Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Att angöra en brygga -- svensk komisk klassiker.
Japp, det är en av mycket få plot twists som faktiskt överraskat mig. De flesta plot twists kan man se långt i förväg, tex:Krille said:Brazil. I Terry Gilliams version, inte den amerikanska love conquers all-versionen.
Jag älskar Dark City, och tänkte också föreslå den till listan! Men... Är det en twist? Filmen etablerar ju redan från början att saker inte är som de verkar. Huvudpersonen vet liksom att det finns en twist, och letar efter den i hela filmen.Basenanji said:"Dark City" är ett måste (och finns faktiskt på Netflix). Men det har du bergis sett. Wikipediafans understryker gärna hur den gavs ut INNAN Matrix...
Troberg said:Japp, det är en av mycket få plot twists som faktiskt överraskat mig. De flesta plot twists kan man se långt i förväg, tex:Krille said:Brazil. I Terry Gilliams version, inte den amerikanska love conquers all-versionen.
En annan favorit är Easy Rider. Det sluter kommer oväntat, och blinkar man så missade man det.
Star Wars förtjänar också ett omnämnande. Jag menar, "Luke, I am your father". (Och, den är så allmänt känd idag att jag inte ens bryr mig om att spoilertagga den...)
From dusk til dawn. Jag menar, börjar som gansgsterrulle, och blir helt plötsligt något helt annat.
Fight Club: Det var ju en dead giveaway när han, i samband med att han spöar upp sig själv hos chefen, reflekterar "Reminded me of my first fight with Tyler Durden."
The Crying Game: Seriously, hur kunde folk inte se det komma!
eXistenz: Meh, det är standard Cronenberg, han gjorde ju precis samma sak i Den Nakna Lunchen och Videodrome.
The usual suspects: Även om man inte såg alla detaljer, så var det uppenbart att det var Spacey som var hjärnan. Det roligaste med den är att folk antar att Spacey är Söze, men egentligen finns det inget som tyder på att Söze ens finns. Spacey plockade bara upp namnet och spann vidare på det, precis som han gjorde med alla andra detaljer.
Sixth Sense: Well, med tanke på att den ende som interagerade med Willis var grabben, så var det väl knappast en förvånande reveal.
Sum Caligini said:Troberg said:Japp, det är en av mycket få plot twists som faktiskt överraskat mig. De flesta plot twists kan man se långt i förväg, tex:Krille said:Brazil. I Terry Gilliams version, inte den amerikanska love conquers all-versionen.
En annan favorit är Easy Rider. Det sluter kommer oväntat, och blinkar man så missade man det.
Star Wars förtjänar också ett omnämnande. Jag menar, "Luke, I am your father". (Och, den är så allmänt känd idag att jag inte ens bryr mig om att spoilertagga den...)
From dusk til dawn. Jag menar, börjar som gansgsterrulle, och blir helt plötsligt något helt annat.
Fight Club: Det var ju en dead giveaway när han, i samband med att han spöar upp sig själv hos chefen, reflekterar "Reminded me of my first fight with Tyler Durden."
eXistenz: Meh, det är standard Cronenberg, han gjorde ju precis samma sak i Den Nakna Lunchen och Videodrome.
The usual suspects: Även om man inte såg alla detaljer, så var det uppenbart att det var Spacey som var hjärnan. Det roligaste med den är att folk antar att Spacey är Söze, men egentligen finns det inget som tyder på att Söze ens finns. Spacey plockade bara upp namnet och spann vidare på det, precis som han gjorde med alla andra detaljer.
Sixth Sense: Well, med tanke på att den ende som interagerade med Willis var grabben, så var det väl knappast en förvånande reveal.</div>
Jag har alltid haft lite problem med den efter som:The Usual Suspects har min favoritfilmtwist. Väldigt snyggt etablerad.
Troberg said:Sum Caligini said:Troberg said:Japp, det är en av mycket få plot twists som faktiskt överraskat mig. De flesta plot twists kan man se långt i förväg, tex:Krille said:Brazil. I Terry Gilliams version, inte den amerikanska love conquers all-versionen.
Sixth Sense: Well, med tanke på att den ende som interagerade med Willis var grabben, så var det väl knappast en förvånande reveal.</div>Om du nu har spoilertaggar så är det väl bra att du berättar vilka spoilers som den döljer?
Ja, förutom denna då:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">There is no God