Var man kan få tag på grejor
Jag försöker sammanfatta lite tips och tricks för den som vill spela med miniatyrer. Då menar jag inte så mycket praktiska speltips, utan snarare vad som finns att få tag på, och var.
Micro - För den som vill komma undan billigast:
Schackpjäser, pokerchips etc. (istället för miniatyrer)
Whiteboardtavla eller ett vanligt papper med en bit byggplast över (istället för en battlemat)
Det klart billigaste alternativet, men
jag skulle inte vilja spela på det sättet. Då skulle jag nog hellre skita i minis över huvud taget, eftersom det här alternativet är så icke-tilltalande rent visuellt att det skulle rubba min inlevelse.
Mini - För den som vill komma undan billigt:
Paizo säljer
pdf-dokument med pappersfigurer. Jag har inte provat dem själv, men det kan definitivt vara värt en titt. Pappersfigurerna låter som en bra bas av miniatyrer, som man sedan kan utöka med färdigmålade, eller egenmålade för rollpersoner, bossar och viktigare monster. Om man söker lite på nätet går det säkert att få tag på liknande grejer gratis, men jag gillar Paizo's produkter och de brukar borga för bra kvalitet.
Att de dessutom släpper set som matchar deras adventure paths gör att jag gillar tanken på den här produkten än mer.
Paizo säljer även en billig
battle mat som man kan rita på med whiteboardpenna. Inte jättesnygg, men helt okej, särskilt för det priset. Jag har inte provat produkten själv, bör tilläggas.
Medium - Lite dyrare alternativ:
Om man börjar gilla det här med minis så skulle jag göra så här:
Köpa ett par set med
D&D miniatures från Wizards. Då har man någonting att börja med. Eftersom miniatyrerna är mer eller mindre slumpade kan man modda sina äventyr något, så att de viktigaste mötena sker mot monster och varelser som man har miniatyrer för.
Vidare skulle jag nog komplettera med lite tokens från t.ex.
Dark Platypus för att representera monster man saknar miniatyrer för.
Jag skulle också köpa grundsettet med
Dungeon Tiles, också från Wizards. Jag tycker inte att Dungeon Tiles ersätter en Battle Mat, utan att de kompletterar varandra. Ibland behöver man snabbheten i en battle mat, som man kan rita på med whiteboardpenna, och ibland vill man förbereda en snygg miljö för en viktig encounter och då fungerar tiles bättre. Använd båda, som sagt.
Paizo säljer för övrigt också tiles, men jag tycker själv att Wizards är av bättre kvalitet.
Mega - Ännu lite dyrare, och tidskrävande:
Nu är det kanske dags att lägga ner lite mer pengar och (framförallt) tid på dina miniatyer. Till att börja med kan du köpa lite fler D&D miniatures (se tidigare länk) för att dryga ut samlingen.
Det är också dags att köpa lite färg, lim, penslar och andra hobbytillbehör. Du kommer snart att behöva det. Allt sådant kan du köpa på i princip vilken hobby/modellaffär som helst. Själv köper jag från
Games Workshop.
Games Workshop kan också stå för lite fler basfigurer som du kan utöka din samling med. Vad sägs om några
skelett, lite
zombies och kanske några
orcher? GW har massor, det är bara att kolla runt. Tänk på att de här miniatyrerna inte är monterade och målade, så nu får du användning av hobbyprylarna du nyss köpte.
Det är också dags att köpa några singelminiatyrer från
Reaper för att täcka upp de där unika monstren du behöver för nästa kampanj. De flesta av Reapers miniatyrer kommer omålade och är i metall, men de har även några förmålade i plast. Använd sökfunktionen för att hitta i deras stora utbud.
Terrängmässigt kan det kanske vara dags att uppgradera din gamla battlemat till en ny, snyggare från
Great Victory Widgets.
Om du vill investera lite tid i ännu häftigare terräng är det kanske dags att titta närmare på
Terrainlinx häftiga pappersdungeons. Kolla på den här filmen t.ex:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/oEsqxLrlNA0&feature=player_embedded"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/oEsqxLrlNA0&feature=player_embedded" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
För den där coola slutstriden du planerat kan Dungeon Mastery's
Compleat Encounters kanske passa?
JUMBO! DYRAST OCH HÄFTIGAST!
Hade jag varit rik, eller i varje fall ännu nördigare än vad jag är, så hade jag bränt väldigt mycket pengar hos
Dwarven Forge. Kolla själva:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-rsX4KrmmFY&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/-rsX4KrmmFY&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
_____
Sådärja, det var lite småtips sådär rakt ur minnet. Jag har säkert glömt massor, men ni är ju både medelbegåvade och utrustade med google, så ni hittar nog vägen själva. Lämna gärna en kommentar om ni tyckte att den här lilla guiden var av värde. Nästa gång kanske jag skriver om hur man faktiskt
använder miniatyrer och terräng.