Nekromanti Fenix nr 6 2005 - tankar

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Korta recensioner

Jag tycker att det blir snett att jämföra med skivor och filmer. I spel, särskilt rollspel är det, som vi såg tidigare på forumet, viktigare att berätta vad boken innehåller. Bara det tar minst 500 till 1000 tecken. Sen ska man in med någon slags bedömning av alla delar, och då är man uppe i 2000 tecken.

Dataspelsrecensioner på 500 tecken ger inte så mycket, i mitt tycke. Inte som recension, men absolut som tyckande.

/M
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Huga

En fjärdedels spalt = 500 tecken.
Nu räknar du för optimistiskt :gremsmile:

Ska man behålla nuvarande format med en inforuta till varje recension blir det snarare 50 tecken per recension om man ska ha fyra på en spalt. Även om man komprimerar denna ruta väldigt mycket tror jag det blir svårt att få plats med mer än 300 tecken.

Så fyra recensioner på en spalt går helt klart bort.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Korta recensioner

Ibland behövs det inte mycket mer än ett tyckande.

Jag tycker helt enkelt inte att alla spelprodukter är "värda" lika mycket utrymme. Stora släpp ska givetvis ha rejält med utrymme men annars kan det räcka med ett tyckande. "Det här tillbehöret handlar om detta och detta. Dessa saker är bra, dessa är dåliga."

I nr 6 t.ex. så är ju Mage lätt värt den helsida det fick. Ny huvudregelbok, ny värld, ny upplaga, högt betyg, populärt spel, stort företag.

Stormwrack, å andra sidan, kanske skulle vara värt en halv spalt. Tillbehör med mycket smal intriktning, får inte så högt betyg, populärt spel, stort företag.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Flexibel redigering

Detta löser man med en lite mer dynamisk redigering. Använd olika layoutmallar för recensioner med olika längd. T.ex:
* Stor recension: Helsida. Vanligt inforuta. Stor bild.
* Normal recension: 1-2 Spalt. Begränsad inforuta (kanske utan info utgivare eller något sånt). Vanlig bild.
* Kort recension: Halvspalt. Ingen inforuta (bara info om produktens titel och vilket spel det är till). Liten, eller eventuellt ingen, bild.

Annars kan det vara en poäng att se över inforutans utseende. T.ex. tycker jag att produktens titel syns dåligt i förhållande till rutans storlek. Bilden (där man inte alltid ser titeln) och infot tar över.

Dessutom: Kanske måste inte recensionerna ligga spaltvis? (Det ger ett randigt intryck som inte är så snyggt alla gånger.) Lägg recensionerna på varandra då och då. En stor recension i topp, och några kortare bredvid varandra i botten. T.ex.

Detta förutsätter, uppenbarligen, att det finns texter av olika längt. Annars blir sidan bara tvärrandig istället för långrandig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Huga

"Det har de senaste åren rått något av en piratnoja Sverige över och i min umgängeskrets specifikt. Det har varit Jolly Roger hit och booty dit, aar och trehövdade apor överallt. Inte helt oväntat då att Pirate's Cove har blivit populärt bland mina vänner."

Man ba, jösses!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Exempel

Okay. Exempel: Lore of the Forsaken.

907 tecken. Plus några till, eftersm jag inte orkade skriva ut titlarna.

"LoF ger information om en rad olika fenomen som inte får plats i WoF:s grundbok. Alla mer eller mindre knutna till andevärlden.
Varulvarnas förhållande till totemandarna får en genomgång, både flockens egna totem och de mäktiga stamtotemen. Månfasernas betydelse, ritualmagi, gåvor och fetischtillverkning får varsitt avsnitt.
Jag tycker inte LoF är en så spännande bok. Stamtotemen och månfaserna var informativa men i övrigt var det många ord men lite innehåll. Ofta fick jag känslavn av att försökt fylla ett visst antal sidor, utan att egentligen ha något att säga. Det räcker inte bara med fler gåvor, riter och fetsicher.
Spelare har mer nytta av boken än spelledare, men troligtvis kommer nästa supplement, BotW, bli en bättre spelarbok.
Sammantaget kan LoF bara rekommenderas till den som vill ha allt till Werewolf. En erfaren spelledare kan hitta användbara bitar, men det mesta förblir nog oanvänt."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Eftersom ingen ännu har kommenterat Trudvang-artikeln så känner jag mig manad att fiska efter feedback hur patetiskt det än må vara att författaren själv skriver ett inlägg om saken. Var den bra? Tror ni att ni kommer att använda den i någon form?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Jag läste den trots att jag inte ens spelar DoD. Välskriven och intressant plats. Sovande troll är alltid en höjdare i mina ögon.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Exempel

Tyckte jag var ett bra exempel på hur dålig texten blir när man ska trycka in mycket info på få tecken. Nog för att det skulle gå att fixa meningarna bättre men det skulle fortfarande bli otroligt torrt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Exempel

Ja nu högg jag ju bara. Då blir det inte så snyggt. Men det går tveklöst att göra den korta texten lika "otorr" som den långa.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Exempel

Nej, det tror jag faktiskt är möjigt. Någonting används ju faktiskt de extra orden till.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Som vanligt är jag jättesnabb [kommentarer]

Det här var nog mitt favoritnummer. Det var mycket information om andra spel och eftersom jag inte spelleder något av spelen som Fenix säger sig vilja ha med, så brukar i regel inte de specifika spelartiklarna gagna mig så mycket. Jag gillar förresten det glansiga pappret på fram- och baksidan. Känns mer proffigt än det pappret som använder under 2004.

Nyhetssvepet
Jag tycker det är jättebra att spelen är markerade i kursiv stil, då jag kan ögna igenom lite snabbt och läsa mer om de titlar som jag känner igen och finner intressanta.

Coriolis
Själva intervjuen sade mig inte så mycket. Jag fick mer information när jag gick in på företagets hemsida precis när de släppte nyheten. Jag brukar i regel bli lite tveksam till en artikeln när halva dess utrymme upptas av bilder.

City of Villains
Datorspel brukar inte intressera mig, dels för att min dator inte pallar det men också för att jag anser att ASCII-spelet Castle har mer med rollspel att göra än de online-RPG som görs idag. RPG i datorvärlden handlar om att slåss och levla. Ta istället fram mer information om äventyrsspelen, där gåtlösning och berättelse i regel brukar stå i fokus. Monkey Island kan jag ta som exempel, men ett spel jag spelade för någon vecka och verkligen gillade var det franska Fahrenheit (som finns med i numret). Första "scenen" i det spelet var grymt imponerande, både när det kom till stämning och spelarval.

Hmm, vad gick artikeln ut på egentligen? Det är ingen recension. Det är ingen direkt intervju. Mer en... övervakning över ett spel?

Spelmässan i Essen
Riktigt intressant artikel. Hade jag haft ett fast jobb så hade jag gärna plocka med mig ett par kompisar och dragit ner dit nästa år.

Fenix Brädspelsguide
Den här var suverän. Ibland blev förklaringen över vad spelet gick ut på rent spelmässigt lite omständigt. Eftersom jag spelat många av de där spelen redan och hört talas om andra så kändes det som att jag missat en hel del spel som är "ett måste, så en hel del recensioner gjorde mig sugen på att köpa något av de där liren. San Juan nästa!

"En spelplan i olljad massiv ek..." gjorde att jag började apgarva, för jag råkade läsa "ollad". När det senare fortsatte med "...där man spelar med glaskulor..." och senare jämfördes med Spank the Monkey så fick jag ta en lite skrattpaus. När sedan nästa artikel handlade om bomber så insåg jag att jag var tvungen att ta en paus i läsandet i någon timme.

Stentrollens dal
Här var en liten trevlig överraskning. Jag tycker det var trevligt att se sin egen rollperson få liv i texten. walium hade förvisso skickat mig texten, men jag hade glömt bort att han sagt (om han gjorde det - orkar in söka i ICQ-loggen för att få reda på det) att han skulle skicka in den till Fenix. Det är ett bra flyt i texten och jag gillar de små detaljerna, fast jag har lite halvsvårt att se det framför mig hur jag kan skicka in rollpersoner i den här smeten och få dem att påverka utgången av trollens planer. Hur ska jag inspireras till att använda runtroll utanför dalen? Själv kan jag säga att Andreas har fångat min rollpersons tankesätt och hjälplöshet riktigt bra.

Något jag upptäckte här var att kolumnraderna var i osynk. När jag sedan kollade i de artiklar som jag läst så upptäckte jag att alla artiklar hade det. Det är inte snyggt, så jag kommer att ge er banning för det. Det märkes tydligast i DoD6-artikeln då det var så liten text och raderna hamnade rejält fel.

I Stormens Öga
Jag läser inte scenarior i tidningen, för jag vet för det första om jag inte kommer att använda dem och för det andra om andra skulle vilja använda dem med mig. Så scenarior brukar jag alltid hoppa över för att "komma tillbaka till senare när jag verkligen sitter där och vill ha ett scenario". Det har dock aldrig hänt, då jag kan reda mig själv och använda andra källor som inspiration. Det tar högst lika lång tid som att läsa igenom och spelleda ett skrivet scenario, som jag i regel måste konvertera oavsett system.

Det hade varit bra om häftet hade sina egna klamrar också, så att man kan ta loss scenariot från själva tidningen och ha häftet bredvid. Vet att jag har sett den principen i någon annan tidning, men jag kommer inte ihåg vilken. Kan vara Kalle Anka eller något. Alternativt så plastar man in allting och bara har scenariot löst liggande i mitten, för själv tycker jag att det är mer praktiskt. Så länge det står någonstans på framsidan varifrån man fått scenariohäftet. Det saknades här.

Fansinspalten
Riktigt bra att det stod vad som fanns i artiklarna. Då slipper jag kolla upp sådant själv. Nu är det jag som ska smurfa iväg till Frispels hemsida och läsa artikeln om improvisation.

Tucsons demon
Bra artikel. Lätt att slänga in var som helst i en westernkampanj (om man ignorerar Tuscon) och texten inspirerade mig till lite egna idéer. Jag gillade de små förklaringar av exmpelvis Tong eller de små detaljerna, som vad de kinesiska slavarbetarna kallade Fook Yue. Saker som är lätta att komma ihåg men som förgyller ett speltillfälle.

Recensioner
Mestadels moduler, vilket inte intresserade mig. Ögnade igenom vad som nämndes om WoW-RPG:et. Kortspelen var rejält intressanta att ta del av (eftersom jag hellre köper ett främmande kortspel än ett främmande rollspel) och spelen var sådär intressanta. Fable har jag hört en del om och Fahrenheit har jag spelat. Jag håller inte alls med om åsikten om kontrollerna. De är stressande och bidrog till action-biten. Däremot tyckte jag sexscenen var råtöntig där man i takt skulle... ja, du förstår nog säkert.

Häxorna i Pereine
Välskrivet men när jag läste igenom namnen såg jag framför mig hur jag eld i lågor började skriva om hur menlöst det är att ta upp personlighetsbeskrivningar som man inte har någon nytta av. Om jag vill ha en beskrivning på något så vill jag kunna använda den till/mot mina spelare. Jag ogillar när saker skrivs enbart för spelledaren, utan jag gillar mer när en spelskapare skriver för spelaren. Det gick en bra stund innan jag förstod ens varför hela den här häxorden beskrevs...

...tills jag började läsa om väsendet. Då insåg jag var äventyrsmöjligheterna och vad skribenten hade i åtanke när denne först började skriva den här artikeln. Jag gillade verkligen "de är goda, men tvingas vara onda". Direkt så började min hjärna spotta ur sig lämpliga scenarion till hur jag skulle kunna använda häxorna. Äventyrsförslagen som kom med är snygga fasader på normala äventyrshookar. Det jag gillar med dem är att jag antagligen kan kombinera de alla.

Vettig artikel, men kunde ha haft bättre fokus även på spelledarpersonerna.

Doktor Grandottes vidunderliga blick
Det här äventyret läste jag mest för att jag är nyfiken på hur Götterdämmerung är tänkt att spelas. Det första som jag gillar är hur scenariot är strukturerat med bakgrund, sammanfattning, inledning och allt. Det är som hämtat från en imaginär textbok över hur jag tycker att man ska strukturera ett scenario. Klockrent! Meningarna jag läser är kärnfyllda och det blir nästan för mycket information bara på i ett stycke. Hade jag själv skrivit detta och skitit i utseende, så hade jag fetmarkerat de viktigare sakerna i varje "kapitel" så att det varit lättare att hitta.

Själva scenariot kändes lite Vidocq och Vargarnas Pakt i själva uppbyggnaden av scenariot. Det var en övernaturlig grej som allt kretsar kring och med en slutstrid så klarar rollpersonerna det. Känns för övrigt som samma struktur som ett vanligt DoD-äventyr, nu när jag skriver det här. I alla fall, det enda som saknades var allt runtomkring som finns i filmerna (som karaktärsutveckling), men eftersom scenariot antagligen begränsades av en sidmängd så är det förlåtet. Annars gillar jag att det är tydligt att skaparen har gjort efterforskningar.

Jag tycker det är lite synd att energin som lagts ner på scenariot inte har utnyttjats till fullo. Det här skulle kunna vara en sak som skulle kunna mynna ut i något riktigt bra. Tiden för när allt skulle hända var lite konstig ibland (det har gått en vecka, men folk reagerar som om det hände igår) och jag gillade inte direkt att det stod skrivet som att man skulle klara en massa slag för att komma vidare. Lite roligt tyckte jag dock att man var tvungen att vara en språkvetare för att förstå resultatet av lingvistikslaget. :gremsmile:

I helhet. Ett ok scenario.

/Han som är lite sliten mentalt
 
Top