Nekromanti Fick Fenix idag ;-)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Kan ingen lacka på mig?

Kritik! Kritik! Kritik!

Inta försvarsställning!

Förnekelse
Aggresivitet

FOGGMOCK! DU SUGER!

Näh, men det var rätt okej. Det var ju min första recension. Själv tycker jag att den var rätt bra, men du har säkert rätt. Hur hade du gjort?

- Vulva

Eksem

Champion
Re: Tjenare

"Men jag tycker också att vi har rätt att uttrycka en viss frustration över delar av den kritiken."

Frustration är en sak, men att deklarera att man skiter i den är en annan. Påstår man öppet att man fullständigt ignorerar 90% av det som skrivs av tidningens läsare på det officiella forumet kan man lika gärna lägga ned det. Då borde det räcka med typ, e-mails.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu läser du som du vill (ÄNDRAD)

Dante sa att han tyckte att 90% av de klagomål som framförts om recensionerna är gnäll, och att han skiter i det.

Inte att 90% av det läsarna säger, är gnäll och att han skiter i det.

Jag tycker att det är viktigt att göra den distinktionen. Man kan tycka att det gnälls alltför mycket om en viss detalj (som tex betygsättningen), utan att därmed tycka att ALLT som sägs är gnäll.

EDIT: Jag tror i alla fall att det var det Dante menade. När jag läser det igen var det lite otydligt. Så det kan ju vara jag som läste som jag ville. Hehe ... :gremblush:

/Magnus

Eksem

Champion
Re: Nu läser du som du vill (ÄNDRAD)

Det jag vill föra fram är att om de diskussioner som förs på forumet inte är intressanta och inte förbättrar tidningen så bör man fundera på poängen med att ha ett forum av den här typen. Antingen bör man utforma nya regler för forumet och moderera annorlunda, eller skrota forumet helt och sköta läsarkontakten på annat vis (e-mails, kontaktformulär, enkäter, vanlig brevlåda eller annat).

Rising

Vila i frid

Alltså, jag tycker att det här numret av Fenix var det lugnt bästa hittills. Lugnt. Jag har klagat en del på recensionerna tidigare, men i det här numret var typ alla recensioner av absolut toppklass; riktigt bra var de, iaf.

Hecatomb också. Ja, jag tycker faktiskt det. Nu spelade jag visserligen spelet med dig, men om jag hade varit en vanlig kund så hade jag funderat på detta:

1. Wizards gör reklam för spelet som ett ont och barnförbjudet spel. Snackar de skit, eller vad?
2. Är det någon poäng med de femhörniga korten/brickorna? De ser konstiga ut i kanterna, vad är dealen?
3. Är det en Magic-dödare, en Magic-efterapare, eller? Hur förhåller det sig till Magic?

...och jag tycker att du svarade på var och en av dessa frågor. Riktigt bra på fråga tre, dessutom, där till och med jag som hade spelat spelet fick en ny syn på det hela. Däremot borde du ha skrivit att man drar två kort per runda, också, och att Wizards på så vis försökt stävja den enorma vikt som handens storlek betyder i exempelvis Magic.

Annars: Good stuff. Jag skulle ha varit stolt om jag vore du.

(Det ska fler recensenter, förresten. Särskilt Magnus Seter som visade att han har bemästrat det lilla formatet; hans smårecensioner var klockrena (kommer inte på vilka det var jag särskilt fäste uppmärksamhet vid; just nu, men jag kan återkomma om det finns ett intresse) och han Raab; som jag tycker har den tydligaste personliga stilen av alla recensenter; en stil som går oerhört bra ihop med hela tidningen. Jag har ingen aning om vem han är (om han är här på forumet) men ni kan väl hälsa att jag tycker att han är grym om ni vet vem jeppen är.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Man och man

Dantes inlägg får stå för honom själv, som potentiellt berörd recensent. Han har aldrig uttalat sig för Fenix räkning.

Anders och Tove är de som bestämmer över Fenix, och över Fenix kommunikationskanaler. Visst är båda jag och Dante moderatorer här, men våra modererande inlägg görs i fetstil. Allt annat är privata åsikter. Och jag ser faktiskt ingen anledning att moderera det som Dante säger, eller ingen anledning till varför det han sagt som privatperson skulle behöva innebära en radikal omtänkning av Fenix kommunikationskanaler.

/M

Eksem

Champion
Re: Man och man

Det tar jag som att du som privatperson tycker att forumet fungerar bra som kommunikationskanal? Får man fråga om Magnus med moderatorhatt anser samma sak?

Jag kan rikta den frågan till andra ansvariga också för den delen. Är det någon skillnad mellan hur Ansvarig-Dante, t.ex., uppfattar kvaliteten på forumet som kommunikationskanal jämfört med Privat-Dante?

Och för att klara ut saker och ting: Avser privata Dante att 90% av den här diskussionen är skit, eller avser privata Dante att 90% av alla diskussioner på det här forumet är skit?

Om alla diskussioner om recensioner går åt skogen kanske man kan avgöra att den typen av diskussioner inte fungerar och be forumets besökare att inte diskutera dem. Eller?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad jag tycker

1. Som moderator tycker jag att det här forumet fungerar fint. Det diskuteras och stås i. Innehållet spelar ingen roll för mig, så länge som man inte är elak mot varandra. I min mening är det det enda som moderator-Magnus ska bry sig om.

2. Som privat-Magnus tycker jag att det vore roligare om diskussionerna oftare gällde artiklarna eller recensionernas faktiska texter, än recensionernas numeriska betyg. Just recensions-diskussionerna kommer oftast inte nånstans, eftersom det inte finns så mycket vi egentligen kan ändra. Det är ju inte så att alla som kritiserar recensionerna har samma åsikt om hur det ska vara för att vara bra, och jag tycke inte att Fenix ska byta recensionssystem baserat på det som framkommit hittills, i alla olika recensionstrådar.

Forumet fungerar utmärkt. Jag vill att fler använder det, så att vi får in ännu fler synpunkter, men som det är nu så är jag glad för de som är engagerade nog att vilja ge Fenix synpunkter.

Tjoflöjt, nu drar jag från jobbet! Ha det bra!

/M

Terrasol

Veteran
Rekommenderas av Fenix?

Har en fundering bara (eller är det en miss från redaktionens sida):

Varför har inte "Clout Fantasy" stämpeln "Rekommenderas av Fenix"? Den har åtminstone vad jag ser ett betyg högre än de 16 som krävs.

// Terrasol

Foggmock

Myrmidon

Hur hade du gjort?

1. Jag hade skitit i att förklara hur man spelar spelet. Det tog upp alldeles för mycket plats i din recension.

2. Jag hade nog gått in i spelet med frågeställningen för mig själv när jag testspelade "Varför vill man spela det här istället för Magic" eftersom iallafall jag har fått uppfattningen om att mycket grundläggande i reglerna är likt.

3. Skrivit mer om hur det är att spela. Bara biten om att man inte får manatorsk som i Magic (dock har jag aldrig hört om uttrycket eller fenomenet innan men jag kan föreställa mig) var alldeles för lite. Vad finns det mer för problem? Är en spelare som är/blir stark tidigt i spelomgången svår att stoppa, eller kan man slå ner honom om man klarar sig bara ett tag till och får ut sina beatdownmonster? Är det jobbigt att hålla i en hand med femkantiga kort? I och med kombineringsmöjligheterna, var det lätt att bygga ultrabestar som var knepiga att döda? Finns det problem med att ett gäng polare kommer få tråkigt att spela om nån lyckas lottoplocka ett grymt kort i en booster när man inte har så många kort tillsammans?

Du har ju faktiskt massor av erfarenhet av ett annat samlarspel (DDM, och Magic lirar du väl också lite?), då vet du ju vad som brukar vara dåligt/bra med dessa och precis samma kriterier brukar man vara intresserad av i andra samlarspel. INGET i din recension fick mig att tänka "Wow, jag ska nog köpa en starter och ett par boostrar och testa med en polare och se om vi inte kan fixa ihop varsena lekar lite snabbt och spela", och då gillade du ändå spelet! Du lyckades aldrig förmedla exakt vad det var du tyckte var så bra utan la för mycket krut på att förklara spelmekanismen som ändå är en Magic-"klon".

Men jag vet inte, jag har aldrig skrivit någon recension av ett spel man faktiskt spelar, dock ett par recensioner av Eonmoduler till gamla fina Codex. Min "main gripe" med din recension var att den inte kändes som en recension, utan som en genomgångsartikel. Hittar du min artikel om Warmachine i Sverox och jämför den med en av mina recensioner av Eonmodulerna i Codex kanske du förstår lite mer vad jag försöker få sagt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Privat-Dante anser att alldeles för mycket* av den »kritik« som framförs här (på forumet i allmänhet, men i tråden i synnerhet) snarare är att klassa som »gnäll«.

Ansvarig-Dante tycker det är bra att forumet finns, men önskar vi sluppe recensionsgnället så fort en ny Fenix kommer ut.

<font size="1">* Den som faktiskt trodde att jag gått igenom vartenda inlägg och statistiskt fastställt andelen till 90 %, måste vara lite bakom.</font size>

Foggmock

Myrmidon

2. Är det någon poäng med de femhörniga korten/brickorna? De ser konstiga ut i kanterna, vad är dealen?

De är ju genomskinliga för att alla monster i högen ska synas. Tanken är ju att du lägger på nya kort med deras statusrad på ett sånt sätt att alla kort som ligger under syns. Efter fem kort så är det ju "fullt" och då är också din abomination färdigihopgeggad och kan inte bli hårdare.

Om jag fattade genomgången av spelet jag läste innan det kom ut ordenligt.... :gremlaugh:

Rising

Vila i frid

De är ju genomskinliga för att alla monster i högen ...
Fiskar du efter minuspoäng, eller är du bara lökig? :^)

Läs igen, korkobert. Jag ställde inte frågorna för att jag skulle vilja ha svar på dem från jeppar som du (jag kan förstås svara dem allihop, knäppo, jag har ju spelat spelet med Vitulv), utan jag berättade om vilka frågor jag hade velat ha svar på om jag hade varit en helt vanlig läsare. Utifrån det så kunde jag kolla om Vitulv hade gjort en bra recension - gav den svar på dessa frågor? Och jag konstaterade; "ja, det gjorde den."

Det var därför jag svarade Vitulv; det var ju han som ville veta vad vi tyckte om hans recension. Hade jag bara haft frågor om spelet så hade jag ju postat det på spelforumet.

Eksem

Champion

"Ansvarig-Dante tycker det är bra att forumet finns, men önskar vi sluppe recensionsgnället så fort en ny Fenix kommer ut."

Kan det finnas en poäng i att be användarna sluta kommentera recensionerna, helt eller ur vissa perspektiv, och hänvisa till redan existerande diskussioner? Eller att ställa upp ett antal frågeställningar kring recensioner och be om att hålla alla diskussioner kring recensioner till just den tråden, och göra den till sticky? Om flera forum-ansvariga anser att en ny identisk diskussion kring recensioner följer på varje nummer och tar upp tid, plats och kraft som kunde användas till andra diskussioner om tidningen finns det väl ändå ett par lösningar man kan ta till?

Gordeg

Hero
Re: Därför vill jag ta tillfället i akt ...

Jag gissar att du var väldigt trött på det diffusa tyckandet eftersom det inte går att bemöta sådan kritik på ett vettigt sätt.

Men så himla duktig tycker jag inte att jag varit, för jag duckade den diskussion som kunde följt efter exemplifieringen. Jag tror att den diskussionen bara blivit utdragen och jobbig och slutat i ett konstaterande att alla inte tycker likadant. Och det visste jag redan.

Gordeg

Rising

Vila i frid
(Liten kommentar)

han Raab; som jag tycker har den tydligaste personliga stilen av alla recensenter; en stil som går oerhört bra ihop med hela tidningen.
Det var kanske ett dåligt exempel, eftersom Raab bara (sam)skrev en enda recension i senaste numret. Men den var bra, och jag gjorde en mental anteckning om att den som tar sig tid att kolla och prova saker på Boardgamegeeks också har gjort en väldigt initierad recension, och när jag skulle arkivera just denna mentala anteckning, då märkte jag att mitt huvud var fullt av en massa andra anteckningar om just Raab, jag har tyckt att han varit bra i tidigare nummer, alltså. Det är inget jag kan peka på just nu, men jag litar på min hjärna.

De recensioner av Seter jag tyckte var särskilt bra var de om Magic of Eberron och den där som stod till höger om den (som också handlade om magi på något sätt). Det var ingen inledande bullshit utan man bara kastades rakt in i the good stuff; och det utan att villa bort någon nybörjare (som jag) på vägen.

Samtliga datorspelsrecensioner var grymma, förresten. Grymma. D&D-previewen var perfekt; så initierat kan ingen vanlig datortidning recensera ett datorspel byggt på ett rollspel; Dante hade helt rätt vinkling. Krilles City of Villains var också grymmobert, han lyckades ge en personlig prägel på recensionen utan att för den sakens skull misslyckas med att skriva allmängiltigt så att man kunde bilda sig sina egna åsikter. Diplomacyrecensionen gav mig svar på alla frågor jag hade (fast den kunde kanske beskriva spelmekaniken lite kort också, för de som inte känner till den), så den var också bra.

Barkås intervju var trevlig och det var skönt att läsa en intervju som fick dra ut på formatet. Jag gillade också artikeln om rollspelens framtid. Extra sympatipoäng fick han som var gentlemannamässig nog att önska sina konkurrenter lycka till med sina respektive framtidsplaner; det värmde mitt hjärta och fick mig att tycka att rollspelshobbyn är en snäll, kamratlig och bra hobby.

Spelledarartikeln har jag inte läst, men jag tycker principen är bra med sådana artiklar i en speltidning (nybörjare hänger nog inte på wrnu och andra forum) så jag applåderar ändå initiativet.

Öh, och resten (har inte tidningen här nu) var också bra. Jag tyckte det var det bästa numret hittills.

En sak dock: Det är rätt mycket korrekturfel, och olika skribenter använder mellanrubriker och liknande olika. Här borde nog en redaktör gå in och justera texterna så att alla får ett enhetligt utseende. Det går utmärkt att stoppa in egna mellanrubriker i ens skribenters texter - på samma sätt som man kan ta bort mellanrubriker där man inte tycker att de behövs. Lite mer sådant arbete borde man nog kosta på sig, för ibland kan tidningen se lite ihopklippt ut.

Havoc

Swordsman
Re: (Liten kommentar)

Barkås intervju var trevlig och det var skönt att läsa en intervju som fick dra ut på formatet.
Oj då, så jag har fått cred för en intrevju i senaste nummret! Antar att det är med Bill Bridges? Jag skickade ett knippe lämpliga frågor till Anders och Tove inför deras USA-resa, men det var (tråkigt nog) inte jag som var där och gjorde intervjun. Ska bli intressant att läsa vad han svarade...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fjäsko

De recensioner av Seter jag tyckte var särskilt bra var de om Magic of Eberron och den där som stod till höger om den (som också handlade om magi på något sätt). Det var ingen inledande bullshit utan man bara kastades rakt in i the good stuff; och det utan att villa bort någon nybörjare (som jag) på vägen.
Tack. Intressant, och när jag läste recensionerna efter dina kommentarer kände jag att det finns något bra med den approachen, i alla fall för mig.

Tack för kommentarerna, även om de kanske var i fjäskigaste laget. :gremlaugh:

/M

Helmgast
Re: Rant …

Att insinuera att Anders & Tove inte besitter mer integritet än att de skulle låta sig påverkas av annonsörer och samarbetspartners när de väljer vilka recensioner som ska publiceras ser jag som ett riktigt lågt och oförskämt påhopp.

Det är nog mig du syftar på. Insinuationen är väl mer en farhåga och jag hänvisar till Risings inlägg om saken. Jag är helt enkelt orolig för annonsers påverkan på tidningar över huvud taget, och jag tycker det framgick i mitt (underförstått provocerande) inlägg att Fenix inte fungerade på det sättet.

Anders och Tove gör ett bra jobb och vad jag läst hittills i mina nyinköta Jorges Bestiarium, Osthem och Mittland så gör upprorshjärnorna det med.

// avatarex, nypåkommen gnällfitta

<font size="1"> Vår lokaltidning Alingsås Tidning har varit med i Mediemagasinet som varnande exempel för hur annonsavdelningen påverkar journalistisken. Möjligtvis har detta påverkat min rädsla för reklam och tidningar. </font size>