Nekromanti Fenix nr 5/05

Havoc

Swordsman
Re: Dataspelsartiklar

Jag tycker inte heller det är så farligt, men de sensate nummrets sex sidor är fler än förra nummrets fyra och förrförras två. Så kollar man så kort tillbaka så är det en uppgående trend. Dock är jag rätt säker på att tidigare nummer än så haft mer än två sidor datorspel.

Jag skulle dock helt slippa den typen av artiklar, eftersom det finns så många andra tidningar om det. Sa inte någon att materialet mycket finns med för de intäkter som kommer från datorspelsannonser? Andelen datorspelsreklam är mycket större än vad man kunde vänta sig av innehållet.

Att bara ha med rollspelsrelaterade datorspel, dvs inte datorrollspel i allmänhet utan spel som bygger på bordsrollspel, tycker jag verkar som idéalet.

Rosen

Myrmidon

Att bara ha med rollspelsrelaterade datorspel, dvs inte datorrollspel i allmänhet utan spel som bygger på bordsrollspel, tycker jag verkar som idéalet.

Dragonshard är ju direkt relaterat till D&D, så den borde väl ha ungefär samma berättigande i tidningen som en Eberronmodul.
Rise & Fall har ingen omedelbar rollspelskoppling, men av det jag läst om den framstår den i mycket som ett klassiskt konfliktspel i datorspelsmiljö, så den känns också ganska rätt IMHO.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Tror inte att Eberron över huvud taget fanns när jag i forna dar kladdade ner mina första anteckningar kring Auberond.

Ne, av vad jag har läst så stammar Eberron från 2002.

Nåväl. Jag har alltid tänkt uttalet som "Åberon"

Och i MADs version skulle den givetvis heta "Aubergine". (-:

Iaf, Auberond-artikeln var numrets stora behållning IMO - även om jag håller med de andra om biobesökarna. Välgjorda settings är alltid kul läsning, vare sig man har tänkt spela i dem eller inte.

(Min enda gripe med numret var att tryckeriet lyckades göra Birger-stripparna ovanligt mörka, av någon anledning. Har dock inte sett originalen till övriga bilder så jag vet inte om det bara var han som blev påverkad.)

--
Åke

AEGIS PRIME

Swordsman

Jag tycker att FENIX gör rätt att ha med datorspelsmaterial som är DIREKT kopplat till ngt rollspel. Jag uppskattar datorrollspel men föredrar vanliga så kallade bordsrollspel. Sedan tycker jag att det känns att det är bara Riotmind som gör material av vikt. Neogames lyser ofta med sin frånvaro, Järnringen har mesta dels produktpresentationer.. En grov generallisering jag erkänner men ni måste medge att det stämmer till stor del.

Fenix

Warrior
Re: FENIX vs CODEX

Även om jag talar i egen sak måste jag säga att jag inte håller med dig. I och med att vi tagit in mer om andra spel t.ex. datorspel har vi fått ökade annonsintäkter och kunnat utöka tidningen stegvis under utgivningen. Detta har inte skett på bekostnad av rollspelen utan snarare tvärtom. När vi började innehöll Fenix ca 25-26 sidor rollspel i varje nummer, nu är vi uppe i ca 40 sidor per nummer. Vilket är en ökning med nästan 60%.
Som folk har påpekat i den här tråden försöker vi alltid ha med datorspel som har en koppling till rollspel eller strategi/konfliktspel. Du kommer aldrig att få se det senaste fotbollsspelet i Fenix.
Vi har ingen som helst avsikt att bli en ny Codex, utan rollspelen kommer alltid att vara vårt huvudfokus.

/Anders

Fenix

Warrior

Tycker det är lite felaktigt att säga att Neogames ofta lyser med sin frånvaro, när de har varit med i 10 nummer av 11. Ofta med rätt omfattande material. Den enda gången vi inte haft med material från Neogames är det senaste numret som precis har kommit ut.

Sedan tycker jag själv att vi skrivit flera artiklar till Western som vi varit nöjda med. Men nu pratar jag i egen sak igen:)

/Anders

Arfert

Facit

jag har inga problem med vare sig redaktionellt material om datorspel (eller annonser... ni kan ta in vilka annonser som helst för min del), bara det känns som om det finns någon form av koppling till rollspel och liknade ... som strategispel osv...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tipsa gärna!

Jag tycker att det mesta kan ha en plats i Fenix, så länge det har koppling till rollspel.

Och där kommer det fina med ett forum som detta!

Tipsa oss gärna om vad ni vill se för spel i tidningen. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas, så tipsa oss gärna!

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
MItt första intryck

OMG!111!

Eller nått sånt. Jag tyckte det var ett bra nummer, trots att jag bara bidrog med recensioner :gremlaugh:

Auberond-artikeln var ascool, toppbetyg till den och till illussarna. Jag gillade också Forgotten-realms vs Eberron, trots att jag redan vet en hel del om spelen ifråga.

Kändes som mycket dataspel, men när jag räknade sidorna, var det inte så mycket. Det var mycket mer material till eller om rollspel än vad som kändes vid första genombläddringen.

/M

Rising

Vila i frid
Re: Tipsa gärna!

Jag ser gärna att datorspelen recenseras ur en spelares synvinkel när så sker. Liksom; är det ett rollspel på nätet - recensera det ur en rollspelares synvinkel: Hur mycket rollgestaltar folk i gemen i spelet? Vad har man för kommunikationsmöjligheter i fråga om emotes och liknande? Hur många möjligheter har man att särprägla sin karaktär på andra sätt än de spelmässiga? Hur funkar de rena spelmässiga utmaningarna, förresten? Hur mycket finns det att bita i för en optningssugen? osv. Inte bara fjams som i senaste numret, där talet i stort sett gick så här:

"Wow, här har man ett strategispel med romare och perser! Tyvärr så zoomade jag in jättenära och såg att alla hästar hade likadana stigbyglar, och alla infanterister hade samma ögonfärg! Skandal! Det är något jag hoppas skall vara åtgärdad i slutversionen. Å så bla bla grafik grafik bla bla partikeleffekter bla bla polygoner... Jag har en Pentibubba 199.000.000 ghz med überflex 992 kilosprutz och broilade cyloplex, men jag var tvungen att gronka hela 15 miljoner geggamuppz för att kunna zooma in ordentligt på alla partikeleffekter och se alla sköna millipolygoner. Jag tycker det är väldigt viktigt att kunna leda ett helt fältslag i krig medan jag zoomar in så nära att jag kan se hur mycket mjäll mina legionärer har. Förresten, berättade jag något om spelets polygoner?"

Liksom, vill jag läsa sådana recensioner så har jag redan Aftonbladet.

Att läsa recensioner om de datorspel som har en kosmetisk spelkoppling, det är helt okej för mig, men jag ser gärna att en speltidning har ett annorlunda sätt att presentera spelen än vad de vanliga datorspelstidningarna (och kvälls- och nöjestidningarna) redan har.

Jag menar, jämför med musikrecensioner: Jag tycker nog att det är okej med recensioner av skivor med klar spelkoppling, såsom soundtracket till en fantasyfilm (för att ta ett exempel som är mycket enkelt att jämföra med datorspelsrecensionerna), men det vore rätt meningslöst enligt mig att recensera skivan såsom vilken skiva som helst i en musiktidning. Tar man istället och recenserar den ur en spelvinkel: "hur fungerar den här som inspirationsmaterial? Hur bra fungerar spåren som bakgrundsmusik när man rollspelar?" osv, så skulle det vara mer befogat.

Tycker jag, alltså.

Rosen

Myrmidon
Va?

Hur mycket rollgestaltar folk i gemen i spelet? Vad har man för kommunikationsmöjligheter i fråga om emotes och liknande? Hur många möjligheter har man att särprägla sin karaktär på andra sätt än de spelmässiga? Hur funkar de rena spelmässiga utmaningarna, förresten? Hur mycket finns det att bita i för en optningssugen? osv. Inte bara fjams som i senaste numret, där talet i stort sett gick så här:
"Wow, här har man ett strategispel med romare och perser! Tyvärr så zoomade jag in jättenära och såg att alla hästar hade likadana stigbyglar, och alla infanterister hade samma ögonfärg! Skandal! Det är något jag hoppas skall vara åtgärdad i slutversionen. Å så bla bla grafik grafik bla bla partikeleffekter bla bla polygoner... Jag har en Pentibubba 199.000.000 ghz med überflex 992 kilosprutz och broilade cyloplex, men jag var tvungen att gronka hela 15 miljoner geggamuppz för att kunna zooma in ordentligt på alla partikeleffekter och se alla sköna millipolygoner. Jag tycker det är väldigt viktigt att kunna leda ett helt fältslag i krig medan jag zoomar in så nära att jag kan se hur mycket mjäll mina legionärer har. Förresten, berättade jag något om spelets polygoner?"

När jag kollar igenom tvåsidorsartiklarna om Rise&Fall och Dragonshard så är respektive omnämnanden av grafiken ungefär lika långa som ditt första stycke i citatet ovan. Rise&Fall-artikeln nämner som hastigast att alla hästar ser likadana ut, Dragonsharddito att spelet hackar om det är mycket folk i bild (en rätt relevant brist att ta upp IMO).
Däremot hittar jag flera avsnitt om rollspelselement, interaktion med spelpersoner, spelutmaningar och hur man kan optimera karaktärer - precis det du frågar efter. På vilket sätt är det bara fjams då?

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Öh?! …

Vilka recensioner läste du egentligen?

Rising

Vila i frid
Re: Va?

Jag kan nog gå med på att jag gjorde en höna av en fjäder i just det här fallet. Eller okej, en stor djäkla Hönosaurus Rex av lite knappt en halv fjäder.

Okej, okej, jag gjorde en hel farm med hönofanter av lite skrap från en fjäderpenna, det var nog mestadels det där med hästarna som jag retade upp mig på, och kanske lite om hela den artikeln i stort, men jag ska kolla om den igen eftersom jag läste den som fan läser bibeln första gången.

Men det brukar vara värre i vanliga fall. Eller nja, kanske inte det heller. Det är nog bara jag som suger. Men om jag hittar en spelrecension som är dålig på riktigt (och inte bara inbillat dålig) i framtiden så kommer jag med ngn liten anmärkning här på forumet.

Förresten, när jag tänker efter litet, så kan jag nog hålla med om att helheten blir något helt annat om hästar faktiskt kommer i olika färger och om arméerna ser lite mer mångfacetterade ut, så till och med den delen av recensionen kan jag gå med på att den var befogad.

Nå, förlåt allihopa för att jag slösade er tid utan att ha torrt på fötterna.

Zire

Swashbuckler
Det var en mycket bra artikel om Auberond. Framför allt så gillade jag stilen den var skriven i (även om också jag läste biobesökare, när jag först bläddrade igenom den).

Jag funderar på vilket regelsystem som kan vara bra att använda sig av när man spelar i Auberond. Jag funderade på Geminis (fast med vissa delar anpassade).
Funderade också på nån T10-variant med egenskaper, mest bara för att jag gillar det systemet.

Är det någon som har nått annat förslag?

- Zire

krämer

Veteran
Tack, tack!

Jag är ju en ganska enkelspårig kille så ingen är väl förvånad om jag svarar Wfrp här? Det är ett regelsystem som inte har några större problem att inkorporera de högteknologiska elementet i Auberond med hjälp av sin grundegenskap Balistic Skill. Vidare är arketyperna är lätta att trycka in i ett karriärssystem.

Eller varför inte Peter Daniels "A coward dies a thousand times, a hero dies but one"-system.

:gremlaugh:

krämer

zarkow_UBBT

Veteran
Re: FENIX vs CODEX

Personligen anser jag att blotta omnämnandet av en dators existens i Fenix är att närma sig gränsen för hur mycket datorspel som bör finnas med där. Jag anser, ärligt talat, att det redan finns en fullt tillräcklig flora av datorspelstidningar som den intresserade kan köpa (dvs. någon annan än jag). När spelformerna smälter ihop till följd av drastiskt förbättrad teknologi om 10-20 år så kanske situationen ser annorlunda ut, men just nu finns det verkligen inte många likheter eller relevanta kopplingar.

Denna ståndpunkt hindrar mig dock inte från att tycka att Fenix är den hittills *överlägset* bästa svenska rollspelstidningen i historien, och jag hoppas den fortsätter att bli ännu bättre! En sådan förbättring vore förstås att helt kapa allt datorrelaterat material från tidningen, men om det måste vara kvar där av ekonomiska skäl så får jag väl leva med det.

Codex var aldrig mer än nedsmutsat tändmaterial för grillen för mig. Påkostat skräp som inte för en sekund kan jämföras med Fenix. Tack och lov för att den usla blaskan gick i graven.