Fysisk tidning: http://43710.shop.textalk.se/fenix/2021/fenix-nr-2-2021
Digital tidning: Verkar i skrivande stund inte finnas?
En sak jag saknat litegrann när jag skickat in saker till speltidningen Fenix är lite respons. Fenix självt är ju annars ett utmärkt ställe att få sina verk recenserade, men de saker man skickar in dit blir ju däremot inte bedömda på samma sätt. På sin höjd kanske man hör nån gång senare att nån uppskattat en artikel.
Eller jag vet inte, det kanske bara är jag. Ni andra kanske överröses av privata recensioner, bedömningar och tillrop.
Hur som helst har jag ett annat problem också: Jag läser väldigt lite Fenix. Trots att artiklarna generellt är korta, lättlästa och åtminstone borde kunna ge mig något även när de gäller spel jag inte spelar så blir Fenix mest toalettläsning för mig och jag ligger alltid minst ett år efter.
Tidigare har jag rönt viss framgång i att komma mig för att se mer film genom att starta Filmklubben och spela mer datorspel genom Speltimmen, så jag tänkte se om jag kan lösa båda mina Fenixproblem samtidigt genom att starta Fenixklubben.
Tanken är enkel: Varje gång ett nummer av Fenix kommer ut så startar jag (eller nån annan som hinner före) en tråd. I tråden listas allt spelmaterial som finns med i numret. I tråden åtar jag mig sedan att skriva en kort text om vad jag tyckte om någon av artiklarna. Inte alla – men minst en.
Vill du vara med? Välj en Fenixartikel och skriv några ord om den. Det kan vara samma artikel som någon annan redan skrivit om, men målet med klubben är egentligen att så många av artiklarna som möjligt ska få någon form av omdöme eller kommentar. Och fokus ligger på sådant skrivet av forumiter – så vet man att en artikel som hittills inte pratats om är skrivet av en forumit så är det snällt att ta sig an den artikeln och tagga forumiten i fråga.
Man får vara kritisk, men inte elak.
Eftersom det här är den första Fenixklubben så får man recensera även saker ur tidigare nummer, men detta är de artiklar med rollspelsmaterial jag tycker mig hitta i nummer 2, 2021:
- Triangeln i pyramiden (100)
- Miss-öde i Selaran (Ödesväktarna)
- Djungelns delikatess (Vindsjäl)
- Tales of the Unexpected (ospecifierat)
- Mishaps (Mythras)
- Magiska missöden (Hjältarnas tid)
- Fummel & Fadäser (Eon)
- Wardtattles lada (Chock)