Ok, jag föredrar gärna lite vanliga filmer men med en annorlunda vinkling.. Först en
liten länk.. Sedan några filmer från min profil..
Nyckeln Till Frihet
Fängelsefilm.. (Be)rörande.. Allting i filmen känns rätt..
Gattaca
SF.. En man slåss mot vad som anses vara rätt.. En värld jag lätt kan föreställa mig i framtiden..
City of Angels
Romantik.. Fallen ängel blir kär.. Poetiskt gjord..
The Crow
Gothaction.. Mördad man blir hämndspöke.. Sköna stadsmiljöer..
Strange Days
Thriller.. Lurendrejare får mordhistoria på halsen.. Cool karaktär men rätt bristfällig story..
Cowboy Bebop
Manga.. Något med prisjägare (minns inte).. Normalt ogillar jag manga, men den här filmen har riktigt skön stämning..
...och till sist lite filmer från datorn/minnet..
Benny and Joon
Romantik.. Dagdrömmare vinner mentalsjuks hjärta.. Johnny Depp i fantastisk film..
Chasing Amy
Romantik.. Kille blir kär i lesbisk.. De långa kärleksdialogerna gör filmen värd att se..
Before Sunrise
Romantik.. Två personer möter varandra på tåg, bestämmer sig för att kliva av på gemensam hållplats och pratar sig genom hela filmen.. Nog den bästa romantiska film jag sett.. En enda sak hade kunnat gjort den bättre och det var om det i slutet stod "baserad på en verklig händelse"..
Eternal Sunshine of a Spotless Mind
Drama.. För att glömma kärleken vill han radera henne ur minnet.. Skönt utflippad film.. Tänkvärd..
The Butterfly Effect
Drama.. Man reser bakåt i tiden och försöker ställa allt till rätta.. Fick mig att börja fundera..
Hellboy
Action.. Serietidningshjälte räddar dagen.. Ball värld, skön huvudperson..
Leon
Drama.. Torped tar sig an föräldralös flicka.. Intensiv.. Trovärdig..
The Name of the Rose
Deckare.. Munk löser mordgåtor i kloster.. Skön miljö..
Dawn of the Dead (2003)
Zombierulle.. Folk belägrar sig i hus mot zombier.. Jättebra remake och missa inte vad som händer i eftertexterna..
28 Dagar Senare
Zombierulle.. Man vaknar upp och staden är helt övergiven.. Den bästa zombierullen som gjorts..
Dragonheart
Fantasy.. Drakdödare hämnas en drakes brutna löfte.. Sean Connery som draken..
The Cube
Överlevnad.. Personer vaknar upp i en dödlig rubriks kub och försöker ta sig ut.. Jag gillar personutvecklingen och filmens budskap "Alla kan tillföra något"..
Ladyhawke
Fantasy.. Om dagen är hon hök och om dagen är han varg av en förbannade i att aldrig få leva tillsammans.. Rätt störig syntmusik..
Tomten Är Far Till Alla Barnen
Komedi.. Den moderna kärnfamiljen ska fira jul.. Normalt gillar jag inte svenska filmer, men den här är skitbra..
Evil Dead 3: Army of Darkness
Fantasyaktig.. Nutidsmänniska kommer till medeltid och ska uppfylla profetsia.. Kultförklarad film!
Young Ones
Western.. Skapandet av Billy the Kid och hans gäng.. Medryckande historia med humor..
Silverado
Western.. Tre mäns vägar skiljs åt och korsas.. En av de bättre westernfilmerna..
Ghost Dog
Drama.. Torped lever med samurajkodex.. Ok, låter cool men är lite seg..
Returner (Ritaanaa)
Action.. Hämnare får besök från flicka från framtiden och hans uttänkta öde förändras.. Jag har saknat den här typen av "Equilibriumaction"..
Pirates of the Carabbian
Pirat.. Kollrig piratkapten stöter på piratskatter och -förbannelser.. Johnny Depp - behövs mer sägas?
Slaghökarna
Pirat.. Det är något med Spanien och förräderi (kommer inte ihåg).. Klassiker!
Hackers 2
Drama.. Jakten på en av Amerikas största hacker.. Trovärdig..
The Ninth Gate
Deckare.. Prisjägare på jakt efter sällsynta böcker.. Johnny Depp!
The Long Kiss Good Night
Action.. En kvinna med amnesi upptäcker hennes förflutna.. Onelinernas film! Subtila ledtrådar i bilden..
Reno - obeväpnad men farlig
Action.. Slagskämpe får asiatisk träning (kommer knappt ihåg filmen).. Kultförklarad!
Matrix 1
Action.. Renoaction i futuristisk miljö.. En milstolpe i filmhistoria..
Flykten från New York
Retrofutiristisk action.. Kriminell ska frita presidenten från det övergivna Manhattan.. En klassiker..
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.. Många har du nog sett redan innan..
/
Han som hade skitsvårt att hitta actionfilmer, för de riktigt bra känns som om alla redan har sett