Nekromanti Fenix vs. Sinkadus

Hunk

Hero
Vad hände med Gray Ooze?

Det är en av mina vänner som gjorde GreyOoze, och han har nummer tre nästan färdig. Ska fråga om han kan tänka sig att göra en pdf av den.
Varför insomnade Grey Ooze? Var det p g a bristande ekonomi eller ork eller någon annan mer obskyr anledning?

Det skulle annars vara kul om de gjorde en "dubbel Thot" (det var väl delvis samma redaktion?) och gav ut nummer tre mer än 10 år efter nr 2. Det blir dock kanske svårt att slå Pegasus - nummer 12 gavs ut 82 och nr 14 99 eller 00 (nummer 13 gavs aldrig ut av vidskepliga skäl). Så länge nr 3 är bättre än Pegasus 14 (en speltidning kan inte bli mycket sämre) är allt dock fine!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Andra möjligheter

André Wognum som var den som drog Grey Ooze, startade ett webbföretag kallat Wognum, som senare blev hyfsat framgångsrikt och erkänt kreativa. Det var roligare än att göra Grey Ooze.

:gremlaugh:

M.

P Lex

Warrior
Bredd vs Nostalgi?

Den här diskussionen är enligt mitt tycke mycket grundad på nostalgi. Fenix är en tidning för rollspel och liknade under 2000-talet. Sinkadus och Rubicon var en produkt av sin tid.
Hallå där! Just mitt inlägg hade väl ändå ganska lite att göra med nostalgi? Jag skrev ju bara att Sinkadus var en användbar tidning för de som spelade Äventyrsspels egna spel (på samma sätt som Rubicon är nyttig för Lancelotspelarna och White Dwarf är oumbärlig för Warhammerspelarna). En liknande tidning skulle aldrig klara sig i dag i Sverige. Tiderna förändras.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fenix vs. Codex

Hur var egentligen Codex i sin barndom när tidningen enbart var inriktad på Neogames? När jag själv hoppade på den så kändes den tämligen urvattnad, men det var förstås några nummer efter att den hade blivit fristående.

P Lex

Warrior
Sinkadus var knappt någon "rollspelstidning" överhuvudtaget. Den påminde mycket mer om White Dwarf. Det som var Sinkadus' stora grej var "vi"-känslan: När något nytt hände i Sinkadus då kändes det som att det hände i sjäva rollspelsvärlden. Liksom, när de nya magiskolorna Spiritism och Röstmagi dök upp så var det verkligen som om det plötsligt dök upp en massa nya magiker i världen, för alltså, ingen jag kände på den tiden ifrågasatte Sinkadus' auktoritet.
Visst var Sinkadus väldigt mycket "rollspelstidning" -- på den tiden fanns ju inte senare påfund (som t.ex. involverar vapen) som numer hör till den stora "rollspelsfamiljen" även om rollspelsinslagen kan infrågasättas.

Vi-känslan berodde nog en del på vilken ålder man befinner sig i. Är man 30+ har man kanske lite mer distans till spelen, och ställer lite annorlunda krav, medan man kanske som 10-åring ser på innehållet i en tidning på ett annat sätt. Jag tror i alla fall att jag, om jag skulle få bli ung på nytt, skulle läsa Fenix på samma sätt som jag läste Sinkadus då -- dvs regler, artiklar och äventyr skulle bli lag, särskilt om de kommer direkt från spelkonstruktörerna.

Rising

Vila i frid
Visst var Sinkadus väldigt mycket "rollspelstidning" -- på den tiden fanns ju inte senare påfund (som t.ex. involverar vapen) som numer hör till den stora "rollspelsfamiljen"
Det var inte så jag menade. Jag jämförde ju med White Dwarf, gjorde jag inte? White Dwarf är ju ingen "figurspelstidning"; utan snarare en Games Workshop-tidning eller en sorts tunn månatlig modul med blandat Warhammermaterial.

Det var så jag menade att Sinkadus var: Som en sorts tunn modul med blandat material till Äventyrsspels olika spel. Och när man köper en modul då gör man det för att använda materialet, på ett lite annorlunda sätt än om man köper en generell "tidning". Det var en av anledningarna till att Sinkadus hade så hög auktoritet på den gamla tiden. Viktigast var nog ändå att alternativen var så få. Idag har även unga spelare att välja mellan många olika rollspel och en rik historia av rollspelsmoduler att söka sig tillbaka till, vilket jag tror gör att Fenix inte kan betraktas med samma ögon som de jag en gång använde för att läsa igenom Sinkadus.

Men på sätt och vis har du nog ändå rätt.

Rising

Vila i frid
Re: Fenix vs. Codex

Jag tycker att den var ashäftig. Men mest chockad var jag över att den överhuvudtaget fanns. Jag kommer ihåg samtalet jag hade med min kompis: "Va? En rollspelstidning på pressbyrån? På svenska? Alltså du pratar om bordsrollspel? Jaha... Va? Vad sa du att den kostade?!" Jag trodde faktiskt att han ljugit (eller missförstått något) tills jag kunde se det med mina egna ögon. Tjugo spänn. Jag kommer inte ihåg någon enskild artikel, men jag vet att jag gillade tidningen mycket. Men det kanske mest berodde på att den gick att köpa på pressbyrån. För tjugo spänn.

Egentligen är det bara två artiklar från Codex jag verkligen kommer ihåg och som jag tycker var grymma (nästan grymmare än något som fanns i Sinkadus); och det var artikeln om chiffer och kodsystem i Eon (fick mig att omedelbart springa iväg och köpa Kodboken av Singh (den bok som jag läst om flest gånger)) samt recensionen av Europa Universalis (bästa recension jag någonsin läst. Jag bryr mig inte om att den hade med datorspel att göra (ett datorspel som jag är rätt ointresserad av, dessutom), en sådan recension läser man nämligen om och om igen för blotta nöjets skull. Det är kanske rentutav det mest inspirerande jag läst i någon hobbytidning överhuvudtaget).

Krille

Super Moderator
Re: Fenix vs. Codex

"Egentligen är det bara två artiklar från Codex jag verkligen kommer ihåg och som jag tycker var grymma (nästan grymmare än något som fanns i Sinkadus); och det var artikeln om chiffer och kodsystem i Eon (fick mig att omedelbart springa iväg och köpa Kodboken av Singh (den bok som jag läst om flest gånger))"

Hähä! Nu blev jag ju nästan lite stolt - det är den artikel som jag är mest nöjd med. Och ja, Kodboken är en tokbra bok.

Arfert

Facit
Re: Vad hände med Gray Ooze?

Gray Ooze lades ner pga att Andre Wognum med flera som gjorde tidningen fick fullt upp med andra saker, som att driva reklam/webbbyrå...

/T

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aha!

Då ska jag hälsa till Rasmus, Tomas, Sinclair och André när jag träffar de nästa gång!

M.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Fast när jag tänker efter...

Nej, "Spelandet av Gripeborgs hemlighet" var det bästa som någonsin publicerades i SInkadus.