Gött med Götter!
Otroligt bra äventyr till Götter! Precis så där bra vill jag skriva äventyr! Otroligt bra. Men...är det Walium som ligger bakom?
Äsch, jag har som vanligt ingen koll...
(Jag skulle gärna vilja återkomma till just det äventyret, för jag tycker att det innehöll så många ur-komponenter som behövs för att få äventyren att verkligen bli bra).
Sedan tyckte jag att Ola Janssons artikel var ok, men inte mer. Hans teorier stämmer nog, och man ska väl inte säga emot forskningen, men det kändes ändå som att teoretiserandet hade sitt fokus på datorspel och inte rollspel.
Är det så lätt att hitta gemensamma nämnare?
Min tanke efter att ha läst Olas artikel var att man skulle kunna diskutera frågan ännu en gång men vara mer fokuserad på rollspel och inte spel rent generellt.
Recensionerna är jätteroliga att läsa, men jag undrar om de hade blivit annorlunda om personen som recenserade inte hade en naurlig koppling till spelet/etc. Att Niclas Wistedt gillar DoDT innebär kanske att han har svårt att vara kritisk? Eller så är det bra att någon som är så insatt i spelet recenserar det. Äsch, jag är inte riktigt säker på vad som är bäst. Jag gillar verkligen Niclas språk i tidningen, både som recensent och som artikelförfattare. Det jag saknar är kanske en grundkritisk inställning till DoDT (tex). Visst- de har lyckats med sin islands/john bauer-mix och dessutom lyckats göra det till sin egen stil, men finns det verkligen inga baksidor med det?
Det som hindrar mig från att köpa spelet är att jag misstänker att om jag någon gång vill lämna den där stämningen så är det omöjligt. I Trudvang finns..."bara" Trudvang så att säga. En del vill ha det på det sättet, det finns ju redan generisk fantasy så det räcker, men kanske kan man ändå redogöra för att Riots version av Drakar och Demoner ändå innebär att man måste älska settingen för att inte känna sig lurad?
Annars tycker jag att Fenix är kanonbra! Och billig! Eller är det bara jag som tycker att 39:- är otroligt överkomligt för alla de där äventyren, artiklarna, recensionerna mm mm?
/Basse