Nekromanti Figurer i rollspel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Coola minis, dvärgen har jag faktiskt. Tänkte tipsa om att man kan kika på Coolminiornot.com's webstore. De har mängder av miniatyrer från små tillverkare världen över. Det går nog att hitta figurer till varenda rollspelssetting som finns.

Kolla in de här t.ex, snacka om Trudvang. Ser ju t.o.m. ut som ett Bonneromslag;




Edit: Jag fattar inte varför rollspel.nu krymper bilder. Det är dumt.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
He, he, he, ja, så går det när man försöker vara snabb och direktlänka istället för att göra det hederliga.

Nu bör den bild jag tänkte mig finnas att se i mitt ursprungliga inlägg.

Blond Conan med harnesk har jag inte sett till bland D&D-minisarna dock.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Var man kan få tag på grejor

Väldigt väl skrivet Vitulv. För mig var det väldigt lärorikt. Själv föredrar jag GWs färger särskilt eftersom jag använt GWs färger tidigare och vet vilken nyans det blir på figuren.

Jag var och kikade på en battlemat idag och såg att de i Uppsala hade en i typ ben-beige färg och den var gjord av Vinyl (?). Är det ett bra material som det går att måla ut linjer på? (och vilken sorts penna vill man ha?)


Det skulle också vara intressant och veta vad för skillnad det blir i spel och man använder rutad matta eller hexagonal matta?


Själv har jag köpt nya warhammer fantasy rpg så nu blir det regelläsning och sen tänkte jag provspela det med just figurer. (Pappvarianten ingår ju men jag vill ha plast/tenn)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Re: Var man kan få tag på grejor

Persson said:
Väldigt väl skrivet Vitulv. För mig var det väldigt lärorikt. Själv föredrar jag GWs färger särskilt eftersom jag använt GWs färger tidigare och vet vilken nyans det blir på figuren.

Jag var och kikade på en battlemat idag och såg att de i Uppsala hade en i typ ben-beige färg och den var gjord av Vinyl (?). Är det ett bra material som det går att måla ut linjer på? (och vilken sorts penna vill man ha?)


Det skulle också vara intressant och veta vad för skillnad det blir i spel och man använder rutad matta eller hexagonal matta?


Själv har jag köpt nya warhammer fantasy rpg så nu blir det regelläsning och sen tänkte jag provspela det med just figurer. (Pappvarianten ingår ju men jag vill ha plast/tenn)
En vinylmatta låter väl bra, även om jag själv inte provat. Det låter som om icke vattenfasta overheadpennor skulle funka, eller gamla hederliga fettpennor (om sådana fortfarande finns att få tag på) skulle funka, men gör ett litet test innan du ritar upp en hel dungeon. Vad är det för grid på mattan förresten? Hexes eller rutor?

Jag har ingen aning om vilken skillnad det blir på spelet om man kör rutor eller hexes eftersom jag aldrig provat det senare. Jag har svårt att se om det skulle bli någon större skillnad.

Av de spel som använder figurer idag vet inte jag något som använder sig av hexes. Jag tror att hexagoner är lite old-school, och att de som använder sådana är lite nostalgiska eller kör äldre spel. Jag misstänker också att en del strategispel kör hexes, eftersom det blir mer korrekta avstånd (diagonala förflyttningar blir lika långa som vertikala eller horisontella, med rutor fuskar man lite där).
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Var man kan få tag på grejor

Nu har jag dessutom beställt 8 Hjältefigurer och en drake ifrån Reaper. Enligt deras hemsida får jag vänta 2-3 Veckor, hoppas de markerar paketet som en gåva så jag slipper den socialistiska tullens förtryck.

Jag sitter för tillfället och tänker på vilka fiender som hjältarna ska slakta före de kommer till draken.
Chaos Marauders kanske? Dvärgar?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
GW-figurer som passar för rollspel

Varje spelledare kan behöva en uppsättning av återkommande "mooks" så som orcher, vättar, zombier, rövare och spöken. Om man inte vill köpa Wizards random-minis (vilket kan bli både kostsamt och ta tid) så kan man istället kika lite närmare på figurerna till Games Workshops strategispel. Fördelen med dessa produkter är att man vet precis vad man får, och att man får ganska många av samma typ så att de kan användas som de horde-monster det är tänkt. Ytterligare en fördel är att de är i plast, vilket är lite enklare att hantera än metallfigurer, de är dessutom billigare.

Att tänka på är att GW's warhammerfigurer kommer med fyrkantiga baser. Om man hellre vill ha runda baser kan man köpa sådana separat. Om man vill vara ambitiös kan man köpa skulpterade baser från t.ex. Micro Art Studio, de är riktigt snygga.

Nackdelen med att handla mooks från GW är att det är lite mer tidskrävande, då figurerna behöver monteras och målas (nu råkar ju jag tycka att det är väldigt roligt, så för mig är det inte en nackdel).

Jag tog mig friheten att titta runt lite bland GW's sortiment och presenterar här några kit med figurer som kan vara av intresse för en fantasyspelledare (zombies och spöken kan såklart användas även för t.ex. skräckrollspel).



Först ut; orcher. Alla behöver orcher. Paketet innehåller 19 orcher, vilket borde täcka de flesta spelledares behov, och det kostar 270 kr.


20 st goblins kostar även de 270 kr.


Zombiehorder kan både fylla kryptor och anfalla byar. 20 st för 270 kr.


Zombiernas tematiska kusiner, skeletten kostar 160 kr för tio stycken. Man kan även köpa ett mindre paket med fem stycken för 70 kr.


Ondskefulla krigare och rövare kan representeras av antingen Chaos Warriors (t.v. 270 kr för 12 st) eller Chaos Marauders (t.h. 270 kr för 16 st)


Behöver man spöken kan man kika på GW's Lord of the Rings. Army of the dead ger dig 20 hemska gastar för 210 kr.



Det här var lite basmonster, men man kan hitta fler användbara plastkit från GW, beroende på vilket tema man vill ha på sin kampanj. Vissa spelledare kanske behöver alver, dvärgar eller vanliga människosoldater. Andra kanske ska spelleda ruskiga kampanjer där demoner hör till de återkommande antagonisterna. Kollar man runt finns det mycket användbart för rollspelare bland strategispelen.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: GW-figurer som passar för rollspel

Kan du inte lägga upp dina målade figurer som du använder?

Fortsätt gärna med guiden :gremsmile:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Var man kan få tag på grejor

Jag tänker mig det här med terräng. Vad finns det för val där i Svenska butiker? Internet är ju bara en fluga och säg om jag skulle besöka SFbokhandeln. Har de ett brett utbud och vad rekommenderar du för något där?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Re: GW-figurer som passar för rollspel

Persson said:
Kan du inte lägga upp dina målade figurer som du använder?

Fortsätt gärna med guiden :gremsmile:
Jag har bara målat upp mina rollpersons-figurer. Eftersom jag har löjligt mycket D&D-minis så har jag inte behövt köpa och måla figurer för rollspel, utan kan koncentrera mig på att måla för WH40K. Men här är en målad figur som jag använde till min D&D4-karaktär. Den är köpt från Reaper och monterad på en WH40K-bas.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: GW-figurer som passar för rollspel

Okej, jag ska försöka hålla tråden på den konkreta och praktiska nivå som den fortfarande är. Men det är en sak som jag tänkt på med "dungeons" och hur man får den delen intressant ifrån A till B.

Jag ska erkänna det att min erfarenhet som spelare att "dungeon crawla" är väldigt begränsad. Tillfällen som jag har spelat dnd 3.5 kan jag räkna på mina fingrar och våra konflikter var sällan i en "dungeon" miljö.

Så hur bygger man upp en inlevelsefull händelse? Där fienderna inte känns "instoppade" utan att de finns där av en anledning. Jag punktar upp några frågetecken så blir det tydligare.


1. Säg att RP ska ta sig fram i en dungeon men det kommer krävas 10 rundor av förflyttning för att ta sig till striden. Spolar man fram till dess då eller bör man se till så det är "action" hela vägen? Dungeons ala Diablo 2 är det en bra måttstock?

2. Är motivationen och bakgrundsfluffet lika viktigt i dungeon crawling? Eller blir det så att man som spelare förväntar sig ingen bra förklaring?

3. Finns det någon speciell ordning i hur man bygger en dungeon? Typ viktiga tips.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Re: GW-figurer som passar för rollspel

Ska försöka svara så gott jag kan.

Persson said:
1. Säg att RP ska ta sig fram i en dungeon men det kommer krävas 10 rundor av förflyttning för att ta sig till striden. Spolar man fram till dess då eller bör man se till så det är "action" hela vägen? Dungeons ala Diablo 2 är det en bra måttstock?
Mellan encounters räknar jag aldrig förflyttning. Jag brukar istället försöka beskriva miljö och stämning. Försök skapa ett friare format, där spelarna kan beskriva sina handlingar, utforska, lösa gåtor och interagera med varandra/spelledarpersoner. De flesta rollspel har ju någon form av färdighetssystem, med färdigheter som primärt används utanför stridssituationer. Dessa färdigheter ska ges utrymme, och mitt förslag är att det utrymmet ges just mellan encounters.

Är det en liten dungeon kan man lägga ut/rita upp golvplaner även för icke-encounter-miljö, annars kan man falla tillbaka på "vanligt" spelledande och beskriva översiktligt.

Är man riktigt hardcore så gör man som Seter gör när vi spelar D&D4 och hoppar över i princip allt mellan encounters. Typ "efter att ni besegrat orcherna smyger ni fram genom korridorerna, ni lägger märke till att det ligger benrester utspridda på stengolvet. Ni kommer fram till en trädörr, vill ni lyssna vid dörren eller storma in? Slå initiativ, monkeyboys."
Det funkar för oss, eftersom vi är överens inom spelgruppen att vi vill fokusera på just den taktiska biten av spelet, och att vi försöker hinna med tre encounters på en spelkväll.

Persson said:
2. Är motivationen och bakgrundsfluffet lika viktigt i dungeon crawling? Eller blir det så att man som spelare förväntar sig ingen bra förklaring?
Tråkigt svar; det beror på. Bara för att man spelar dungeon crawling betyder det inte att man inte vill rollspela. Vår nuvarande D&D4-kampanj är taktikfokuserad, och vi behöver inte så mycket bakgrundsinfo. När jag själv spelleder föredrar jag mer dungeon exploring än dungeon bashing, och då blir bakgrundshistorian och fluffet mycket viktigare. Ska jag välja så vill jag nog ha mycket fluff, efersom jag tycker att dungeonen blir mer spännande då.

Jag vet inte om det riktigt hör hit, men i det här inlägget beskriver jag en dungeon som jag lade ned ganska mycket kraft på att få till fluff och känsla. Kanske kan den vara av intresse.

Persson said:
3. Finns det någon speciell ordning i hur man bygger en dungeon? Typ viktiga tips.
Jag har egentligen inget bra svar här, men ett generellt tips är att titta på färdiga dungeons och sno idéer. Det har gjorts mycket bra, och mycket dåligt. Det dåliga märker man (oftast) inte förrän man spelat dem - så spela mycket och lär dig av andras misstag.

Några andra generella tips:
1. Trovärdighet är inte viktigt, det är viktigare att gå på coolhetsfaktor. Jag vill mena att man som spelare har en tyst överenskommelse med sin spelledare när man kör dungeon crawling, och det är att trovärdighet inte är prio ett.

2. Enhetlighet är inte eftersträvansvärt. Jag får brottas med mig själv för att inte falla i den fällan, eftersom jag gillar teman. Det är inte roligt med en dungeon där det bara finns kobolder, eller att varje rum har stenväggar, stentak och sönderslagna möbler. Försök få varje encounter att skilja sig tematiskt, estetiskt och taktiskt från encountern innan. Variation är viktigt, och du vill som spelledare kunna referera till tidigare rum som "rummet med alla svamparna och de självlysande globerna" eller "rummet med bron över lavafloden" och inte "det tredje rummet ni var inne i, det där det fanns fem kobolder och inte fyra".
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: GW-figurer som passar för rollspel

Vitulv said:

Behöver man spöken kan man kika på GW's Lord of the Rings. Army of the dead ger dig 20 hemska gastar för 210 kr.
för rollspelare bland strategispelen.

Det är lite synd att jag alltid haft så svårt för Tolkien eftersom Games Workshop gör jävligt trevliga sagan om ringen figurer! När jag spanar runt på GWs hemsida så inser jag det att dessa figurer har något att erbjuda den miljö min spelgrupp spelar i.
Jag skulle nog aldrig använda dessa figurer som hjältar eller bossar (då köper jag hellre ifrån andra sidor som t.ex. Reaper) men som vanliga dödliga fiender att hacka sig igenom så passar de utmärkt eller vad säger ni?



Warriors of Rohan är hittills de bästa "vikingagubbarna" som jag sett om man kollar till utseende och prisklass.


Dwarfen ranger var dvärgar som jag helt klart uppskattade. Jag gillar att de inte är den klassiska dvärgen i full rustning. Även fast de också kan vara trevliga.


Sen måste jag nog säga det (och därmed svära i kyrkan) att sagan om ringens orcer är häftigare än warhammers!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Re: GW-figurer som passar för rollspel

Dwarven rangers var apballa, om det finns sådana dvärgar i din kampanj vill jag vara med och spela. Orcherna håller jag dock inte med om, jag diggar Warhammerorcerna mer, men så gillar jag ju färglatt och överdrivet.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: GW-figurer som passar för rollspel

Vitulv said:
Dwarven rangers var apballa, om det finns sådana dvärgar i din kampanj vill jag vara med och spela. Orcherna håller jag dock inte med om, jag diggar Warhammerorcerna mer, men så gillar jag ju färglatt och överdrivet.

Hehe det är något speciellt med sneaky dwarfs. Jag gillar att använda dvärgar som "det tredje hjulet".
Fast egentligen vill jag nog slå ett slag för "beastmen" jag tycker de figurerna är mycket coolare än var orcher någonsin kommer att bli! :gremgrin: (men det brukar jag vara ensam om)

Bretonnian bowmen passar för övrigt utmärkt som laglösa.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Re: GW-figurer som passar för rollspel

Persson said:
Vitulv said:
Dwarven rangers var apballa, om det finns sådana dvärgar i din kampanj vill jag vara med och spela. Orcherna håller jag dock inte med om, jag diggar Warhammerorcerna mer, men så gillar jag ju färglatt och överdrivet.

Hehe det är något speciellt med sneaky dwarfs. Jag gillar att använda dvärgar som "det tredje hjulet".
Fast egentligen vill jag nog slå ett slag för "beastmen" jag tycker de figurerna är mycket coolare än var orcher någonsin kommer att bli! :gremgrin: (men det brukar jag vara ensam om)

Bretonnian bowmen passar för övrigt utmärkt som laglösa.
Du är inte ensam! Beastmen är så coola att jag skulle vilja byta ut varenda orch som någonsin funnits i någon kampanjvärld mot en beastman.

 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: GW-figurer som passar för rollspel

Vitulv said:
Persson said:
Vitulv said:
Dwarven rangers var apballa, om det finns sådana dvärgar i din kampanj vill jag vara med och spela. Orcherna håller jag dock inte med om, jag diggar Warhammerorcerna mer, men så gillar jag ju färglatt och överdrivet.

Hehe det är något speciellt med sneaky dwarfs. Jag gillar att använda dvärgar som "det tredje hjulet".
Fast egentligen vill jag nog slå ett slag för "beastmen" jag tycker de figurerna är mycket coolare än var orcher någonsin kommer att bli! :gremgrin: (men det brukar jag vara ensam om)

Bretonnian bowmen passar för övrigt utmärkt som laglösa.
Du är inte ensam! Beastmen är så coola att jag skulle vilja byta ut varenda orch som någonsin funnits i någon kampanjvärld mot en beastman.

Lätt! Orcher är ganska överanvänt. Man hittar det överallt och man vet vad man får. Det är tryggt. Att möta beastmen istället för Orcher i skogen kommer kanske inte vara en annan taktisk upplevelse. Men mystiken i att spelarna inte vet vad det är gör det episkt. Orcher är ju väldigt väldefinerade.

Rätt kul också att jag lyckades hitta mina gamla Beastmen gubbar, så nu har jag cirka 15st tjurskallar att slänga på mina spelare. :gremdrink:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: GW-figurer som passar för rollspel


Jag söker en drake som är STOR, storleksskillnaden skall synas mellan hjälte och drake! Hittills så är denna drake det bästa alternativet som jag har hittat. Kanske har ni hittat bättre varianter?

/Persson som målar en bebis-drake stor som en Cold one..
 
Top