entomophobiac
Low Prep High Play
Inför GothCon 2019 petade jag ihop ett monsterjägarrollspel som bara var några tabeller att spela Knave med. Vi hade superkul med det, och efter GothCon renskrevs det till Best. Under 2020 speltestades det här utkastet ganska friskt, tack vare detdäringa Internet och dendäringa pandemin.
Men kontentan av speltesterna var att det faktiska resultatet inte alls lyckades fånga intensiteten som uppstod på GothCon. I renskriven form blev det istället en stor hink tabeller utan någon struktur. Kan vara helt okej som någon sorts bastardiserad OSR-tolkning kanske, men det uppnådde inte alls mina mål. Något som också märktes tydligt i spel--för tabellerna signalerade snarare "prepp" än de kändes särskilt spontana eller intressanta.
Best, möt papperskorg.
Nu är det istället dags att skriva version två, där jag vill ta fasta på ett par saker:
Först står det hur reglerna fungerar. Hela gruppen har ett värde i Insight som är gruppens gemensamma "level" i brist på en bättre parallell och som ökar efter varje scen där gruppen lär sig mer om det monster den jagar. Rulla T20 + Insight >= 10 och du lyckas med det du försöker göra. Varje jägare har också ett par situationer där de kan få plus, för att ge lite unik prägel, men dessa är helt baserade på hur du slår fram din jägare.
Sedan wham, in medias res, ni börjar där det hänt något dåligt monstrigt. Det här är scenariots första Undersökningsscen. Spelledaren rullar fram ett par ledtrådar och komplikationer. Gruppen bestämmer hur de vill gå vidare i en Planeringsfas och sen kommer nästa Undersökningsscen. Klipp snabbt, klipp skoningslöst, håll tempot högt. Sakta men säkert lär sig gruppen mer, Insight ökar, och de lär sig fler och fler saker från Ledtrådar som ger dem fakta om monstret de jagar.
Genom en "trigger", kanske inspirerat av Lovecraftesque och dess begränsade antal scensättningar, så möter ni förr eller senare monstret. Ni måste inte faktiskt konfrontera det om ni inte känner er redo, utan kan skjuta på den oundvikliga konfrontationen om ni vill genom att betala någon form av pris (eller rulla bra?). Men när ni väl möter den så kopplas alla ledtrådar ni hittat (som SL rullat fram) till faktiska features som monstret har.
Hittade ni något otäckt slem? Monstret har en syraspottattack. Hörde ni rykten om konstiga ljud? Monstret gör det där ljudet innan det anfaller. Alla tabellresultat från den tidigare versionen av Best, men kopplade till praktiska fenomen.
Målet är att eliminera prepp och att ni tillsammans skall kunna upptäcka monstret och scenariot, scen för scen, med tabellerna och verktygen från häftet som hjälpredor.
Phew. Låter det här bra/anus?
Men kontentan av speltesterna var att det faktiska resultatet inte alls lyckades fånga intensiteten som uppstod på GothCon. I renskriven form blev det istället en stor hink tabeller utan någon struktur. Kan vara helt okej som någon sorts bastardiserad OSR-tolkning kanske, men det uppnådde inte alls mina mål. Något som också märktes tydligt i spel--för tabellerna signalerade snarare "prepp" än de kändes särskilt spontana eller intressanta.
Best, möt papperskorg.
Nu är det istället dags att skriva version två, där jag vill ta fasta på ett par saker:
- Strukturen i häftet måste matcha hur det spelas, och komma närmre minimalismen i GothCon-speltesterna.
- Brädspelsstruktur är utgångspunkten, med tydliga faser, och ett regelhäfte som är skrivet i samma ordning som det används runt bordet.
- Häftet får inte vara mer än max 32 sidor A5. Gärna färre sidor.
- Skriva på engelska, för målet är att dela det gratis via DTRPG eller liknande i framtiden.
Först står det hur reglerna fungerar. Hela gruppen har ett värde i Insight som är gruppens gemensamma "level" i brist på en bättre parallell och som ökar efter varje scen där gruppen lär sig mer om det monster den jagar. Rulla T20 + Insight >= 10 och du lyckas med det du försöker göra. Varje jägare har också ett par situationer där de kan få plus, för att ge lite unik prägel, men dessa är helt baserade på hur du slår fram din jägare.
Sedan wham, in medias res, ni börjar där det hänt något dåligt monstrigt. Det här är scenariots första Undersökningsscen. Spelledaren rullar fram ett par ledtrådar och komplikationer. Gruppen bestämmer hur de vill gå vidare i en Planeringsfas och sen kommer nästa Undersökningsscen. Klipp snabbt, klipp skoningslöst, håll tempot högt. Sakta men säkert lär sig gruppen mer, Insight ökar, och de lär sig fler och fler saker från Ledtrådar som ger dem fakta om monstret de jagar.
Genom en "trigger", kanske inspirerat av Lovecraftesque och dess begränsade antal scensättningar, så möter ni förr eller senare monstret. Ni måste inte faktiskt konfrontera det om ni inte känner er redo, utan kan skjuta på den oundvikliga konfrontationen om ni vill genom att betala någon form av pris (eller rulla bra?). Men när ni väl möter den så kopplas alla ledtrådar ni hittat (som SL rullat fram) till faktiska features som monstret har.
Hittade ni något otäckt slem? Monstret har en syraspottattack. Hörde ni rykten om konstiga ljud? Monstret gör det där ljudet innan det anfaller. Alla tabellresultat från den tidigare versionen av Best, men kopplade till praktiska fenomen.
Målet är att eliminera prepp och att ni tillsammans skall kunna upptäcka monstret och scenariot, scen för scen, med tabellerna och verktygen från häftet som hjälpredor.
Phew. Låter det här bra/anus?
Last edited: