Nekromanti Fenix 4/05

Pontus Löf

Veteran
Preliminär release för Runan #37 är 1 september, men man vet ju inte hur det går... Kommer #37 med i fansinspalten då?

P Lex

Warrior
Preliminär release för Runan #37 är 1 september, men man vet ju inte hur det går... Kommer #37 med i fansinspalten då?
Utan att lova något så svarar jag att det borde fungera...

Bergting

Warrior
Re: Mina tankar om fyran

God kväll!

"Portent

Men hallå? Var tog den vägen? Det är väl inte slut än?"

Nej, men eftersom mitt förra inlägg om just The Portent försvann så skriver jag en gång till =).

Då Image Comics i USA beslutat sig för att ge ut The Portent så kommer den göra ett längre uppehåll i Fenix. I dealen med Image så har dom exklusivitet och first refusal på de fyra första numren och följande utgåvor. Därmed blir det omöjligt att kombinera Portent i Fenix med en internationell utgivning. Dock så kommer alla som gillade serien att kunna följa den i sin helt egna tidning från nästa år nån gång. Jag tror att första numret är med i decemberutgåvan av Previews vilket innebär att t ex Alvglans kommer att kunna beställa hem den. Att få ligga på samma förlag som t ex Spawn innebär en knuff för serien som överträffar mina vildaste förväntningar. I och med detta kommer jag också att rita om mycket från scratch för att bättre anpassa för en 24-32 sidig tidning och inte fyra sidors episoder. Fast det är mycket jobb som återstår och andra uppdrag kommer att få stå åt sidan. Har dock lovat att fortsätta jobba med t ex Dragon Magazine och Riotminds.

Och igen, jag är ett stort tack skyldig Anders och Tove som tog Portent under sina vingar i Fenix.

/Peter

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bättre sent än aldrig

Så, nu har jag äntligen läst igenom det senaste numret (borsett ifrån paintballen som jag medvetet bojkottar).

Temat känns lite halvhjärtat, en tråkig halvseriös artikel om hur man spelar en stereotyp fantasyhjälte (som om någon verkligen behöver hjälp med att gestalta en sådan karaktär), en blek spelledarperson till Saga, ännu en menlös artikel om hjältar, en grupp detektiver som inte ger ett överdrivet hjältemodigt intryck och en samling pajasar till Svenil. Om nu temat är hjältar så kan man undra vad en ond demonmarkis gör i tidningen.

Nyhetssvepet är bra om än otydligt, jag hade som jag har sagt tidigare föredragit en något luftigare layout.

Recensionerna är ett intressant inslag eftersom de som regel ger lite info om relativt nya moduler som man kanske inte själv har någon koll på. Däremot känns betygssystemet luddigt och det givna betyget verkar inte alltid stämma överens med den tillhörande texten. Recensionerna av dator- och konsolspel får gärna berätta vilka plattformar som spelen stödjer på ett tydligare sätt.

Av de tre äventyren har jag bara läst de till Andra imperiet och Eon (om man nu kan kalla det för ett äventyr). Artikeln av underjorden var intressantast för min del även om typsnittet och färgen gjorde den onödigt svårläst. När det gäller formatet så förordar jag flexibilitet istället för att låsa sig vid något sidantal så kan några äventyrsbilagor bestå av endast ett större äventyr och andra av flera mindre.

Fenix är egentligen aldrig dåligt, artiklarna kanske emellanåt är tråkiga eller handlar om ämnen som inte intresserar mig, men de är ändå genomgående av hög kvalité.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Bättre sent än aldrig

"Å vad tyckte du om äventyren, då?"

Jag antar att det är särskilt ett som du vill veta mer om eller hur? :gremwink:

"Fällor" hade en bra grundstory, och jag gillar skarpt underrubriken "Coola saker som kan hända", men det känns som om äventyret hade vunnit på att ni hade fått ytterligare ett par sidor till ert förfogande. När jag skummar igenom scenariot än en gång så börjar jag undra över vilka Kemi och Isha är (tydligen två förrädare i drottningens närhet?). Andra imperiet är egentligen inte riktigt mitt spel och jag har svårt för en del av de klichéer som det medför. Men jag tycker ändå att det är ett bra äventyr.

När det gäller "Ulv i fårakläder" så är det framförallt de snygga bilderna som jag har uppmärksammat, resten har jag knappt läst. "Underjorden" har jag redan kommenterat.

Krille

Super Moderator

"När jag skummar igenom scenariot än en gång så börjar jag undra över vilka Kemi och Isha är (tydligen två förrädare i drottningens närhet?)."

Jag får skylla på plats- och tidsbrist. Kemi och Isha är två av personerna från hus Kawana som ansvarar för prinsessans säkerhet. Deras jobb är att stå på vakt utanför sessans svit och se till att ingen otillbörlig (exempelvis rollpersoner, presskårer, legosoldater) kommer in. Som framgår av beskrivningen av dessa två individer så inkluderar deras personliga "släpp in"-lista lite fler personer än den officiella listan.

walium

Ganska töntig, faktiskt
David Bergkvist?

En kille som heter David Bergkvist har skrivit en hel del material till Fenix. Namnet känns vagt bekant men jag kan inte riktigt placera det. Någon som kan berätta mer om honom?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: David Bergkvist?

"En kille som heter David Bergkvist har skrivit en hel del material till Fenix. Namnet känns vagt bekant men jag kan inte riktigt placera det. Någon som kan berätta mer om honom?"

David Bergkvist är väl inte ett helt ovanligt namn, men det kan vara den David Bergkvist som skrev Tellus åt Västerås Stift tillsammans med Terje Nordin. Det kan förstås vara någon annan David Bergkvist också. Men jag chanselichansar. :gremsmile:

Simon

Swashbuckler

Jag antar att det är särskilt ett som du vill veta mer om eller hur?

Nämen, varför tror du det? :gremwink:

Hursomhelst, tack för omdömet! Ja, "coola saker" bitarna tycker jag också är skitbra, men de ska Krille ha cred för.

Vad tros om det sättet som detektivarbetet är upplagt? Jag håller på att utforska den sortens skrivande för fullt, och är ännu ganska oerfaren, så lite respons på det skulle vara nice.

Rosen

Myrmidon

det kan vara den David Bergkvist som skrev Tellus åt Västerås Stift tillsammans med Terje Nordin.

Aha, Dannes och Mickes brorsa. (-:
(Jag har bara träffat David nån gång men känner båda brorsorna då de är tecknare; Daniel är den ende i gejmet jag vet som listar Sergio Aragones bland sina främsta influenser... Mikael är inte rollspelare men råkar vara upphovsman till namnet "Sverox".)

Jo, och så har David åtminstone förr om åren brukat vara en rätt flitig arrangör av saker och ting på MittCon.

--
Åke

sockerpappan

Veteran

Figurerar även på SnöKon då han är boende i Umeå. Gillar visst "Trans human space" enligt hörsägen. Har på sig gubbkeps ibland.

Havoc

Swordsman

När man köpte nummer två på Lincon så var det alltså bara förhandsexemplar, en sådär tre månader innan släppet?

zarkow_UBBT

Veteran

Bara som kuriosa kan jag ju nämna att även *båda* mina yngre systrar teckar serier nu för tiden, Anna-Karin i tidningen Svenska Superserier, och 13-åriga Jennifer ritar skrämmande bra manga med bizarr handling. :)

zarkow_UBBT

Veteran

Roligt att det fortfarande finns folk som kommer ihåg Tellus, jag hade trott att det var ganska ordentligt förlorat i tidens dimmor vid det här laget. :)

Om någon nu skulle känna till mitt namn från sammanhang utanför Fenix så hade jag personligen gissat att det hellre skulle varit genom Sverok (där jag är valberedare), eller möjligen genom bandet jag sjunger i (Gråfötterna)...

Roande tråd tycker jag. *fniss*

/David Bergkvist