Det beror på vad du menar. Att en spelare skall gestalta en rollperson som inte "finns" tror jag kan ställa till med en massa problem. Som spelledare måste man nog rälsa ett sådant äventyr hårt för att det inte skall uppstå otrovärdigheter. (Som att rollpersonen som inte finns varnar den riktiga rollpersonen för faror som den riktiga rollpersonen inte kan känna till, osv)
Nej, då skulle jag hellre låta en spelare få gestalta den riktiga personen och använda en slp som dennes hjärnspöke. Sedan kan rollpersonen få begripa att han och spelledarpersonen egentligen är samma person. Dock ogillar jag hallisar som delas av fler än en rollperson. Då är det ju ett väsen som förändrat verkligheten för alla närvarande, inte en enskild individs vanföreställning.
Så det har jag inte provat. Något som jag däremot har provat som påminner lite om det här, det är när en rollperson har skev självbild och tror en massa om sig själv som inte stämmer. Alltså lite som Bruce Willis i "sjätte sinnet". I proväventyren till Mytomnesia var det fullt av sådant. Där blev en persons vanföreställning verklighet för de andra, så där fungerade sån't lysande.
En gång var äventyrarna på jakt efter en vansinnig pyroman som lamslog ett samhälle. Pyromanen var en enarmad man, men det var också allt man visste om honom. Nå, en av rollpersonerna tar genom hela äventyret och fumlar och misslyckas med det mesta. Först anser han sig bara ha haft otur med tärningarna (slagen slog jag dolt) och vara allmänt klumpig, men sedan börjar ett mönster uppstå. Han tappar flaskor, trycker fel på telefonknappar om och om igen, misslyckas med handlingar där fingerfärdighet krävs osv. Dessutom är det lite mystiskt, han tar med sig saker men visar sig ha glömt dessa så fort han skall använda dem. Han går till exempel med bilnycklarna i handen hela vägen till bilen, men när han skall låsa upp så är nycklarna borta. De ligger kvar på stället de låg innan han tog dem med sig. Ingen fattar vad det är med honom, men man antar att han lider av vanföreställningar, är glömsk, klumpig och helt väck i största allmänhet.
Till slut får spelaren iaf en snilleblixt och greppar en pistol från ett bord och skjuter sin kompis i huvudet. Alla skriker "waaah! Vad gör du?" men till allas förvåning så lever kompisen fortfarande. Har skottet missat? Någon tittar bakom killen och letar efter ett skotthål i väggen.
Då säger spelaren "Nej, bry er inte om det där. Nu kollar jag verkligen noga, verkligen, verkligen noga... Har jag verkligen pistolen i min hand?"
Jag förstår att han har fattat poängen. "Nej, du har ingenting i handen längre. Pistolen ligger kvar på bordet."
Han instruerar kompisen att undersöka pistolen. "Har jag avfyrat en patron överhuvudtaget?"
Kompisen kollar pistolen, skakar sedan på huvudet förvånat.
"Nu tittar jag på min hand igen" säger killen.
"Vilken hand? Hela armen är borta" säger jag, "Du har inte längre en uniform på dig, utan en smutsig flanellskjorta och nötta jeans. Du är ruffsig i håret och har en kliande skäggstubb" och då fattar alla att de bara levt i pyromanens sjuka fantasi, en lek där han pga sitt dåliga samvete försökt fånga sig själv med hjälp av en påhittad polis. Då han förlorat höger arm kunde han inte på ett övertygande sätt föreställa sig själv utföra handlingar med högerhanden. Han kunde lura sig själv och andra i korta stunder, men någon egentlig effekt hade det inte. Nu faller alltså pyromanens lögn samman runt honom och den chocken får de andra rollpersonerna att låsa sig allt starkare i sina egna mardrömmar. Då började äventyret på allvar...
Nå, som vanligt så ser Mytomnesia-exemplena helt rubbade ut för utomstående, men jag hoppas det kunde ge lite inspiration iaf.
/Riz