Filmen behöver inte fler försvarare
"Ymir, filmälskare "
Walium, bokälskare som uttrycker sin subjektiva mening precis som den gode Ymir just gjort.
"I fullständig majoritet, alltså. I film samlas bild, musik, ljud, dialog, skådespel, färg, form, alla möjliga sinnesstimulerande intryck till en enhet som måste tolkas av betraktaren, och rätt hanterat är det mer intellektuellt stimulerande än någonsin Kafka eller Dostojevskij."
Jag har aldrig läst vare sig Kafka eller Dostojevskij och har inga planer på det heller. Jag väljer min egen väg på litteraturens snåriga stigar och tänker inte bli pådyvlad något arv av så kallade mästerverk ifrån tidigare generationer. Alla borde uppleva mer själva och i högre grad lita på sina egna sinnesuttryck. Man är inte per automatik en dålig människa bara för att man gillar Eddings.
Jag hoppas inte att den här bok/filmklubbsidén urartar till kulturellt tramsande och djupsinniga analyser av obegripliga filmer och böcker. Visst kan både filmer och böcker bli mästerverk i händerna på duktiga och kompetenta personer. Men dessa verkar sällan vara i majoritet.
Filmer blir ofta föga mer än en stunds tidsfördriv som inte aktiverar hjärnan mer än ett toalettbesök. Bokläsning förknippas allt för ofta med tvång och elaka svenskalärare. Det är djupt tragiskt att så många inte läser mer än enstaka Kalle Anka tidningar på grund av dåliga läserfarenheter i skolan. Därför vill jag slå ett slag för den ofta underskattade bokläsningen.