Bättre sent än aldrig
Så, nu har jag äntligen läst igenom det senaste numret (borsett ifrån paintballen som jag medvetet bojkottar).
Temat känns lite halvhjärtat, en tråkig halvseriös artikel om hur man spelar en stereotyp fantasyhjälte (som om någon verkligen behöver hjälp med att gestalta en sådan karaktär), en blek spelledarperson till Saga, ännu en menlös artikel om hjältar, en grupp detektiver som inte ger ett överdrivet hjältemodigt intryck och en samling pajasar till Svenil. Om nu temat är hjältar så kan man undra vad en ond demonmarkis gör i tidningen.
Nyhetssvepet är bra om än otydligt, jag hade som jag har sagt tidigare föredragit en något luftigare layout.
Recensionerna är ett intressant inslag eftersom de som regel ger lite info om relativt nya moduler som man kanske inte själv har någon koll på. Däremot känns betygssystemet luddigt och det givna betyget verkar inte alltid stämma överens med den tillhörande texten. Recensionerna av dator- och konsolspel får gärna berätta vilka plattformar som spelen stödjer på ett tydligare sätt.
Av de tre äventyren har jag bara läst de till Andra imperiet och Eon (om man nu kan kalla det för ett äventyr). Artikeln av underjorden var intressantast för min del även om typsnittet och färgen gjorde den onödigt svårläst. När det gäller formatet så förordar jag flexibilitet istället för att låsa sig vid något sidantal så kan några äventyrsbilagor bestå av endast ett större äventyr och andra av flera mindre.
Fenix är egentligen aldrig dåligt, artiklarna kanske emellanåt är tråkiga eller handlar om ämnen som inte intresserar mig, men de är ändå genomgående av hög kvalité.