Nekromanti Filmatiserade böcker

Ymir

Liten kantbaron
Re: Lite OT om böcker och filmer

Ja, jag håller med så långt att Ring-remaken är en av de bättre av alla remakes på modern asiatisk film. Jag minns den inte tillräckligt tydligt för att diskutera den, men den gjorde åtminstone originalet rättvisa, medan Dark Water typ tar allt som var bra med originalet och spolar ned det i en vask...

Arfert

Facit
Re: Mycket OT om böcker och filmer

Tycker av många av de asiatiska filmer på listan lider just av det Krank tog upp.

De är fyllda av manierat skådespeleri och klichéartade historier. (Typ bröder som hamnar på olika sidor av lagen och sen slänger vi en nypa heder på det.) The Departed var ju fan så mycket bättre än originalet. Till exempel.

Det är MIN sanning. Du har din. God jul.

Ymir

Liten kantbaron

Tycker av många av de asiatiska filmer på listan lider just av det Krank tog upp.

De är fyllda av manierat skådespeleri och klichéartade historier.
Jämfört med jänkarremaksen? Srsly? :gremsmirk:

Jag trodde att hela grejen med tex den japanska skräckvågen som Ring, Dark Water, Kaïro och The Grudge var del av var att den inte var klichéartad, utan gjorde någonting nytt, innovativt och kreativt - istället för att försöka jobba runt teknologin och tättbefolkningen i samhället, som tidigare skräckfilmer, använde den dessa fenomen som skräckkälla i sig. Det var nyckeln till dess popularitet, och jänkarnas desperata lust att göra halvdassiga remakes av den.

Här redogör jag för varför jag tycker Infernal Affairs är bättre än The Departed.

Arfert

Facit

Vem har begränsat sig till skräckfilmer?
Och som sagt, du är en asien-fanboy. Andra är det inte.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Ymir said:
Uhm...nej? Jag har sagt flera gånger redan i den här tråden att jag inte räknar remakes av filmer som passerat sitt bäst före-datum. True Grit-exemplet inleder liksom ett av mina inlägg.
Då är vi med andra ord tillbaks i att vi har olika syn på "bäst före-datum". Dels tycker jag inte att skådespeleri nödvändigtvis har med ålder att göra (även om teatraliskt överspel helt klart blir vanligare längre bak), och dels tyckte jag inte riktigt att True Grit (1969) och Buffy the Vampire Slayer (1992) spelar i samma liga där. Det finns andra bra filmer som kom under tidigt 90-tal; Buffy suger ju inte för att den är gammal utan för att den suger.

Abre los Ojos är europeisk och från 1997; fair enough, återigen tänkte jag mig nog inte att ditt prat om bäst före-datum innebar att allt från innan 2000 ansågs ha nått sitt sådant.

Men: Om din tes är remakes av asiatiska/europeiska filmer gjorda efter år 2000 suger så säger det ju på intet sätt emot mitt ursprungs-statement om att remakes generellt är bättre än sina original? Eller? För någonstans tänker jag mig ju att de flesta remakes som gjorts är remakes som inte baserar sig på asiatisk/europeisk film som gjorts efter 2000. Eller?

Jag har ingen uppfattning om remakes baserade på europeisk/asiatisk film gjord efter 2000, eftersom jag sett ytterst lite asiatisk/europeisk film, och kan definitivt inte yttra mig om tillräckligt många remakes inom detta i mina ögon ganska smala område för att kunna ha en sammanhållen åsikt av något slag whatsoever.

Ymir said:
och att göra en för att originalet är på ett annat språk och man genuint tror att man därför måste anpassa det till en amerikansk publik. I det första fallet blir resultatet inte sällan ganska bra, men i det senare blir det nästan alltid pannkaka.
Jag anser mig inte ha tillräcklig insikt i filmmakares hjärna för att kunna avgöra varför de gör filmer. Jag tror att så länge vi har olika språk istället för ett vettig världsspråk så kommer det att finnas många som har svårt att identifiera sig med vissa språk och kulturer, däremot. Och därför inte kommer att tillgodogöra sig kultur på "fel" språk.

Jag tror att den amerikanska The Ring gjort väldigt mycket för att få folk att se originalet. Jag tror fler har sett originalet nu än vad som skulle sett originalet om den amerikanska versionen inte gjorts.

krank

Ymir said:
Jämfört med jänkarremaksen? Srsly?
Det är möjligt att det är något slags halvlatent rasism som gör sig gällande, men ja, jag tycker nog generellt att jänkarna oftare får till det där med att kännas någorlunda naturliga på film.

Av det jag sett, då. Vilket - erkännes - inte är jättemycket.

Om du vill får du gärna rekommendera mig asiatisk film jag borde se, med följande kriterier:
- Bra, naturligt skådespeleri (inte krystat eller överspelat)
- Inte kampsports/slagsmålsfokus. Asiatiska kampsporter tycker jag generellt är tråkiga, framför allt på film. Villig att överbevisas.
- Polerade, vad gäller bildkvalitet, ljudkvalitet och eventuella effekter.
- Plus om det är scifi; modern horror går också bra men historisk film lessnar jag fort på oavsett nationalitet, och fantasy ännu snabbare... Dramafilm i moder tid har jag inget tålamod för.

Jag är villig att bli motbevisad. Jag HAR sett asiatisk film som hållit hög bildkvalitet etc (Casshern t.ex), men i övrigt har jag mest blivit påtvingad astrist historisk kampsportsfilm med världens tristaste övernaturliga inslag av kamrater.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mycket OT om remakes

Då är vi med andra ord tillbaks i att vi har olika syn på "bäst före-datum". Dels tycker jag inte att skådespeleri nödvändigtvis har med ålder att göra (även om teatraliskt överspel helt klart blir vanligare längre bak), och dels tyckte jag inte riktigt att True Grit (1969) och Buffy the Vampire Slayer (1992) spelar i samma liga där. Det finns andra bra filmer som kom under tidigt 90-tal; Buffy suger ju inte för att den är gammal utan för att den suger.

Abre los Ojos är europeisk och från 1997; fair enough, återigen tänkte jag mig nog inte att ditt prat om bäst före-datum innebar att allt från innan 2000 ansågs ha nått sitt sådant.

Men: Om din tes är remakes av asiatiska/europeiska filmer gjorda efter år 2000 suger så säger det ju på intet sätt emot mitt ursprungs-statement om att remakes generellt är bättre än sina original? Eller? För någonstans tänker jag mig ju att de flesta remakes som gjorts är remakes som inte baserar sig på asiatisk/europeisk film som gjorts efter 2000. Eller?
Okej, nu börjar vi visst komma nånstans här. Vi har missförstått varandra, så jag förklar igen:

Det finns två typer av remakes. Den ena är filmer som görs för att originalet är gammalt, de andra är filmer som görs för att originalet är utländskt. Jag anser att det helt klart finns många bra remakes baserade på original som är gamla, men färre, om några alls, baserade på original som bara är utländska. I mina ögon kan alltså avstånd i tid motivera en remake, men inte avstånd i kultur. Jag är mer tolerant inför det faktum att folk kan ha svårt att ta till sig och uppskatta en film som är gjord 1950, av många skäl - både filmkonsten, tekniken och berättandet har utvecklats, och normer, issues, referenser och troper likaså, i enormt hög grad. Jag är mindre förstående inför att folk kan ha svårt att smälta en film från en annan kultur, för där är avståndet i åtminstone filmkonst, teknik och berättande mycket lägre, och särskilt vad gäller amerikansk-europeisk film borde avståndet i normer, issues, referenser och troper också vara väldigt väldigt lågt.

Förnekar jag att folk i säg USA kan ha svårt att ta till sig en kinesisk film? Nej. Tycker jag det är okej? Nej. Jag tror att det är en väldigt viktig egenskap att kunna relatera till andra kulturer, och att det därför är nyttigt att se film från andra kulturer än ens egen, och att det är något som (den amerikanska) filmindustrin borde uppmuntra, snarare än motverka på det sätt de gör just nu. Jag tror det är skadligt för världen att folk i USA är så kulturellt chauvinistiska och isolerade, och att det hade gjort dem väldigt gott att se Låt den rätte komma in och Infernal Affairs, istället för remakesen på dem. Speciellt som originalen dessutom är bättre filmer.

Men du har rätt, alltså, jag menade inte att säga att alla former av remakes suger, det var klumpigt av mig. Jag borde ha sagt att "amerikanska remakes av icke-amerikansk film suger". Det kan mycket väl finnas undantag från detta, det är bara en mycket tydlig tendens jag personligen tycker mig ha isolerat, och Abre los ojos - Vanilla Sky är definitivt ett möjligt exempel på ett sådant undantag. Jag har förvisso hört andra som älskar Abre los ojos, men jag har inte sett den själv, så jag kan helt enkelt inte uttala mig.

Jag har ingen uppfattning om remakes baserade på europeisk/asiatisk film gjord efter 2000, eftersom jag sett ytterst lite asiatisk/europeisk film, och kan definitivt inte yttra mig om tillräckligt många remakes inom detta i mina ögon ganska smala område för att kunna ha en sammanhållen åsikt av något slag whatsoever.
Okej, vi kanske har för annorlunda referensramar för att kunna diskutera just den biten på något meningsfullt sätt?

Jag anser mig inte ha tillräcklig insikt i filmmakares hjärna för att kunna avgöra varför de gör filmer. Jag tror att så länge vi har olika språk istället för ett vettig världsspråk så kommer det att finnas många som har svårt att identifiera sig med vissa språk och kulturer, däremot. Och därför inte kommer att tillgodogöra sig kultur på "fel" språk.
Det jag hade tänkt skriva här råkade visst hamna i mitt resonemang om nyttan av att se filmer från andra kulturer, ovan. Men för att utveckla lite kort: jag tror det är fördummande att aldrig försöka tillgodogöra sig kultur på "fel" språk, och att folk borde uppmuntras att försöka. Det finns massor av saker i andra kulturer värda att upptäcka, och då menar jag allt från immersion i vardagsliv till ren sense of wonder. Jag upplever tex att många element i japanskt/koreanskt vardagsliv känns mer bekanta för mig som svensk än många element i amerikanskt, och att vissa asiatiska filmer, eller element i filmer, lyckas beröra mig på ett sätt mycket amerikansk film inte kan. Och då har vi inte ens börjat prata om europeisk film, som i princip undantagslöst känns närmare min egen verklighet än amerikanska filmer. (Det här med mycket mer har lett mig till att misstänka att USA är mycket mer alien för oss européer än vi kanske vill tro, och att vårt massiva intag av amerikansk film egentligen är rätt märkligt). Motsatt sida av spektrat är då nån sorts exotisk/fräsch sense of wonder, som jag misstänker att folk tex fick av Chrouching tiger och Spirited Away och Pans labyrinth, och aldrig hade fått, på riktigt samma sätt iallafall, av film från USA. Summa summarum tycker jag alltså det är synd och skam att folk bara tittar på amerikansk film; de går inte bara miste om en massa jättebra film, utan också nyttiga inblickar i nya miljöer. (Jfr hur jag tidigare rage:at mot att historisk Hollywoodfilm alltid utspelar sig i samma miljöer, och aldrig prövar något nytt).

Jag tror att den amerikanska The Ring gjort väldigt mycket för att få folk att se originalet. Jag tror fler har sett originalet nu än vad som skulle sett originalet om den amerikanska versionen inte gjorts.
Absolut, men tänk om man istället försökt lansera japanska Ring i USA men tillbörlig reklamkampanj och övrig marknadsföring? Som man liksom gjorde med Chrouching tiger. Här är två i sammanhanget tänkvärda citat runt remaken av Låt den rätte komma in:

"The decision to make a new film adaptation has been criticized by Tomas Alfredson. He has stated on numerous occasions that he is not in favor of remaking his film.[12][13] "If one should remake a film, it's because the original is bad. And I don't think mine is," he said."
Producer Donna Gigliotti said, "We're incredibly admiring of the original, but to be honest with you, that picture grossed $2 million. It's not like we're remaking Lawrence of Arabia."
Frågan här är alltså: är det rätt att göra en remake av originalet därför att inga jänkare går och ser den? Well, kanske (jag tycker inte det). Jag tror verkligen att man först borde undersöka närmare varför inga jänkare går och ser originalet, och testa andra sätt att åtgärda det än att lägga femtielva miljoner och oräkneliga kreativa resurser på en remake; för originalet förtjänar att bli sett.

krank

Jag får nog säga att jag inte delar din åsikt vad gäller historik/andra kulturer. I mina ögon är historisk kultur också en sorts främmande kultur, nämligen. Det vill säga, på ungefär samma sätt som det "vore bra för" folk att lära sig uppskatta asiatisk film på dessa egna premisser så vore det - tror jag - bra för folk att lära sig se svartvit film etc. Det finns väldigt mycket att lära sig om 1900-talshistoria, väldigt mycket bra och nyttig historisk kunskap att få om skillnaden mellan nu och då etc. som man skulle kunna få via ett sådant kulturmöte.

Den upplevelse jag fått har varit att det generellt är de filmer som faktiskt håller måttet produktions- skådespelar- och bildkvalitetmässigt som faktiskt förts över i oförändrat skick från framför allt asien.

Jag har ingen åsikt om Låt den rätte komma in. Eller för den delen "Girl with the dragon tatoo". Ingen av dem är filmer jag har minsta lust att se i original, eller som remake.

Det jag kan säga är att jag definitivt tror att båda berättelserna når fler genom att bli omgjorda. Och att remakes leder till att folk blir nyfikna och kollar upp originalen.

För mig är språkremakes lite som dubbning, fast inte helt vedervärdigt. Man förenklar för målgruppen att ta till sig berättelsen.

En annan liknelse: Jag älskar covers. Jag älskar när band tar varandras låtar och gör om dem. Mansons Sweet Dreams, eller Ministrys platta "Cover Up" eller varför inte Magnus Ugglas 80-talscoverplatta "Allt som ni gör kan jag göra bättre". Jag gillar när det skapas nya varianter av existerande verk, där man lägger till eller drar ifrån eller bara skapar en ny vinkling av verket. Jag tror att världen blir rikare av att det finns både en amerikansk The Ring och en asiatisk.

Crouching Tiger och Casshern är nog, om jag tänker efter, typ de enda två exemplen på hyfsat kvalitativ asiatisk film jag sett. Och då har jag överseende med vad jag upplever som rätt krystat skådespeleri i den senare, och minns för lite av den förra för att egentligen kunna uttala mig.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Jag tycker att den här diskussionen är enormt underhållande. Kanske inte så mycket på grund av huvudfrågan (böcker/filmatiseringar/remakes) utan kanske snarare hur ni diskuterar fullständig subjektivitet som vore det objektiva sanningar. Ymir är någon sorts nippofil/sinofil (eller kanske snarare bara klassiskt antiamerikansk?) och tycker per automatik att all världens film är bättre än hollywoods dito. Därmed misstänker jag att det finns väldigt få subjektiva argument som kommer få honom att ändra åsikt i frågan. Jag tror att du har få möjligheter annat än att stånga pannan blodig i den här diskussionen.

Å andra sidan misstänker jag att du redan har insett det :gremsmile:

Själv tycker jag att asiatisk film generellt sett är rätt kass. Undantag finns såklart (liksom krank gillar jag Crouching Tiger och max en handfull andra). Europeisk film undviker jag så gott det går (Vargarnas Pakt, Das Boot och Undergången undantaget), för att inte tala om svensk film *brrrrrr*

Nä, jag gillar Hollywood bäst. Jag skulle dock aldrig försöka argumentera för att den rent objektivt är bättre än någon annan filmindustri.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Min påstådda sinofili

Okej, innan vi fortsätter den hör debatten, kan vi en gång för alla kanske lägga ned den här idén att jag är sinofil och har ett direkt bias gentemot amerikansk film?

Jag såg cirka 70 filmer 2011. Av dessa var fyra asiatiska, varav två från östasien; en av dessa var en anime, och den andra var crap.

Av resten var kanske 1/3 europeiska, en handfull australiensiska, och de övrigs från USA + en från Latinamerika.

Av de fyra filmer jag gett femmor på filmtipset i år var tre icke-amerikanska och en amerikansk, förvisso, men det är inte förvånande; jag sticker liksom inte under stol med att jag gillar europeisk och asiatisk film, men låt oss inte blanda ihop det med att jag skulle dissa amerikansk; det finns kreativ lyskraft i Amerika både bland indie- och mainstreamfilm, och fyrpoängare därifrån som jag sett i år inkluderar tex Winter's Bone, The Woman, Amistad, Tintin, True Grit, Easy A, RED, Sucker Punch, The Other Guys, Colombiana, Black Swan, The Final och Let Me In.

Min passion numera är udda, smala skräckfilmer, och jag har i år sett bra sådana både från USA (Grave Encounters, The Woman, Exit Humanity), Australien (Uninhabited), och Europa (Triangle, Marianne, Sennentuntschi, Hollow); faktiskt allt utom Asien. Japanerna och koreanerna verkar inte göra så bra skräckfilm längre :gremfrown:

Jag kan argumentera för att blockbuster-approachen till filmskapande, som framförallt är ett amerikanskt fenomen, skadar filmmediet, visst, jag kan misstänka att jag somehow tröttnat på att se saker som utspelar sig i amerikanska -miljöer-, att jag får mer immersion i europeisk/asiatisk film, etc, att amerikanska remakes är dåliga, att det är något ruttet i USAs filmindustri, etc, men detta innebär inte att jag avfärdar all amerikansk film som sämre. Det görs jättebra film i USA.

Äventyr

Världsbyggare
Jag har själv aldrig upplevt en filmatisering som varit bättre än boken. Så enkelt är det. Det är ingen automatik men för mig har det hittills inte funnits något som talat mot detta - för min del.
Jag har några tips på filmer som slår sina förlagor:

* Timmarna
* Gökboet
* Gilbert Grape

Alla är bra böcker. Men filmatiseringarna är (i mina ögon) bättre.