseriös, übercinématisk spelvärld för att det i längden ska vara särskilt givande att spela. Likväl en bok man bara måste äga, och med vissa moddar har man ett kungligt spel framför sig. Spelvärlden blir ju vad man gör den till, trots allt.

Jag rekommenderar Vampire - Kindred of the East primärt. Det har allt som Feng Shui har + enormt mycket mer. Och groteska mängder ångest, givetvis :)

- Ymir, som dock vill hävda att KotE är ett av de mer svårspelade spel han stött på. Mest positivt, egentligen.

Duddmannen

Hero
Sorry, hittar inget.

Jag har letat runt här idag och det ser desvärre ut som om jag aldrig sparade utskriften jag hade. Tänkte väl att "det där kan man ju ladda ner från nätet om det behövs". Jag har letat efter enskilda siter som kan ha haft uppgifterna, det kom alltså en Errata till SotMK (PDF-format) där dessa uppgifter stod tillsammans med en del annat. Denna fil har jag KANSKE på en gammal diskett någonstans så jag ska leta vidare. Men räkna inte med att det dyker upp inom den närmaste framtiden (jag har MÅNGA disketter utan ettikett).

Vely solly!