Helt utan att någon bett mig tänkte jag pladdra lite om saker som jag tycker skulle göra tidningen ännu bättre.
Inte intresserad? Sluta läsa här!
Jag tycker att det vore vrålkoolt med en krönikör som kan ta alla de tankar som finns om rollspel av typen Play Unsafe Play passionately (felstavat va?) och så vidare- alla smarta tankar om hur rollspel hänger ihop med grupprocesser, vad kan man lära sig om sig själv, hur improviserar man och så vidare, och ha en stående sida, en kolumn. Drömmen vore ju om någon av grabbarna från A Game of you (Jonas Ferry?) suklle kunna tänka sig att ha en stående spalt med tankar om spel, och om spelgrupper etc i tidningen. Det vore koolt och bra.
Jag skulle vilja ha in diskussionera om forge och indie och allt ihop, kanske också om immerssionism. Dock vill jag INTE ha in en massa pajkastning eller allt-för-akademiskt-svammel... Mer liksom konkreta tankar och ögonöppnare.
Jagf skulle vilja att Genesis skulle få publicera ett av sina smarta små "indie"-spel som ju har en massa regel-tänk som säkert skulle vara nytt och kul för många spelgrupper- också för mig. Det finns en tråd här på forumet som jag skulle kunna länka till- den envise kan leta. I alla fall någon form av spel eller så liknande det där med Nalle Puh och detektiverna som var för några nummer sedan. Just den artikeln var inte så jätteintressant för mig- även om den var otroligt välskriven och smart- eftersom den inte kom med något "nytt" (om rollspel). Koola och roliga (kampanj-)ideer saknas knappast i min spelgrupp- det är mer input av nya tankesätt som eftersöks...
Vad sägs om en välskriven kampanjkrönika- som kan visa nya sätt att tänka och spela? man kan till och med i korta texter i flera nummer få följa en kampanjs gång, där olika deltagare kan få skriva små stycken, och så... Skitspännande, tycker jag att läsa välskrivna krönikor som inte är långa och tjatiga...
Sen gillar jag att det finns rena äventyr i tidningen- sånt går alltid hem hos mig. (Även om jag inte spelar dem, eftersom jag inte spelar de spelen- men det är ju min förlust...). Sen kan man ju bilr sådär, japp, sjättielfte westernäventyret- lika välgjort och bra som alltid... Bläddra, bläddra... (Inget illa ment om western, jag spelade sönder det i min ungdom och har inte kommit över att jag tröttnade på det- kommer nog aldrig mer spela igen- men det var kul när jag körde det).
Jag gillar att det finns teman i tidningen, det är kul.
Man skulle kunna ha ett reportage om en helt vanlig spelgrupp, de kan intervjuas tas bilder från deras lokal, "vad tycker ni fungerar bäst när ni spelar"- vad är riktigt kul. Ett slags klipp av rollspelssverige... Jaha, vad spännande, kan man liksom tänka, där ligger dom på golvet och spelar Western, och deras höjdpunkt var när de sköt ner den där slemme indianen. (Vi låg alltid ner och spelade när jag var liten- märkligt...?)
Sen skulle jag gärna vilja läsa (och har länge tänkt skriva...- men det blir inte av) artiklar där man konkret och praktiskt blandar gruppsykologi och rollspel. Hur kan spelledaren fungera som ledare i gruppen? Vilka roller finns bland spelarna, hur hanterar man detta? Hur kan man leka med gruppsykologi bland rollpersonerna.
Vi gör ofta rollpersoner helt ur ett individ-perspektiv- tänk om vi skulle testa att definiera rollpersonerna utifrån den grupp som rollpersonerna utgör. De får egenskaper i förhållanden till varandra (jag är starkare än du- jag är den "Starke" i gruppen) snarare än till någon slags låtsas-objektiv verklighet. Jag har 15 i styrka. Jag är nog stark, eller? (Nej- för vi spelar i en värld med bara minotaurer så du är den klene människan, ha, ha...)
Ja, det var lite spontant utspottade tankar...
Hopaps någon pallat läsa hit ner. Ni får en hmmm...
Ja, vad föreställer det där för något? En sån fick ni i alla fall.
Nils