Nekromanti Fick Fenix idag ;-)

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Götterdämmerung

Vad gäller betyg kontra text så är det svårt. På dina citat så låter inte betyget nio som så opassande. Du får jämföra med andra produkter som fått betyg i den storleksordningen. Fenix sifferbetyg brukar i allmänhet vara ganska högt satta.
Ska man verkligen jämföra så? Jag valde att gå efter betygens beskrivningar istället. Att hänga upp mina betyg på hur andra personer värderar andra produkter känns helt skevt. Det får mig att känna en intensiv ovilja inför betygssystemet som sådant, om det måste vara relativt. Recensioner kan aldrig hållas så objektiva.

Men att betygen i allmänhet är högt satta tycks stämma. Jag har läst för få av de recenserade produkterna för att kunna uttala mig egentligen, men att säkert 90% av de recenserade grejerna är bättre än "godkänt" känns märkligt.

/Dimfrost

Eksem

Champion

Urvalet av recenserade produkter har iofs varit ganska inriktat på produkter som allmänt betraktas som väldigt bra, typ Heroes of Battle och Carcassonne.

P Lex

Warrior

Det där med sifferbetyg är knepigt. Jag satte väl ungefär lägst betyg hittils på något som recenserats i Fenix, men jag försökte att inte jämföra med andra produkter utan gå efter betygssiffrornas beskrivningar.
Betyget 9 är ingen katastrof, det är fortfarande inom ramen för vad som kan räknas som godkänt. Och det är inte det lägsta betyget som delats ut i Fenix, två produkter har fått lägre betyg. Jag har svårt att tänka mig att Fenix läsare tolkar recensionen som att den är något annat än en enskild recensents betyg på äventyret och jag tror heller inte att Riotminds slutar annonsera i Fenix bara för att de hade hoppats på ett bättre betyg.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Inte så märkligt, tycker jag

Jag har läst för få av de recenserade produkterna för att kunna uttala mig egentligen, men att säkert 90% av de recenserade grejerna är bättre än "godkänt" känns märkligt.
Jag tycker inte det är så märkligt. Dels har den generella kvaliteten på rollspelsprodukter ökat de senaste åren (särskilt på den grafiska sidan), och dels får vi de böcker som recensionsex som verkligen har potential. Det är i alla fall sällan (i Fenix fall = aldrig) jag fått något att recensera som är riktigt uselt, eller ens undermåligt. Detta kanske ändras om jag får mer slumpmässigt utvalda d20-produkter att recensera, eller om WotC börjar producera riktigt uselt material, men just nu ser det inte ut så.

Visst finns det de som skulle ge samma produkter "underkänt" som jag gett "klart godkänt", men så kommer det alltid att vara. Jämför gärna också recensionerna i Fenix med andra recensioner av samma produkter (i de fall det finns sådana). De som får högt betyg hos oss, får oftast högt betyg hos andra recensenter också, och vice versa.

Jag kan faktiskt inte komma på ett enda exempel på en produkt som har fått ett betyg som är spektakulärt mer än vad de flesta läsare tycker är rimligt.

Sen är ju frågan om man då ska höja kraven för att uppnå godkänt betyg, om man nu har sett en generell ökning av kvaliteten? Jag tror inte det, men däremot kommer vi nog att bli mycket mer kräsna nu när vi har så många bra produkter att jämföra med, så de som kommer under 2006 kommer att ha ett tuffare utgångsläge, tror jag.

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Inte så märkligt, tycker jag

Tja, du har säkert rätt. Jag har inte direkt några exempel att backa upp mitt påstående med. Och visst håller jag med om att det främst är högkvalitativa produkter som kommit i fråga för recension i Fenix.

För övrigt, du vet att jag har skrivit två artiklar innan också, va? Fast det var ett tag sen. :gremwink:

/Dimfrost

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmm ... det var så länge sedan så ...

... det har jag glömt! Var det något med zeppelinare?

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hmmm ... det var så länge sedan så ...

Zeppelinarartikeln i typ nr 3/04, artikeln om uråldrighet i spelvärldar för ungefär ett år sedan. Ja, jag är för lat för att ta ned mina tidningar ur bokhyllan. :zeppelinare:

/Dimfrost

Havoc

Swordsman

Ska man verkligen jämföra så?
Om man inte gör det så blir siffrorna helt onödiga. Visserligen är recensioner alltid subjektiva, men vad gäller sifferbetyget vill jag helst se (och håller mig därför så långt det går) någon slags konsensus mellan hur positiv texten är och vad betyget blir. Om en recensent skriver "Det här är en superbra bok på alla sätt" och sen ger totalbeyg tio med den onämnda motiveringen att bara det bästa kan vara godkänt, så hjälper det ingen. Bättre då att snegla på hur andra korrelerar sin "positivism" med sifferbetyget. De angivna skalorna säger inte mig speciellt mycket om vilket betyg som är lämpligt att sätta....

För övrig skulle jag helst slippa sifferbetygen helt, just på grund av att de skapar den här typen av problem.

Havoc

Swordsman
Re: Inte så märkligt, tycker jag

Jag tycker inte det är så märkligt. Dels har den generella kvaliteten på rollspelsprodukter ökat de senaste åren (särskilt på den grafiska sidan), och dels får vi de böcker som recensionsex som verkligen har potential.
Håller med. Varken de stora amerikanska eller de svenska utgivarna har släppt speciellt många böcker som inte varit av godkänd kvalité på många år. Om man däremot skulle säga att "godkänd" skulle vara något slags medel så borde betygen vara lägre. Det där med rättvisa sifferbetyg är som sagt lite klurigt. Förhoppningsvis lägger läsarna mest vikt vid vad som står i texten.

Arfert

Facit

var det zeppelinarartikeln jag illustrerade? (glömsk), eller har det funnits fler?

Arfert

Facit

ok, då har jag inte fått alzheimers ännu... ;-)

hoppas du gillade dom!

Dimfrost

Special Circumstances

Jag håller inte med. Som recensent kan man inte behöva anpassa sina betyg till vad andra har skrivit. Visserligen har jag ett exemplar av samtliga Fenix, men det kan inte vara något krav att ha det för att kunna recensera. Jag tycker de angivna skalorna är ganska väl beskrivna. Kanske man kan få en kommentar från Anders&Tove vad det är som gäller egentligen?

Själv blev jag minst lika tveksam som Avatarex inför några betyg, men det rörde sig om intryck-betyget för Serenity RPG. Det fick en sexa, vilket ska vara "bra", men beskrivs som något som allra högst skulle få en fyra eller en trea i texten.

Jag skulle inte heller klaga om sifferbetygen avskaffades. Men främst är jag för tydligare definitioner av varje betygssteg, även om jag själv tycker de är rätt tydliga idag.

/Dimfrost

Havoc

Swordsman

Tror du att en person som inte läst listan med säkerhet skulle kunna ranka betygen 7-9 (Inspirerande, Wow! Cool! och Så ska det göras)?

Eller för all del 2-4 (En besvikelse, Undermålig, Dålig)?

De säger inte mig så mycket mer än om det skulle stått 1 är superkasst, 5 är godkänt och 10 ett mästerverk. Det är den skalan jag använder för att sätta betyg, eftersom de andra orden är för subjektiva för att ge någon ordentlig riktlinje.

Jag tycker också man kan kräva att den som skriver en recension för Fenix har läst i alla fall ett par nummer, och att denne försöker lägga sitt betyg på samma nivå som övriga recensenter (att det inte går att lyckas med helt är en annan sak).

Vilket syfte har betyget om det inte ens finns en strävan efter att de ska betyda samma sak i hela tidningen? (Och nej, jag tror inte att alla uppfattar "Wow! Cool!" lika.)

Sen tror jag inte att det här är något speciellt stort problem. Än så länge tycker jag de flesta recensenterna har legat på ungefär samma nivå med sina betyg (I hur de förhåller sig till texten, om någon skulle råka vara mer lättroad är en annan sak).

En sak till: När "Fenix rekommenderar" kom in i bilden blev det ännu svårare, eftersom jag själv har en lägre nivå än 16 för att jag ska rekommendera en produkt (runt 13-14 går väl gränsen). Jag tror det kan ha bidragit till att dra upp medelbetyget. Vet faktiskt inte om det påverkat min egen betygsättning.

Men främst är jag för tydligare definitioner av varje betygssteg, även om jag själv tycker de är rätt tydliga idag.
Om tanken är att betygen mellan 1 och 5 och 5 och 10 ska var något annat än mellansteg så skulle klarare riktlinjer vara högst önskvärt. Som kanske framgår tycker jag inte att de nuvarande är speciellt tydliga :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances

Okej, vi har helt enkelt olika åsikter om hur betygsskalan ska fungera. Jag kan i alla fall meddela att jag skulle ha givit Übel Staal och rollformulärsblocket 11-12 med ditt resonemang. Om det nu kan glädja någon.

/Dimfrost

Havoc

Swordsman

Att var oense är helt ok. Jag tänker ju inte försöka påstå att min tolkning är den enda vettiga att göra.

Som jag tidigare sagt får man väl tro och hoppas att det du skrev i själva texten är det som folk går efter när de beslutar om de ska köpa produkten. Ifall betyget är nio eller elva borde i alla fall inte vara det avgörande.

(Nu vill jag ha min Fenix!)

theodåre

Veteran

Jag skulle också bli förvånad om Western blev sågad...men mest för att jag tror att det kommer att bli en jävligt bra produkt.

Självklart så respekterar vi alla recensioner utan att blanda in annonssidan. Det behöver ju inte betyda att vi gillar betygssystemet.. själv har jag aldrig gillat siffror av den enkla anledningen att det inte finns en konsekvens i dom så länge inte alla produkter recenseras av samma person, eller man har en guideline som är jävligt extensive.

Faktum är att jag överhuvud taget inte gillar recensioner av produkter som inte har använts i spel... av den ännu enklare anledningen att man gör en "snabb bedömning" än en recension av själva produkten.

Vi gillar Fenix som faan, och vi stöttar gärna dom med allt vi har...men recensionerna med betyg som inte testas i spel hade man kunnat skippa. Bättre att kalla det för "första intryck".. eller nåt...

theo