Nekromanti Fiktionslek släpper nytt spel: Whitehack

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dimfrost said:
anth said:
Recca said:
Och vad är 0e roots?
Det är en fånig licensregel.
Man får göra rollspel med DnD-reglerna, men man får inte nämna DnD i reglerna.
Därför använder man fantasifulla omskrivningar som "den ursprungliga versionen av världens mest berömda rollspel" :gremsmile:
Det där var väl som gällde för den gamla d20-licensen. Men vad är det som gäller nu? Finns det någon OSR-licens? Och om man skulle vilja bortse från det i Sverige, finns det någon lagstiftning här som stoppar oss från att nämna vad spelet är kompatibelt med eller inspirerat av, så länge vi bor och är verksamma här?
Men det ÄR den gamla d20-licensen man använder, eller som den heter: OGL 1.0a

Det närmaste jag sett en OSR-licens är en produkt som använder en Creative Commons-licens för att den hänvisar till andra OSR-produkter och inte direkt till "DnD"-material.

En svensk produkt i Sverige, som t.ex. "Svärd & Svartkonst" skulle nog klara sig utan OGL-licensen, men Whitehack är skriven på engelska så man kan inte förvänta sig att den är riktad mot den svensk marknaden.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I Sverige kan du nog skita i licensen. Spelsystem går som bekant inte att skydda. Gäller förmodligen i staterna också, men där har de ju dille på att stämma folk, så det är lika bra att köra med en licens för att slippa strul.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
anth said:
Dimfrost said:
anth said:
Recca said:
Och vad är 0e roots?
Det är en fånig licensregel.
Man får göra rollspel med DnD-reglerna, men man får inte nämna DnD i reglerna.
Därför använder man fantasifulla omskrivningar som "den ursprungliga versionen av världens mest berömda rollspel" :gremsmile:
Det där var väl som gällde för den gamla d20-licensen. Men vad är det som gäller nu? Finns det någon OSR-licens? Och om man skulle vilja bortse från det i Sverige, finns det någon lagstiftning här som stoppar oss från att nämna vad spelet är kompatibelt med eller inspirerat av, så länge vi bor och är verksamma här?
Men det ÄR den gamla d20-licensen man använder, eller som den heter: OGL 1.0a

Det närmaste jag sett en OSR-licens är en produkt som använder en Creative Commons-licens för att den hänvisar till andra OSR-produkter och inte direkt till "DnD"-material.

En svensk produkt i Sverige, som t.ex. "Svärd & Svartkonst" skulle nog klara sig utan OGL-licensen, men Whitehack är skriven på engelska så man kan inte förvänta sig att den är riktad mot den svensk marknaden.
Som Arfert skriver är ju spelsystem i sig inte skyddade, så man kan ju skriva vad man vill. Frågan är bara hur man kan använda ett annat varumärke. Och vilket språk man skriver på och vilken marknad man riktar sig till är i min erfarenhet inte relevant, bara var man är baserad (juridiskt sett). Men jag kan ha fel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Fiktionslek said:
Senare kanske jag gör en pdf-version med bokmärken, men då kommer jag nog sälja den. Den som vill ha gratisspel får spela nåt annat. Jag står för att mitt spel är värt stålar. Det var skitsvårt att göra, och jag måste finansiera mitt beroende av grönt te :gremsmile:.
Of course. Teberoende har jag full sympati för. Det vill jag naturligtvis finansiera :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är också för att man får betalt för sina spel. Fiktionsleks nedlagda jobb är värt en hundring, även om jag lever på existensminimum.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Dimfrost said:
Kul! Men för oss som inte är så insatta i OSR-rörelsen: vad är det som skiljer det här från övriga spel i genren? Vad av allt du räknar upp är det som är särskiljande, som ska få folk att känna "coolt, det där vill jag ha!"?

Det beror ju på vem man är.

Nybörjaren tänker kanske att hon får en kraftfull settingstruktur och två introduktionsäventyr i samma bok som monster, spelledarråd, regler och karaktärsskapande, samtidigt som det är kort nog att faktiskt ta sig igenom inom överskådlig framtid. Spelet kan hantera gammalt som nytt i den modul- och settingrikaste regeltraditionen i rollspelshobbyn, och det kostar bara 98 spänn. Det hade i alla fall jag tyckt var rätt coolt. Och jag vet inget annat spel som har detta.

Den gamla räven sneglar kanske på sin favoritsetting från 90-talet, och önskar att kan hon kunde göra det här, utan att ens öppna regelboken:

Charah, level 1 Wise Dustmen Planewalker
Str 11, Dex 6, Con 17 (Dustmen), Int 13 (Planewalker), Wis 13, Cha 8; ST 15, HP 7, AC 7, Move 30, To-hit: 0; Miracles: »Sense portal«, »Soul of the Artifact«, »Ghost Mimir Familiarus«; Common, Celestial; Leather Armor, Dustmen Cloak, Quarterstaff, Spellbook, 32 gold.

Det kan du göra med Whitehack, och vill du göra en rogue modron, en formian eller en rollperson med fler factions går det lika lätt. Det där river du helt enkelt inte av med något annat spel i genren, om du inte vill läsa originalreglernas ca 500 sidor (monsterboken oräknat).

Men i det här spelet är jag intresserad av »mainstream« som fenomen, och av att förbättra inom ramarna för en tradition. Igenkänning och nykänsla är liksom sammanflätade, är det meningen.

Hälsar

Christian
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vilka orginalregler består av 500 sidor? Missförstår jag vilket system Whitehack är baserat på?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Eksem said:
Vilka orginalregler består av 500 sidor? Missförstår jag vilket system Whitehack är baserat på?
Jag menade att originalreglerna till 90-talssettingen jag anspelade på i mitt svar till Dimfrost är på ca 500 sidor, monsterböcker och supplement ej inräknat.

Även om Whitehack är baserat på 0e, kan det alltså användas för att spela settings och moduler till senare editions.

Hälsar

Christian
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har bara läst några sidor i mitt trevliga ex som anlände igår. Måste säga att det ser riktigt bra ut. Bara man noterar sidantalet och tittar på grundbitar som Dice och Character så blir man genast väldigt glad. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Jag skrev ihop en recension som finns i Recensionsforumet här på wrnu, för den som är intresserad. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Skulle man kunna få lite mer konkreta exempel på Groups, och hur de används i spel? Jag tror jag fattar hur det funkar (man hittar på att dvärgar är starka, sätter Dwarf vid Strength, och gör Positive Checks på typ alla strength checks som är rimliga att ens dvärgiskhet är en fördel?), men några exempel hade varit fint.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Eksem said:
Skulle man kunna få lite mer konkreta exempel på Groups, och hur de används i spel? Jag tror jag fattar hur det funkar (man hittar på att dvärgar är starka, sätter Dwarf vid Strength, och gör Positive Checks på typ alla strength checks som är rimliga att ens dvärgiskhet är en fördel?), men några exempel hade varit fint.
Grupper är nog en sån del av spelet vars fulla vidd inte går att exemplifiera. Man upptäcker det under spel, och hela gruppgrejen växer organiskt allt medan kampanjen utvecklar sig och man går upp i level. Play and find out :gremsmile:. Men jag kan ju göra ett försök:

Grupper faller tillbaka på den specifika spelvärld man spelar i. Ta t.ex. en affiliation group som Black Hats (ett tjuvgille i White Curse-kampanjen, s. 26). Saffron, alkemisten på baksidan, har den gruppen på Wisdom. När jag är spelledare kan detta t.ex. betyda att

* hon kan få särskild kunskap (av gillesmedlemmar) om troliga ställen för ett gömt kassaskåp i något residens i Ode (ev. ett positivt dubbelslag för WIS för att hitta det)

* hon kan känna till ett safehouse nånstans i Ode som hon kommer på medan hon ränner genom tunnlarna på flykt undan stadsvakten

* hon kan få specialutrustning inför ett visst uppdrag

* hon har träning (för "trained rolls", s. 9) i bombhantering (bomber är Black Hats specialitet)

* gillets fiender är hennes fiender

* hon lyder under vissa gillesregler och det får konsekvenser om hon bryter mot dem

* stadsvakten kan eventuellt känna igen henne.

En rollperson som är en "Strong Black Hats Torpedo" med Black Hats uppskriven på CHA och Torpedo på DEX har emellertid andra möjligheter, t.ex. ett positivt dubbelslag för CHA för att hota någon genom att hänvisa till sitt gille eller bara genom att ha på sig gillets ökända svarta hatt. Hon skulle inte kunna göra bomber själv (hon är ju ingen alkemist som Saffron), men kanske vara bra på att kasta dem eller placera dem.

Man märker detta när man börjar spela: Grupper beskär, samverkar och möjliggör varandra. Man kan inte riktigt se dem isolerat. Man bedömer inte i förväg utan från fall till fall medan man spelar hur de ska tolkas -- inom vissa ramar. Det är också ok att tolka grupper på ett sätt i början av ett spelmöte, men när spelgruppen blivit varm i kläderna hittar man till en praxis som kanske ser lite annorlunda ut än i de första bedömningarna.

Hur som helst:

När jag spelleder hänvisar både jag och Saffrons spelare till Black Hats där det står på Saffrons rollformulär, kan man väl säga, och reglerna sätter några gränser och presenterar några möjligheter för hur detta kan göras.

Hälsar

Christian
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Man tackar!

Vågar man även be om ett real life-exempel på något eller några Miracles?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Eksem said:
Man tackar!

Vågar man även be om ett real life-exempel på något eller några Miracles?

Jadå -- det är inte svårt. Kolla in Saffron igen på baksidan. Hon är en Wise Alchemist, så hon har tre mirakler (ett extra för hög WIS), varav hon kan ha ett aktivt åt gången: »Bombs«, »Saffron’s Mysterious Elixir!« och »Crow Familiarus«.

Saffrons vocation (Alchemist) och de här mirakelformuleringarna gör henne till en rollperson som gör det mesta av sin magi hemma på kammaren. Min spelare kan t.ex. vilja göra en magisk dryck som botar alla gifter. Den formulering som ligger närmast är »Saffron’s Mysterious Elixir!«. Att bota gifter är inte det lättaste (se s. 14), särskilt inte när det gäller ett universellt motgift och man är level 1, och mirakelformuleringen är väldigt allmän. Så jag säger att det där får du betala 5 HP för, eller slå d6+1. Spelaren är ju inte helt nöjd med detta, för Saffron har bara 6 HP, och väljer hon att slå för kostnaden kan Saffron till och med gå ned på 0 HP. Så spelaren säger att Saffron införskaffar något ovanligt gift som kan användas som ingrediens. Visst säger jag. Vi spelar en sekvens där hon går till svarta marknaden. Giftet kostar 20 guld och Saffron måste sätta sig i skuld. Jag sänker kostnaden till 3HP, men spelaren är fortfarande inte nöjd, utan förhandlar lite till och säger att drycken bara ska gälla mot direkt skadande gifter. Det tycker jag är en schysst begränsning så jag sänker kostnaden till 1 enda HP per dos, vilket spelaren accepterar. Saffron gör två doser och kan ha dem med sig att använda vid behov.

Lite senare är Saffron ute på äventyr. Eftersom hon inte kånkar runt på ett labb har hon sitt familiarusmirakel aktiverat. Gruppen ska ta sig in på en av Vitkappornas korrektionsanstalter, men för det behövs en nyckel. Saffron vill skicka sin familiarus till att norpa nyckeln inne i vaktstugan. Inte helt enkelt, men inte svårt heller. Vi ordar inte så mycket om det, utan jag säger 2 HP, spelaren accepterar och så spelar vi en scen där Saffrons spelare liksom styr familiarusen och eventuellt får slå något slag för att klara biffen.

Ännu lite senare är det strid. Saffron kånkar sedan länge runt på en bomb hon gjort vid ett tidigare speltillfälle. Nu använder hon den genom att tända på och kasta. Det är ett vanligt DEX-slag enligt reglerna för att använda magiska föremål (och att kasta saker).

Tja, så här kan det se ut. Längre ner på omslaget finns Reekwin, en Wise Thief. Han är en annan sorts besvärjare. Hans mirakel »Patrok, Demon of Passage« frammanar en demon som kan hjälpa honom att ta sig förbi lås, men eventuellt också till andra saker, som att ta sig över en klyfta eller så. Jag gör helt enkelt en bedömning där jag väger in Vocation, hur precis mirakelformuleringen är och hur svårt/fördelaktigt det är att lyckas med magin, och så förhandlar vi om en kostnad. I magireglerna finns uppräknat exempel på vad man kan väga in och vad man kan förhandla med.

Utmaningen med de här magireglerna är att man liksom sitter med sina mirakelformuleringar som man bestämt när man fick nya slots (eller sina första), och så försöker man komma på ett sätt att använda formuleringarna som är i linje med ens vocation och som inte blir för jäkla dyrt i HP räknat. Det gäller också att ha ett aktivt mirakel som är vettigt i förhållande till vad man håller på med (som i vancian magic).

När du får nya slots väljer du nya formuleringar, men sen är det vad du har att spela med. Du är fri att välja vad du vill, men begränsas samtidigt av spelvärlden och måste tänka på att rollpersonens vocation vägs in när mirakel ska utföras. Om jag t.ex. spelar lite weird fantasy kanske jag kan ha »Scientist« som vocation och välja mirakelformuleringar som »Magnetic Field« eller »Diminishing Pill« :gremsmile:. Om jag å andra sidan spelar i en hyllad 90-talskampanj jag gillar men vars varumärke jag kanske inte ska nämna, kanske jag vill ha mirakel som handlar om portaler, förstå språk eller skydda mot element. Det går förstås också att spela ganska klassiskt och välja mirakelformuleringar som »Fireball«, »Magic Missile« och »Shield«. Man kan välja väldigt precisa formuleringar som egentligen bara gör 1 grej -- då är de billiga att använda. Men man kan också ha någon mer allmän mirakelformulering som man kan ha till fler saker, men som då är dyrare att använda.

Det fina i kråksången här är att när du spelar moduler som är gjorda till ett annat spel i eller utanför den här traditionen, kan du ta deras besvärjelsenamn och använda som mirakelformuleringar. Det gör att Whitehack är *grymt* flexibelt på ett område som annars är jobbigt att hantera.

Nå, långt, snabbt och varken heltäckande eller världens bästa. Men i alla fall!

Hälsar

Christian
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tack igen!

Hur såg formuleringen för »Patrok, Demon of Passage« ut? Eller är »Patrok, Demon of Passage« själva formuleringen?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det är själva formuleringen.

Kan tillägga att Patrok ibland kräver att man sluter avtal med honom för att han ska utföra vissa tjänster. Men det är bara för att jag är en elak Referee :gremsmile:.

Hälsar

Christian
 
Top