Eksem said:
Man tackar!
Vågar man även be om ett real life-exempel på något eller några Miracles?
Jadå -- det är inte svårt. Kolla in Saffron igen på baksidan. Hon är en Wise Alchemist, så hon har tre mirakler (ett extra för hög WIS), varav hon kan ha ett aktivt åt gången: »Bombs«, »Saffron’s Mysterious Elixir!« och »Crow Familiarus«.
Saffrons vocation (Alchemist) och de här mirakelformuleringarna gör henne till en rollperson som gör det mesta av sin magi hemma på kammaren. Min spelare kan t.ex. vilja göra en magisk dryck som botar alla gifter. Den formulering som ligger närmast är »Saffron’s Mysterious Elixir!«. Att bota gifter är inte det lättaste (se s. 14), särskilt inte när det gäller ett universellt motgift och man är level 1, och mirakelformuleringen är väldigt allmän. Så jag säger att det där får du betala 5 HP för, eller slå d6+1. Spelaren är ju inte helt nöjd med detta, för Saffron har bara 6 HP, och väljer hon att slå för kostnaden kan Saffron till och med gå ned på 0 HP. Så spelaren säger att Saffron införskaffar något ovanligt gift som kan användas som ingrediens. Visst säger jag. Vi spelar en sekvens där hon går till svarta marknaden. Giftet kostar 20 guld och Saffron måste sätta sig i skuld. Jag sänker kostnaden till 3HP, men spelaren är fortfarande inte nöjd, utan förhandlar lite till och säger att drycken bara ska gälla mot direkt skadande gifter. Det tycker jag är en schysst begränsning så jag sänker kostnaden till 1 enda HP per dos, vilket spelaren accepterar. Saffron gör två doser och kan ha dem med sig att använda vid behov.
Lite senare är Saffron ute på äventyr. Eftersom hon inte kånkar runt på ett labb har hon sitt familiarusmirakel aktiverat. Gruppen ska ta sig in på en av Vitkappornas korrektionsanstalter, men för det behövs en nyckel. Saffron vill skicka sin familiarus till att norpa nyckeln inne i vaktstugan. Inte helt enkelt, men inte svårt heller. Vi ordar inte så mycket om det, utan jag säger 2 HP, spelaren accepterar och så spelar vi en scen där Saffrons spelare liksom styr familiarusen och eventuellt får slå något slag för att klara biffen.
Ännu lite senare är det strid. Saffron kånkar sedan länge runt på en bomb hon gjort vid ett tidigare speltillfälle. Nu använder hon den genom att tända på och kasta. Det är ett vanligt DEX-slag enligt reglerna för att använda magiska föremål (och att kasta saker).
Tja, så här kan det se ut. Längre ner på omslaget finns Reekwin, en Wise Thief. Han är en annan sorts besvärjare. Hans mirakel »Patrok, Demon of Passage« frammanar en demon som kan hjälpa honom att ta sig förbi lås, men eventuellt också till andra saker, som att ta sig över en klyfta eller så. Jag gör helt enkelt en bedömning där jag väger in Vocation, hur precis mirakelformuleringen är och hur svårt/fördelaktigt det är att lyckas med magin, och så förhandlar vi om en kostnad. I magireglerna finns uppräknat exempel på vad man kan väga in och vad man kan förhandla med.
Utmaningen med de här magireglerna är att man liksom sitter med sina mirakelformuleringar som man bestämt när man fick nya slots (eller sina första), och så försöker man komma på ett sätt att använda formuleringarna som är i linje med ens vocation och som inte blir för jäkla dyrt i HP räknat. Det gäller också att ha ett aktivt mirakel som är vettigt i förhållande till vad man håller på med (som i vancian magic).
När du får nya slots väljer du nya formuleringar, men sen är det vad du har att spela med. Du är fri att välja vad du vill, men begränsas samtidigt av spelvärlden och måste tänka på att rollpersonens vocation vägs in när mirakel ska utföras. Om jag t.ex. spelar lite weird fantasy kanske jag kan ha »Scientist« som vocation och välja mirakelformuleringar som »Magnetic Field« eller »Diminishing Pill«
. Om jag å andra sidan spelar i en hyllad 90-talskampanj jag gillar men vars varumärke jag kanske inte ska nämna, kanske jag vill ha mirakel som handlar om portaler, förstå språk eller skydda mot element. Det går förstås också att spela ganska klassiskt och välja mirakelformuleringar som »Fireball«, »Magic Missile« och »Shield«. Man kan välja väldigt precisa formuleringar som egentligen bara gör 1 grej -- då är de billiga att använda. Men man kan också ha någon mer allmän mirakelformulering som man kan ha till fler saker, men som då är dyrare att använda.
Det fina i kråksången här är att när du spelar moduler som är gjorda till ett annat spel i eller utanför den här traditionen, kan du ta deras besvärjelsenamn och använda som mirakelformuleringar. Det gör att Whitehack är *grymt* flexibelt på ett område som annars är jobbigt att hantera.
Nå, långt, snabbt och varken heltäckande eller världens bästa. Men i alla fall!
Hälsar
Christian