Nekromanti Fenix nr 3/06 ute nu!

thark

Hero
Re: Att du inte sa det! ...

Att du inte sa det! ...

Det förstörde ju hela utmaningen! *host* (Eller så tänkte jag bara inte på det...)

An heroic fantasy RPG, English-language published in Norway.

How... bizarre. Det hade jag aldrig gissat. :)

It uses a complex system with numerous tables.

No shit. :)

Players are required to write up a character background, and the GM then assigns skill development levels based on the background.

Och detta kom ut 1987? I norge? På engelska? How... bizarre.

Foggmock

Myrmidon
...och jag hade motsatt problem

...istället för att ligga i "baksidan" av pärmen har limmet runnit fram och fäst den innersta centimetern av omslaget mot ledarsidan, och samma sak bak, på ett av mina nummer. Det andra mådde dock förhållandevis bra, trots att det såg ut att ha blivit mer ruffat av posthanteringen.

Bunny

Crazy like a fool
En norrman om Mega: ANT

En av forumiterna från vårt grannland har tidigare berättat mer om Mega och spelets öde, det kan du finna här.

Fenix

Warrior
Limningen

Kan bara beklaga att en del ex har gått sönder i ryggen. Har klagat hos tryckeriet och fått veta att det beror på att de fått fel lim från sin leverantör. Vilket har gjort att en del ex blivit dåligt limmade.

Om ni har råkat ut för att limningen gått upp i ert ex så kontakta oss på fenix@speltidningen.se så kommer vi att förlänga er prenumeration med ett nummer.

/Anders & Tove

Eksem

Champion
Fler kommentarer

Artikeln om spelanalys var lite virrig, men ämnet var intressant. Kunde ha kokats ihop lite tajtare och mer pedagogiskt. Det var lite väl svårt att hänga med, men kul med lite mer avancerade artiklar i tidningen. Kanske någon kan skriva om Forge-teorier eller så någon gång?
Illustrationerna till den artikeln var för övrigt utmärkta. Samma kille gjorde ju också illustrationerna till artikeln om varför vi spelar spel, och de var ju också jättebra. Jag undrar om han även behärskar andra manér, för om han inte ritade så rollspeligt skulle han bli en sjukt bra illustratör, tror jag.

---

Äventyret til Götterdämmerung var, förutom ett genomhastat och dåligt förslag på avslut (idén är ju så bra att man vill låta den växa tilll något större), hur jävla bra som helst. Jag blev skitsugen på att köpa spelet nu, vilket jag inte alls varit tidigare. Suveränt!

---

Star Wars-äventyret var helt okej. Kul att det var ett Star Wars-äventyr i tidningen ö.h.t.

---

Western-äventyret var inte alls min kopp te, men ändå inte dåligt, så att säga. Bara inte alls min stil.

--

Massor med recensioner! Det är lite för många, men jag tycker nästan alla är relevanta... Kommer det verkligen så många intressanta produkter hela tiden?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Fler kommentarer

"Äventyret til Götterdämmerung var, förutom ett genomhastat och dåligt förslag på avslut (idén är ju så bra att man vill låta den växa tilll något större), hur jävla bra som helst. Jag blev skitsugen på att köpa spelet nu, vilket jag inte alls varit tidigare. Suveränt!"

Det blir lätt så när man har ett begränsat antal sidor till sitt förfogande. Även om jag inte heller hade velat att äventyret slutade tvärt så vill jag ändå att möjligheten ska finnas att spela det som bara en kortare episod.

*Spoiler*

Personligen så tycker jag att det alternativ som innebär att boken försvinner och sedan trycks upp i smyg så att Henri blir mäktigare och kan ta fast form är det roligaste. Och skulle jag skriva en fortsättning (vilket jag har funderat på) så skulle jag nog ta fasta på den möjligheten och låta det utspela sig något år efter föregående del med en betydligt kraftfullare Henri som motståndare.

Eksem

Champion
Re: Fler kommentarer

"Personligen så tycker jag att det alternativ som innebär att boken försvinner och sedan trycks upp i smyg så att Henri blir mäktigare och kan ta fast form är det roligaste."

Ja, det hade jag velat se i utvecklad form, därav min besvikelse för det lite huggna formatet (som jag givetvis begriper beror på platsbrist).

"Och skulle jag skriva en fortsättning (vilket jag har funderat på)"

Det får du hemskt gärna göra! Det är en historia jag definitivt vill se ett "riktigt" slut på.

Basenanji

Postd20modernist
Gött med Götter!

Otroligt bra äventyr till Götter! Precis så där bra vill jag skriva äventyr! Otroligt bra. Men...är det Walium som ligger bakom?
Äsch, jag har som vanligt ingen koll...
(Jag skulle gärna vilja återkomma till just det äventyret, för jag tycker att det innehöll så många ur-komponenter som behövs för att få äventyren att verkligen bli bra).

Sedan tyckte jag att Ola Janssons artikel var ok, men inte mer. Hans teorier stämmer nog, och man ska väl inte säga emot forskningen, men det kändes ändå som att teoretiserandet hade sitt fokus på datorspel och inte rollspel.
Är det så lätt att hitta gemensamma nämnare?
Min tanke efter att ha läst Olas artikel var att man skulle kunna diskutera frågan ännu en gång men vara mer fokuserad på rollspel och inte spel rent generellt.

Recensionerna är jätteroliga att läsa, men jag undrar om de hade blivit annorlunda om personen som recenserade inte hade en naurlig koppling till spelet/etc. Att Niclas Wistedt gillar DoDT innebär kanske att han har svårt att vara kritisk? Eller så är det bra att någon som är så insatt i spelet recenserar det. Äsch, jag är inte riktigt säker på vad som är bäst. Jag gillar verkligen Niclas språk i tidningen, både som recensent och som artikelförfattare. Det jag saknar är kanske en grundkritisk inställning till DoDT (tex). Visst- de har lyckats med sin islands/john bauer-mix och dessutom lyckats göra det till sin egen stil, men finns det verkligen inga baksidor med det?
Det som hindrar mig från att köpa spelet är att jag misstänker att om jag någon gång vill lämna den där stämningen så är det omöjligt. I Trudvang finns..."bara" Trudvang så att säga. En del vill ha det på det sättet, det finns ju redan generisk fantasy så det räcker, men kanske kan man ändå redogöra för att Riots version av Drakar och Demoner ändå innebär att man måste älska settingen för att inte känna sig lurad?

Annars tycker jag att Fenix är kanonbra! Och billig! Eller är det bara jag som tycker att 39:- är otroligt överkomligt för alla de där äventyren, artiklarna, recensionerna mm mm?

/Basse

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vulf och Trudvang

Att Niclas Wistedt gillar DoDT innebär kanske att han har svårt att vara kritisk? Eller så är det bra att någon som är så insatt i spelet recenserar det.
Vulf är en bra människa. Han älskar Trudvang, och samtidigt hatar han verkligen en hel drös av de regler som DoD dras med. Han både avskyr spelet och älskar det.

Det gör honom till den perfekte recensenten av Riots Drakar-produkter!

En närapå kusligt balanserad person (i just det avseendet). Inte fanboy, inte basher, utan en ... superrecensent!

/M

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Gött med Götter!

"Otroligt bra äventyr till Götter! Precis så där bra vill jag skriva äventyr! Otroligt bra. Men...är det Walium som ligger bakom?"

Korrekt. (att det är jag som ligger bakom det alltså, om det är bra eller inte har jag svårt att uttala mig objektivt om :gremwink:)

"Annars tycker jag att Fenix är kanonbra! Och billig! Eller är det bara jag som tycker att 39:- är otroligt överkomligt för alla de där äventyren, artiklarna, recensionerna mm mm?"

Nej, det är inte bara du. Fenix håller genomgående en rent otroligt hög kvalitet. Jag vet inte hur tidningen står sig i jämförelse med långlivade produktioner som Dragon och Dungeon, men den är överlägsen gamla Sinkadus (som dock lever högt på sin nostalgifaktor) för att inte tala om nuvarande Sverox. Kanske var det så att vi alla i slutändan tjänade på att Gillbringarna inte fick fortsätta med förbundstidningen?