Kan jag väl...
Det som är bra med Gemini är:
En genommörk, snygg, stämningsgivande och mysig regelbok. Detta om man är lagd åt det hållet, se nedan.
Det som är dåligt med Gemini är:
Det var antagligen för mörkt och nischat för att intressera massorna. Kanske för att rollspelare i Sverige inte vill ha nischade spel, vad vet jag. Dessutom kan regelboken upplevas som rörig av vissa.
Det lär inte heller komma mer materiel till spelet då Cell gått över till enbart figurspel, som det verkar. Det finns dock ett par moduler.
Nyreleaser är nog bara att drömma om. Jag är fortfarande på jakt efter en egen regelbok. Det har visat sig übersvårt.
Spelvärlden är mycket medeltida. Den är mörk och dyster. Till och med solen är förmörkad av "de onda krafterna", såsom kyrkan beskriver det. Som SL bör man nog bestämma lite i förväg var RPna ska stå i förhållande till det onda eller det goda. "Mörkret" har vaknat till liv och "järnporten", vilken stängt ute mörkret, har öppnats på nytt. Människor bejakar eller förnekar det vackra i "mörkret" och kampen går vidare därifrån. En stark kyrka, inte helt olik kristendomen på medeltiden försöker sätta klorna i folk, precis som det lockande "mörkret". Vem har rätt, vem har fel?
Det finns fantasyprylz såsom alver och dvärgar, men de skiljer sig uppiggande nog från standardfantasyn. Hober, orcher och annat fjoms existerar inte, vilket är rätt skönt i det här fallet. Sånt gör sig bäst i standardfantasy enligt mig, vilket Gemini inte är (kanske därför det ratades).
Regelboken tar mestadels upp bakgrundshistoria vilket uppskattas av mig själv, samt att det på i stort sett varje sida finns en liten ruta med inspiration som retar och lockar den självständige spelledaren. Reglerna påminner om Kults men jag vågar inte gå in närmare på den detaljen.
Hur det fungerar i praktiken kan jag inte säga då jag och en med-sl endast har haft överdådiga planer till detta spel. Planer som tyvärr aldrig genomfördes.
Nu är detta kanske inte superkorrekt eftersom det var länge sedan jag läste detta spel. Dessutom är det fredag, om det förstås vad jag menar
Men hur som haver; bolla tillbaks lite frågor som jag missat.