Slipper man superhjältarna blir det bra
När hollywood bara tar en seriefigur och klafsar ihop ett manus blir det nästan alltid skrattretande uselt. Har man ett seriemanus att utgå från så blir det oftast betydligt bättre.
From Hell verkar ju lovande, fast jag väntar mer på att andra Moore-serier ska filmatiseras. Watchmen, kanske? Kanske inte. Den är berättad på ett sätt som är unikt för seriemediet, skulle aldrig gå att översätta till rörliga bilder. Lite nyfiken är jag ändå på "League of Extraordinary Gentlemen" som eventuellt ska upp på biograferna nästa år. (enligt imdb)
I Juni/Juli så kommer underbara Ghost World till Sverige (vansinne, den var ju nominerad till en oscar, ska det behöva ta mer än ett halvår innan rullarna kommer hit?) och trots att jag redan sett den på min dator så kommer jag att rusa in i biosalongen så fort biljetterna släpps. Extremt bra manus, extremt bra karaktärer, extremt bra Thora Birch och extremt ok och mysskön rulle.
Man får komma ihåg att serier i Amerika inte på långa vägar har samma status som här i europa. Joakim Pirinen är ju lika given på kultursidorna som Bruno K Öijer och Bergman, och känner man inte till figurer som Arne Anka eller Rocky är man ju lika ute som om man inte sett Casablanca eller Citizen Kane. I amerika tycker man att serier bara är "biff!" och "zoom!" och därför blir också filmerna sådär töntiga. Dessutom är ju hela den amerikanska västkusten totalt hjärndöd så man kan ju inte vänta sig några storverk från de vanliga hollywoodmanusskribenterna. Kommer något bra, då kommer det från europeer som Moore eller Gaiman. (Good Omens skall filmatiseras 2003)
Jag skulle helst vilja se en filmatisering på serierna "Dark Knight Returns", "Cages", "Preacher", "Love and Rockets" och hmm... "Electra:Assassin" skulle säkert bli djäkligt flummig :^)
De seriefigurer jag skulle kunna tänka mig att se på film är The Authority, Lobo, Black Orchid och Hellboy.
/Rising