Nekromanti Figurspelsterräng

Max Raven

T12-kultist
Tänkte ägna lite av sommaren (typ efter vecka 24 för min del) till att bygga terräng och tänkte vi kunde ha en liten inspirationstråd.

Jag är sugen på att göra något sånt här fast för Warzone - någon som minns reklamen för Hardback ("Skyddar snyggt") i Mutant Chronicles? Såna grejer.

Tänkte det borde vara hyfsat enkelt att få en transparent effekt på en bild (vilket jag funderade på) - fixa/hitta passande grejer, justera för A4 i t ex inkscape, skriv ut på OH-blad, fäst på passande plast, sätt i reklamskyltssokel man redan gjort.

Har även funderat på att bygga terrängplattor (såna här, inte koll på vad de oftast kallas), med bl a MDF, plasticard och frigolit. Mest för att få lite modulär terräng med olika höjder som man kan placera annat på.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har ju i flera år nu haft planer på att konstruera fyrkanter (1 kvadratfot) av modulär terräng, där en del skulle ha byggnader, kullar, skyttegravar, osv.

Just nu sitter jag dock lite fast; dels för att jag behöver införskaffa en massa material och ev. verktyg (tänkte mig MDF-bas med gips och sedan flock) och dels för att jag inte vet om jag fortfarande gillar tanken på saltöken som jag hade. Jag tänkte mig vit akvariesand, och har använt just sådan på en massa Warmachinebaser... Men nu vet jag inte. Saltöken kanske bara ser ut som ännu ett jävla snölandskap? BO-RING!

//Krank, som tills vidare fyller behovet med lite schyssta battlefield-in-a-boxgrejer

Max Raven

T12-kultist
Ja du, vet inte hur det skulle se ut, även om snölandskap låter som en stark möjlighet.

Jag tänkte mig att man tar MDF och lägger ett lager av typ frigolit eller gips ovanpå där man bygger terrängen, och man gröper ur/formar det frigolit/gipslagret för trenches, vattendrag o s v.

Brynolf

Dum fan
krank said:
Jag har ju i flera år nu haft planer på att konstruera fyrkanter (1 kvadratfot) av modulär terräng, där en del skulle ha byggnader, kullar, skyttegravar, osv.
Jag också. Det har fallit på att jag vill ha så små skarvar som möjligt mellan modulerna. Har lekt med tanken att bygga modulernas baser i Duplo, så blir de av identisk storlek och höjd och tillräckligt tajta för att skarvarna inte ska synas (tror jag). Man kan även enkelt haka ihop modulerna med lite spare bits så de inte glider isär. Det blir även enkelt att bygga på olika höjdnivåer.

Nackdelen är ju att "knopparna" på ovansidan behöver slipas bort (eller om man har dem upp-och ned kanske). Och att det blir rätt dyrt förstås.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gjorde terräng till Necromunda som ett modulsystem. jag sågade ut plattor från masonit, och fast jag försökte vara väldigt noggrann och skillnaderna är små så är skarvarna väldigt märkbara.

Om man vill göra moduler och inte har tillgång till en automatisk vattenskärare tycker jag helt klart att man ska satsa på något som kommer i färdiga, identiska plattor. Kanske hobbyaffärer kan erbjuda någonting.

Sen skulle jag varmt rekomendera att inte göra för små plattor. Min är 20x20 centimeter och det är sjukt många plattor. Skulle jag göra om det skulle jag göra plattor som var typ 40x40 centimeter för att kunna göra lite större, häftigare ruiner och sånt på dem, och sen kanske göra några få 20x20 så jag kan ersätta en stor med fyra små för lite variation.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Just nu sitter jag dock lite fast; dels för att jag behöver införskaffa en massa material och ev. verktyg (tänkte mig MDF-bas med gips och sedan flock) och dels för att jag inte vet om jag fortfarande gillar tanken på saltöken som jag hade. Jag tänkte mig vit akvariesand, och har använt just sådan på en massa Warmachinebaser... Men nu vet jag inte. Saltöken kanske bara ser ut som ännu ett jävla snölandskap? BO-RING!
Saltöken är inte bara salt, det är mestadels sand. Så, kör på sand, med platta "pans" av salt, lite "salt-trimmings längs krön och lite strimmor av salt här och var.