Nekromanti Fenix nr 3/06 ute nu!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag fick just hem det senaste numret av Fenix. Av någon anledning så fick vissa prenumeranter i Norrköping och Linköping tidningen redan under fredagen.

Jag har ännu inte hunnit fördjupa mig i den men kan konstatera att det är ett rejält nummer. Kommer Fenix att även fortsättningsvis ligga på 80 sidor och med limning istället för häftning? Min tidning är aningen skadad, antagligen beroende på en oförsiktig brevbärare, men bläddrar man igenom den så känns det nästan som om limningen skulle kunna släppa. Åtminstone vid äventyrsinlagan.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Upp i limningen

Min tidning är aningen skadad, antagligen beroende på en oförsiktig brevbärare, men bläddrar man igenom den så känns det nästan som om limningen skulle kunna släppa.
Limningen i mitt exemplar hade spruckit redan innan jag plockade upp den från hallmattan. Det är inte så att någon sida har lossnat ännu; bara en lång springa någonstans mitt i tidningen, men det gör den lite svår att läsa, och framför allt att ha den upplagd framför sig.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Det är samma sak för mig. Limmet verkar ha applicerats väldigt ojämnt. Fenix verkar ha otur med tryckeriet, för några nummer sedan var alla bilder för mörka och nu detta.

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
Inget fel på min limning inte.

Omslaget "blåste iväg mig" (som de säger utomlands). Otroligt snyggt. Ge killen en medalj.

En snabb genombläddring till frukosten. Verkar vara ett matnyttigt nummer. (Heheh - ordvits). Inte något som överraskar, men en hel del jag ser fram mot att läsa ordentligt.

DoDT-recensionen var sådär. Främst för att recensenten helt missat att grundegenskaper visst finns kvar - de har bara bytt utseende.

Mer sedan.

Dilandau

Myrmidon
Okay, nu har limmet pajat även i mitt ex. Sidor har lossnat. Och jag som inte ens läst igenom allt än.

Eksem

Champion
Bra nummer, efter en genombläddring i vilket fall. Hittils har jag luskat ut tre saker:

Om man spiller bubbelvatten på tidningen håller sig tidningen ganska bra faktiskt.

Drakar och Demoner-äventyr har nästan alltid bättre historier i äventyrsbakgrunden än i själva äventyret.

Krille var INTE först med liggande spelledarskärmar, som det antyds i recensionen av den. Både ELRIC! och Eberron-skärmarna är liggande (det kan finnas fler, men det är de två jag äger som är i liggande format). Att det inte är standardformat är däremot ytterst märkligt.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag trodde att jag hade skrivit något i stil med "såvitt jag vet är det den första liggande skärmen", men det hade jag visst inte gjort. (Den recensionen är jag inte så nöjd med alls, den känns ofokuserad så här i efterhand.) Jag hade åtminstone fått det intrycket från tidigare forumdiskussioner, och jag beklagar att jag for med osanning. :gremsmile:

/Dimfrost

Helmgast
Tre liggande

Senast jag hörde av Carl Johan så var planen att Eon III:s spelledarskärm skulle vara tre liggande A4-sidor. Känns troligt att Kim håller fat vid det. Så formatet sprider sig...

thark

Hero
Sen finns det ju udda varianter också. Jag har en skärm på sex sektioner om vardera ca 24 centimer höga x 20 cm breda, dvs bred som ett stående a4 och lite högre än ett liggande a4, som jag infick på en av traditions junkauktioner på ett BSK för många år sen och som tillhör ett rollspel som jag bokstavligen inte har en aning om vad det är (att döma av tabellerna på insidan fantasy med Riktigt Udda regler—vad sägs om en tabell för att korsreferera "Encumbrance" mot "Real Encumbrance"?—och det liknar inget jag sett eller hört talas om).

Den är... Riktigt Jäkla Lång. Bra när man har Mycket Att Dölja, typ, och den fick mig att uppskatta lägre skärmar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
AAARGH!

Nu måste du ge oss fler ledtrådar om vilket spel det är fråga om!

Kan det vara Synnibar?

/M

thark

Hero
Re: AAARGH!

Dyker du upp på LinCon så kan jag ju ta med skärmen för ett utlåtande. (Erbjudandet gäller även andra som tror sig vara allvetande spelvetare.) :)

Det torde inte vara Synnibar då framsidan är ett ganska traditionell fantasybild (jag har ingen vettig digitalkamera är jag rädd, men det är ett panorama med ett elakt berg till vänster som övergår till en by med ett marknadstorg i mitten; till höger kom engrupp riddare(?) ridande under en regnbåge).

Tabeller inkluderar t ex korsreferens "STR/Real" för att få fram "Real Encumbrance", "Dam./Siz." för att få fram "Real Damage" och liknande; en Combat-tabell som korsar Defender's Weapon och Attacker's Weapon till en siffra från -35 till 45 (traditionella vapen som "Axe 1H, "Flail" etc), det finns även crit- och fummeltabell och, ja, en hel del annat eftersom den som sagt är på sex sidor.

(EDIT) För att vara övertydlig; jag vet alltså själv inte vad det är för spel; det står ingenstans! (Jag minns inte om det följde med några häften eller så, men de har i så fall gått förlorade i tidens dimma för ~10 år sen.)

Winterquist

Veteran
Även...

...Call of Chtuhlu hade en gång en liggande skärm. Mycket snygg - den lilla elden i Elder Sign tycktes brinna på riktigt om man satte ett värmeljus bakom.

//e

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ingen aning

Tyvärr, jag har ingen aning. Och jag ska inte till LinCon.

Ska tråla lite på RPGnet. Återkommer.

/M

thark

Hero
Re: Ingen aning

D'oh—glömde förstås den mest tydliga ledtråden. (C) Mega Games Ltd. 1987 längst ner till höger på insidan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att du inte sa det! ...

Norskt spel.

MEGA Role-Playing System
1st ed by Allon, Brakas (1987) Mega Games
An heroic fantasy RPG, English-language published in Norway. It uses a complex system with numerous tables. Players are required to write up a character background, and the GM then assigns skill development levels based on the background. It had a single adventure module: "Ogre Forest".
Troligen det.

/M

Arfert

Facit
Re: Att du inte sa det! ...

he he DEN spelledarskärmen har jag ju OCKSÅ slog det mig! Använder den ganka ofta (med sagatabeller fastsatta med gem på baksidan)