Nekromanti Figurer

Fantomen93

Veteran
Ja, jag vet att Neogames har sagt att det antagligen aldrig kommer komma några EON-figurer men...

Min grupp och jag provade alldeles nyligen att använda figurer från andra spel (plastfigurer från Talisman och metallfigurer från Warhammer) som ren visuell referens när vi spelade EON. Jag var uppriktigt förvånad över hur mycket det förhöjde upplevelsen. Jag har personligen varit skeptisk till hela figuridén.

Så, vad jag undrar är; är det fler än jag som skulle vilja ha EON-specifika figurer?

Craygh

Swordsman
EON är ju ganska low-fantasy, och med undantag av... Tja, typ tiraker, så borde det finnas figurer som passar ändå.

Fienden

Hero
Eon som rollspel skulle försämras av figurer IMO. Men att ha figurer skulle vara trevligt, ändå om det bara var dekoration. Skulle helt klart köpa sinnessjuka mängder av dem. xD

Craygh

Swordsman
Kraetyz said:
Eon som rollspel skulle försämras av figurer IMO. Men att ha figurer skulle vara trevligt, ändå om det bara var dekoration. Skulle helt klart köpa sinnessjuka mängder av dem. xD
Faktum är att jag lätt kan se dem som visuell hjälp i strid.

Fienden

Hero
Craygh said:
Kraetyz said:
Faktum är att jag lätt kan se dem som visuell hjälp i strid.
Så mycket för att vara skeptisk idékritiker, va? *skum blick*

Nåja, må så vara, men jag är av anséendet att miniatyrer ska hålla sig till miniatyrspel och att spelarna/spelarna målar upp striden själva. :gremwink:

DesertRain

Hero
Jag är inte så förtjust i figurer i rollspel, om det inte är D&D där det är en del av spelet. Vill jag spela med figurer så spelar jag warhammer.

k7e9

Hero
Till senaste utgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay använder man figurer (eller standups), det hjälper en hel del för att få en snabb överblick över en strid även om man inte använder rutnät som i D&D. Bara för att se vem som slåss med vad och var.

Så ja, kom det Eonfigurer skulle jag köpa. Men egentligen kan det mesta i figurväg hittas hos olika figurspelsleverantörer.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Craygh said:
EON är ju ganska low-fantasy, och med undantag av... Tja, typ tiraker, så borde det finnas figurer som passar ändå.
Tiraker är ju orcher, och det är inte direkt svårt att få tag på heller.

Rokan aka Daram

Veteran
Jag började faktiskt använda figurer och rutnät för ett litet tag sen. Men bara i strid då då det underlättar för spelarna så de till exempel kan se ungefär hur långt kvar det är till stupet som de så listigt tänker knuffa ner motståndaren ifrån eller var deras svärd hamnade efter ett fummel. Dessutom blir de 2 meter man har som fri förflyttning mycket mer användbara då spelarna kan taktiskt använda dem för att till exempel dra striden dit de vill eller flytta sig närmare det tappade vapnet medan man blockerar slag med skölden.
Stridsgraderna 'fri' och 'stridande' samt hur långt skjutvapen kan nå blir mer visuellt synbart för spelarna och det krävs mindre jobb av spelledaren som inte behöver förklara hur situationen ser ut så ofta.

Jag skapade med hjälp av modellera som härdas i ugnen små figurer som representerar spelarna och små hållare för motståndare där jag kan sätta in små papper med bilder på motståndarna, alternativt skriva dit vapen och eventuella särskilt iögonfallande detaljer.

Sen är det viktigt att förklara för spelarna att det ändå är spelledaren som har sista ordet när det gäller avstånd och egentligen allt :gremwink:

:gremsick: *drar efter andan*
Hoppas detta var till någon nytta :gremsmile:

/Rokan, mycket nöjd med sin skapelse

wallahad

Swordsman
Jag har provat med tenn modeller och har kommit fram till att dessa små gubbar är ovärderliga i diskussionen; SKOTTLINJE.

Är Spelare 2 i risk om jag skjuter?
Kan jag få in 3 Fi i arean?

Det finns hur mkt små figurspel som helst där ute och du kan garanterat finna vad du söker om du letar runt lite.

Dessutom tror jag att priset för figurerna om Neogames tog fram dem skulle bli rätt dyrt.

Vad exakt för figurer är det du söker? Kanske kan peka dig i en mer exakt riktning! :gremsmile:

Rokan aka Daram

Veteran
Hehe hyggelmonster lär inte bli allt för svårt. Ta en liten pacmanfigur^^ För i grund och botten är hyggemonstret en mundansk pacman med ben och två tentakler :gremwink:

Nej men ärligt så är sådan modellera att rekommendera då man lät kan skapa sina egna figurer^^

Oreh

Warrior
Jag har alltid varit en motståndare till figurer, men sist hamnade vi i en knepig strid med sexton beridna rövare, plus en del slp:s som var på "våran sida". Naturligtvis skulle vi anfalla :-/
Vi tog då faktiskt hjälp av plast figurerna ifrån spelet RISK. Det blev plötsligt mer överskådligt och man för stod hur otroligt många sexton rövare på häst är!!!

Så om jag skulle köpa några figurer hade jag velat ha schabloner så lowfantasy som möjligt. Krigare till häst, och utan, kanske någon kortväxt figur som får representera barn, misslor och dvärgar. Det viktigaste är att man kan särskilja dem snabbt. Någon som vet?

Oreh said:
Någon som vet?
Warlord Games har ju historiska figurer. Men det är mestadels Romare, Kelter och Germaner. Kanske kan fungera som Jargier, Tokoner? En smaksak.

Sen kan du kolla här för ett par tillverkar till och leta dig fram till vad du är ute efter.