Nekromanti FILMEN får en uppföljare...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Enligt ENWorld kommer D&D-filmen att få en uppföljare:
A sequel for the Dungeons and Dragons movie will be released early in 2004. The movie is being produced by Zinc Entertainment, a division of Joel Silver’s Silver Pictures and in conjunction with Marching Band Productions and Sweetpea Entertainment.
Fort, ett räddningsslag... var är min 20-sidiga... fort... :gremcrazy:

/Mikael

Calil-Gandir

Veteran
Jag hoppas den är bättre än föregångaren, villken enligt min mening inte var någon höjdare direkt..
..man fick ju inte ens när dom slog sina färdighetsslag, dom fuskade, bergis!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Åh.... nej... :(

Inga saves eller magic restistance i världen kan rädda oss nu... :gremfrown:

Duddmannen

Hero
Skönt!

Jag som var orolig att 2004 skulle bli ett fattigt filmår. Nu ser det ju ljusare ut!

Ärligt talat tyckte jag inte att filmen var SÅÅ hemsk. Ok för att man inte fick se de riktigt bra monstren och ok för att man fick överdos av drakar och smetigt amerikanskt känslopjäfs. Men erkänn att det var ett riktigt D&D-äventyr a la 1980.

Det jag vill se nu är en film för hur D&D ser ut idag med alla möjligheter som Forgotten Realms, Dragonlance och romanerna har visat oss. Ge oss en film med Illithider! En film med Drow! En film med Slaads till och med.

Please!

/Duddmannen

Troberg

Sinister eater
Fort, ett räddningsslag... var är min 20-sidiga... fort...
Äh, ta den för vad det är, en menlös äventyrsactionfilm, såär den rätt OK. Jag kan lätt komma på en hel packe sämre filmer.

Men den är inte lika bra som flipperspelet.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Äh, ta den för vad det är, en menlös äventyrsactionfilm, såär den rätt OK.

Det är sant. Det är trots allt ett steg framåt(?) för Fantasy på film och det är positivt (även om jag hade kunnat göra en bättre film). Man kan ju hoppas att tvåan blir bättre än ettan (vilket inte borde vara så svårt). :gremsmile:

Nightowl

Champion
Det är trots allt ett steg framåt(?) för Fantasy på film och det är positivt (även om jag hade kunnat göra en bättre film).
Nej.

Nej.

Nej.

Vi hade meningslösa specialeffekter, intetsägande karaktärer, dumma skämt och fåniga kostymer redan i Krull.

Den är kass. Inte för att jag kan förstå hur man skulle kunna göra en film som 'är' Dungeons and Dragons, men ändå. Det är ungefär som att göra en film som är Volvo eller Fjällbrynt.

Erik

Nightowl

Champion
Re: Skönt!

Men erkänn att det var ett riktigt D&D-äventyr a la 1980.
Nej. Till filmens fördel skall sägas att den hade mer handling än minas D&D-äventyr, och Snails har en mer... låt oss kalla det 'färgstark' karaktär än jag nånsin spelade på den tiden.

Just det är problemet för mig när man skall 'göra film av Dungeons and Dragons' är att Dungeons and Dragons är en samling icke sammanhängande teman av olika slag. Det är ett generiskt hjälpmedel för att skapa egna fantasyäventyr. Det närmaste jag tycker man kan komma är att göra en fantasyfilm där historien innehåller en del D&D-klichéer eller använder vad som egentligen är regel-referenser som monster och spells, men det är lite beigt och kan bara ha särskild charm för oss D&D-diggare. D&D - the movie blir liksom bara Fantasy Roleplaying - the movie.

Om man nu gjorde en fantasyfilm som utspelas Forgotten Realms eller Greyhawk eller så, OK, då börjar det likna något. Men jag fattar inte varför actionäventyr måste vara hjärnlösa. Känslopjunk (inklusive 'amerikanskt', det är inget skällsord för mig), överdrifter och att mer av budgeten går till specialeffekter än skådespelare bryr jag mig inte om, men dialog och handling är minst lika viktiga för mig i en actionfilm som i en 'seriös' film.

Erik

Ackerfors

Alas, your rapids!
*skrattar så jag gråter*

Eller kanske gråter för att du har rätt, men som sagt, det är en modern fantasy-film och de har iaf inte jag sett allt för många av.

Vem skulle vinna av DnD-filmen mot Lotr...? :gremwink:

Nightowl

Champion
Re: *skrattar så jag gråter*

För att motsäga det vanliga citatet om sex, som inte heller stämmer: Ibland är ingen fantasyfilm bättre än dålig fantasyfilm.

Notera att jag inte begär några Bergman-opus eller så. Det får gärna vara råröj utan större djup. Men man kan råröja med hjärnan påslagen. Det gör man i lättsinnig, kul och bra skriven fantasylitteratur. Det borde kunna bli ännu häftigare på film (action är bäst på bio).

Erik

Ackerfors

Alas, your rapids!

För att motsäga det vanliga citatet om sex, som inte heller stämmer: Ibland är ingen fantasyfilm bättre än dålig fantasyfilm.

Har väl lite att göra vad man jämför med... Lotr, någon? :gremsmile:

Notera att jag inte begär några Bergman-opus eller så. Det får gärna vara råröj utan större djup. Men man kan råröja med hjärnan påslagen. Det gör man i lättsinnig, kul och bra skriven fantasylitteratur. Det borde kunna bli ännu häftigare på film (action är bäst på bio).

Det är sant. Jag gillar inte heller filmen, men jag gillar att se något positivt i allt (så gott det går). Det är svårt att se något positivt i filmen, men jag försöker iaf. :gremwink: Som sagt jag hade gjort en bättre film med samma budget (hur stor den än var).

Nightowl

Champion

Har väl lite att göra vad man jämför med... Lotr, någon?
Jag upprepar mig: Ibland är ingen fantasyfilm bättre än dålig fantasyfilm. Detta gäller också sex och pizza, för övrigt.

Positivt tänkande är överskattat.

Det finns massvis av filmer som är sämre, det skall erkännas (är det någon annan som minns skurken i Ator the Invincible som håller på och tappar mustaschen hela filmen? Eller 'There will always be another... Brood' som han säger som har ett lejon av papp på huvet i filmen som hette något jag har förträngt? Eller... 'Goliath and the cheerleaders'? :gremcrazy:)

Det finns också en hel del filmer, varav den övervägande majoriteten inte fantasy, som är mycket bättre. De flesta av dem finns på din lokala videobutik och kostar antagligen bara 15 spänn att hyra.

Erik

Duddmannen

Hero
Re: Skönt!

Inte ens mina sämsta äventyr från den tiden var såå dåliga...
Äsch, skryt lagom. :gremlaugh:

Men vad tror du om en film baserad på någon av de många romaner som skrivits till exempelvis Forgotten Realms? Vore inte det en bra idé?

/Duddmannen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Saves against Fear

Oh my god.

Eller...

...öööh...

...suck...

...ja, de får ju göra som de vill, så jag hoppas att de har roligt när de spelar in den.

M.

Troberg

Sinister eater
Min erfarenhet av filmen

Bland de jag talat med som sett den så verkar det vara en ganska klar uppdelning mellan rollspelare och icke rollspelare.

Rollspelarna hatar den.

Icke rolspelare tycker att den är rätt OK.

Vad beror detta på? Jag tror att rollspelarna bygger sin åsikt på att de inte tycker att den matchar deras inre bild av D&D. Ickespelarna ser den ur ett annat perspektiv. De har sett ännu värre bottennapp (Willow, Dragonheart(?) med flera), och ur det perspektivet är det OK äventyrsfilm. Tänk också på att den är egentligen att klassa som barn/ungdomsfilm.

Sedan kan man ju säga vad man vill om filmen, men slutstriden när drakarna anfaller kunde grafiskt sett vara direkt lånad från omslaget till ett godtyckligt Dragonlance-supplement.

Bombu

Hero
Re: Min erfarenhet av filmen

Bland de jag talat med som sett den så verkar det vara en ganska klar uppdelning mellan rollspelare och icke rollspelare.

Rollspelarna hatar den.

Icke rolspelare tycker att den är rätt OK.
Jag har inte märkt den uppdelningen, jag har bara hört negativa omdömen om den.

Omdömen som "en rätt ok äventyrsfiln" har inte förkommit.

Men vi har eventuellt inte pratat med samma människor.

Bombu

Nightowl

Champion
Re: Min erfarenhet av filmen

Omdömen som "en rätt ok äventyrsfiln" har inte förkommit.
Jag har tyvärr inga anekdotiska bevis att komma med, då alla jag känner som frivilligt skulle se en fantasyfilm är rollspelare. :gremcool:

För övrigt är det ingen ursäkt att en film skulle vara en barn/ungdomsfilm för att den skulle vara hjärnlös - och även sådant som Willow och Conan Förgöraren är sevärt i jämförelse med den här smörjan.

Erik

chrull

Stockholm Kartell
jag citerar två bekanta som efter jag slängt nyheten i ansiktet på dem lyckades uttrycka mina känslor ganska bra:

"ännu mer lila läppstift"
och
"HELT PLÖTSLIGT FICK JAG MIGRÄN ,D"

Någon nämnde Krull. Krull är ett mästerverk jämfört med D&D.

Visst finns det sämre filmer, men när man hellre ser en adam sandler-rulle än att plågas igenom den här igen så är det ILLA.

Jag är inte emot filmer som på något sätt är D&D, jag är däremot filmer som är generisk D&D där inget intressant och bara dåliga saker är med. Det enda D&D-filmen egentligen har med D&D att göra är ju monstren och REGLERNA. vilket är helt fel sätt att göra film på.

Nej, en FR/GH/Planescape-rulle utan level-upljud och alla stereotyper skulle accepterats. Även om effekterna var fula, skurken använde lila läppstift och skådespeleriet var i klass med ett program producerat av ZTV.

chrull