Nekromanti Fenix nr 4/07 ute nu!

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Sidantal framöver?

Vi skulle helst vilja ha en tidningen på minst 84 sidor varje gång, det blir en bättre känsla och vi får plats med mer bra material. Tyvärr vet vi inte i dagsläget om vi kommer att ha råd med det, men tidningen kommer åtminstone aldrig bli tunnare än 68 sidor. Så räkna med fler feta nummer framöver.

/A & T
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
207
Världens bästa speltidning gör världens bästa nr..

Fenix är min absoluta favorit tidning. Det är såklart för att jag
älskar rollspel. Men det som gör Fenix så oerhört bra är att det i varje nummer innehåller något unikt och inspirerande matrial. Det enda som sätter stop för vad den kan innehålla är fantasin. Därför kan tidningen aldrig bli tråkig så länge det finns människor med kreativitet och skaparglädje.

Jag tycker nog detta är det absolut bästa fenix numret. Det är för att i princip alla artiklar som följer med var väldigt välskrivna och intressant att läsa. Oavsett om jag ex. gillar just det rollspelet eller inte som det var skrivit till, så fanns det alltid något att hämta och ta till mig som rollspelare/spelledare.

Western artikeln tycker jag var jättebra. Jag är inte ett dugg intresserad av western som rollspel. Men den var skrivit på
ett sånt intressant sätt, nästan som en historia som faktist ägt rum.
Men bäst av allt innehöll den riktigt skapliga äventyrs uppslag som jag känner att jag kan använda till nästan vilket rollspel somhelst.

Lika Eon artikeln var oxå bra för typ första gången. Men det kan ju vara för att jag gillar DOD trudvang^^ :gremcrazy: Även där
var äventyrsuppslagen bra.

Tycker oxå götterdämmerung artikeln höll ovanligt hög kvalite,
blev även inspirerad av den. "det den handlade om" var ju
en jättebra ide!

Har aldrig gillat att ni recenserar dataspel i Fenix då det finns
många andra data- och tv-spels tidningar som gör det bättre.
Men måste säga att jag gillade verkligen recensionerna i detta nummer för ni lyckades inrikta er på dataspel som på något
sätt kändes anknytna till spelhobbyn i övrigt. Som ex.
Two worlds(även om jag är tveksam till betyget) och Lotro.

Fast jag måste säga att jag kanske är lite partisk. Ni lyckades nämligen pricka mitt, för tillfället, favorit rollspel och dataspel i
recensionerna. Nämligen Star Wars Saga(som borde fått högre betyg) och Lotro.

Det enda jag inte riktigt gillade var Dodt artikeln. Visst den var
inte värdelöst, men inte heller särskilt bra. Den kändes, som många andra DOdt artiklar, väldigt varken eller. Jag tyckte iden känds orimlig, den var inte så inspirerande och äventyrsuppslagen var ganska dåliga. Även om jag gillade grundiden med odöda i ett torn.

Sen är jag lite skeptisk till The Darkness recensionen, vad den egentligen gör i tidningen. Alltså... hela stämningen å allt
känns ju väldigt ala nördhobbyrollspel setting. Men har the darkness funnits innan som rollspel eller liknande? Fast ifs,
ska inte säga att det var rätt eller fel att ta med recensionen.
Det beror ju helt på hur ni tänkt ....

Så jag tycker ni ska ofta ha med mycket äventyrsuppslag/äventyr som man kan använda oavsett vilket rollspel de är skrivna för. Tycker äventyrsuppslag ska stå i fokus för dom flesta artiklar.
För det är ju det rollspel handlar om, att spela och ha roligt.

Allltså... det bästa fenix numret någonsin! Gillar sidökningen! Hade bara DodT artikeln oxå hållt samma standard som de andra så hade numret suttit uppramad på min vägg! (menar inte å såga den som skrivit artikeln, men jag säger som jag tycker. Kritik gör en bättre^^)
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Re: Världens bästa speltidning gör världens bästa nr..

Sen är jag lite skeptisk till The Darkness recensionen, vad den egentligen gör i tidningen. Alltså... hela stämningen å allt
känns ju väldigt ala nördhobbyrollspel setting. Men har the darkness funnits innan som rollspel eller liknande? Fast ifs,
ska inte säga att det var rätt eller fel att ta med recensionen.
Det beror ju helt på hur ni tänkt ....
Kolla in det här inlägget, så får du svar på Darknessfrågan. Och inte för att vara sådan, men nördhobbyrollspelare skall väl också få lite att läsa om :gremsmile:
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Vår filosofi bakom Fenix

Jättekul att du gillade senaste numret så mycket:) Vi tycker själva att det blev en riktig höjdare, trots att vi själva hade extremt mycket annat tiden innan. I varje nummer är det många, många människor som hjälper till att göra tidningen till vad den är. Med mer eller mindre gott om tid på sig;-) Den här gången lutade vi oss hårdare mot våra frilansare än på länge och vi blev rikligt belönade.

Men sedan frågade du hur vi tänkte med The Darkness, varför den kom med. Och det har varit många andra som resonerat i samma banor som du. Därför känner vi att det är dags att försöka förklara våra grundläggande tankar bakom hela Fenix existens igen.

Vi brinner för rollspel. Vi är i första hand rollspelare själva och har så varit sedan urminnes tider. Och kommer så att förbli. Vi minns tiden då rollspel fanns hos den lokala leksakshandlaren och hobbyn var mycket mer spridd än den är idag. Idag är distributionskanalerna färre och smalare, antalet nya spelare ökar inte lika mycket - trots att spelen idag är minst lika bra och ofta bättre än på "den gamla goda tiden". Vi vill bryta den trenden.

Vi vill att fler börjar spela rollspel. Ett sätt att göra det på är att satsa på Fenix och att det finns en tidning vars fokus är rollspel lätt tillgänglig över hela landet. Att det fortfarande går att snubbla över rollspel även om man inte redan är inne i hobbyn. Därför satsar vi på att finnas i Pressbyrån, trots att distributionskostnaderna är höga - inte minst när man gör kampanjer som just nu. Men syftet är att sprida rollspelshobbyn.

Vi har också märkt att de flesta som spelar rollspel även spelar andra spel. Därför försöker vi plocka ut dem spel vi tror tilltalar roll- och strategispelare när vi väljer vilka spel som i övrigt uppmärksammas. Förhoppningen är enkel - om någon som gillar ett datorspel vi har valt ut köper Fenix för att läsa om det spelet kanske de upptäcker rollspelen också, blir intresserade och börjar spela. Vi tror till exempel att spelare som uppskattar The Darkness och tycker att storyn är viktig när de spelar datorspel kan läsa flera av rollspelsartiklarna i tidningen och se en helt ny värld öppna sig. Visst, andra tidningar skriver också och mer om datorspel. Vi tycker inte att det är ett hinder för oss att göra det också. Vi har dock en annan vinkel och ett annat mål med våra artiklar. Om vi bara skulle vända oss till de redan insatta rollspelarna skulle vi aldrig kunna utöka tidningen och inte rekrytera nya spelare till hobbyn.

Vi skulle helst vilja utöka tidningen mer. På rollspelssidan skulle vi kunna ha minst den täckning av svenska spel som vi har idag, men dessutom helst ha 1-2 allmäna/systemlösa artiklar och 1-2 artiklar om utländska spelsystem (d20, World of Darkness, Call of Cthulhu, WFRP, m fl). Visst vore det läckert? Men det kostar pengar...

Vi vill dessutom ha fler artiklar knutna till andra typer av spel också, och för den delen gärna ha såväl intervjuer, förhandstittar och recensioner på fler titlar. Vår erfarenhet är att rollspelare ofta har ett stort spelintresse i övrigt också, och vi vill gärna kännas relevanta att läsa även då det gäller andra titlar.

Slutligen tycker vi att det är roligt att kunna visa upp den bredd och kvalitet som finns inom svensk rollspelshobby. Även om det inte finns så mycket pengar i hobby sjuder det av kreativitet och engagemang:) Vi vill vara en del av det.

/Tove & Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Vår filosofi bakom Fenix

Det är bara att applådera denna genuina vision och positiva inställning. Fenix blir bättre och bättre hela tiden så ni gör ett kanonbra jobb!
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Re: Österhavets felstavade riken

Jag instämmer.

Österhavets otämjda riken är en modul full av fantastiska idéer och mängder med inspirerande och användbart kampanjmaterial. Ingen tvekan om det.

Presentationen av materialet är inte lika fantastisk. Visserligen beror detta på en olycklig blunder, men jag tycker likväl att det är mycket anmärkningsvärt att recensenten inte nämner detta. Hans uppfattning av produkten skiljer sig kraftigt från min (och vissa andras, som framgår av denna tråd). Jag använder ordet kraftigt eftersom jag tycker att vi på ett par viktiga områden har mycket olika syn på modulen. Det är på sätt och vis olyckligt att Österhavet också ha fått ett så högt betyg.

I mer allmänna ord så tycker jag att Fenix recensioner är intressanta och vägledande (för mig). Jag läser dem mycket noga och grundar ofta inköpsbeslut på det recensenterna skriver. (Jag kollar förstås andra källor också när sådana finns att hitta.)

Jag vill att Fenix recensioner ska bli bättre, mer rättvisande. Eftersom "smaken är som baken" så finns det väl bara ett sätt att lösa detta. Låt en andra recensent komma med en kommentar (som belyser eventuella avvikande eller bekräftande meningar).

Jag vet att Fenix red noga synar recensionerna (kanske framförallt betygen). Mycket bra arbetssätt! Jag hoppas ni lyckas förbättra recensionerna ytterligare. De är överlag bra, men jag vill att de ska bli ännu bättre.

Med förhoppning om att alla recensenter blir mer noggranna!

Mvh Darian
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Nu finns den kompletta Prag-artikeln...

Okej fint.

Fick just internet på nya stället idag, så jag är lite bakefter läget här för tillfället. Men nu är jag här, tackar så mycket. :gremsmile:
 
Top