Nekromanti Filmer baserade på ROLLSPEL

ripperdoc

Myrmidon
Inspirerad av Arvidos [coola inlägg så manar jag er att spåna vilka rollspel som skulle bli bra filmer. Nu tror jag de flesta rollspel kan utgöra grund för en film, det är ju liksom meningen med det hela, så ni får allt vara specifika, gärna så specifika som Arvidos :gremsmile: (d.v.s beskriva hela trailern och delar av storyn).

Mitt egna strå till stacken är dock inte detaljerat, för det har jag inte tid med, men "Kult - The Movie" skulle rocka. Den skulle göra en fri tolkning av Kult-mythoset, inspireras lite av japansk skräck och handla om en ung, socialt missanpassad kvinna, uppväxt på gatan, som sakta börjar se genom illusionen.... Hollywood-klyschor skall lysa med sin frånvaro - slutet skall vara obegripligt och definitivt inte lyckligt.

/RD

Johan K

Gammal & dryg
Då skulle jag vilja se filmatiseringen av DoDT faktsitk. Själva plotten skulle jag gjärna vilja vara att man följde självaste Jorge när han skrev sitt bestarium. Det skulel jag tycka vara skitskoj att få se som en film, eller kanske en trilogi till & med..

Duddmannen

Hero
Rollspelsfilmer

Filmer baserade på Rollspel skulle vara coolt. Särskilt om dessa fick vara med:

Paranoia
Hur ballt skulel det inte vara att se Alpha Complex i dess gloriösa komplexitet, vänliga datorer, lyckliga människor och bizarra prylar att testa.

Warhammer
Och nu snackar jag inte om figurspelet utan om det första - Jah-riginal - Fantasy Roleplay. Skitig medeltid med smygande kaos-kulter och nitiska häxjägare.

WitchCraft/Armageddon
New-Age möter Really Old-Age i modernt USA. Glöm Charmed (som iofs var cool serie) och Buffy (som OCKSÅ var en cool serie) - det här är ordentliga häxor, voudoun, rosenkreutzare, varulvar och odöda med angst och fetisher. Gärna i settingen för Armageddon där änglar i välsignade powerarmour slåss mot Besudlade Stealth-plan och Oheliga Stridsvagnar om världsherraväldet.
"-Pray to the Great One - No purchase necessary."

Ackerfors

Alas, your rapids!
Okaj, here goes...

Degenesis
Alltså, det här kan jag egentligen inte utveckla mer. Jag tycker att spelet och världen i sig är så pass ball att jag bara skulle vilja se den i en film. Handling och sådant spelar inte så stor roll, men det skulle nog handla om att överleva. Och så är det ju mycket naket. Väldigt mycket... Hmm...

Drakar & Demoner - Chronopia
Återigen är det världen som lockar, tillsammans med det höga humorvärdet spelet har. Jag tänker mig en handling som kretsar runt de nedre skikten i Ikki (Wongosmaffian) och hur några filurer misslyckas och hamnar i allt mer trubbel, både inom Ikki men även när de kommer i konflikt med andra grupper i Chronopia. Kanske får de till och med de hängivna efter sig?

Hammaren & Trollspöt
Javafan, jag tror att en film i Oktoberlandet vore skittufft, inte bara för att världen i sig är tuff utan även för att jag tycker att en film skulle vara precis rätt för hur Oktoberlandet i övrigt har presenterats.
Kanske handlar det om en runtrumlande faun som tar en dag i taget och hellre skjuter prick på harpyor än sällar sig till det liv hans börd egentligen skulle ha gett honom. En dag tillfångatas han abrupt och till synes utan anledning. Han slås medvetslös och när han vaknar upp sitter han fastspänd i någon form av maskin. Han är tydligen en del av ett avancerat experiment.

Star Wars
Va? Finns det redan som film? Nåja, jag vill i alla fall se det som film. Bra film.

Andra spel jag skulle vilja se som filmer, men som jag inte kan tillräckligt mycket om för att skriva något vettigt om (eller som jag helt enkelt är för lat för att presentera) är:
- Unknown armies
- SLA Industries
- Magneter och Mirakel
- Playelf (Errrr...)
- Planescape
- Nobilis

Torbjörn

Swordsman
Re: Rollspelsfilmer

Warhammer
Och nu snackar jag inte om figurspelet utan om det första - Jah-riginal - Fantasy Roleplay. Skitig medeltid med smygande kaos-kulter och nitiska häxjägare.
Japp! För att inte tala om Castle Wittgenstein och misären i byn med samma namn. Skitigare fantasy går väl knappast att få?! Hade också gärna sett en sådan film!

Torbjörn

Torbjörn

Swordsman
Svavelvinter!

Äventyr jag gärna hade sett som film:

1. Svavelvinter - Äventyret (och även boken för all del) Svavelvinter hade jag gärna sett som film. Med uppföljare i resten av konfluxen-sviten!

2. Beyond the Mountains of Madness - novellen är underbar! Hade en eventuell film klarat att göra den rättvisa?

Rollspel jag gärna hade sett som film:

1. Fading Suns - en underbar miljö som jag av någon anledning hade svårt att spelleda. Hade dock gärna sett en film i den miljön.

Torbjörn

ripperdoc

Myrmidon
Avalanche

Avalanche-kampanjen till Neotech skulle bli en utmärkt högoktanig 80/90-talsaction med en eller två stjärnor och resten no-nameskådespelare. Den är som klippt och skuren :gremsmile: Fast det behövs lite mer påkostade effekter än dussinrullar förstås. Tom Cruise kanske ska spela i den... och onde Draco spelas av... Christopher Walken?

/RD

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Svavelvinter!

Torbjörn said:
2. Beyond the Mountains of Madness - novellen är underbar! Hade en eventuell film klarat att göra den rättvisa?
Nja … hur gestaltar man icke-euklidisk geometri på film?

ripperdoc

Myrmidon

Doh! Genom att projicera den tvådimensionella filmen på en hyperdimensionell, icke-euklidisk rymd. Projektion är hemligheten bakom allt!

/RD - virrar

Troberg

Sinister eater

Doh! Genom att projicera den tvådimensionella filmen på en hyperdimensionell, icke-euklidisk rymd. Projektion är hemligheten bakom allt!
Eller ännu enklare: göra en icke-Euklidisk renderare till ett 3D-modelleringsprogram. Om man tex använder Lobachevskys eller Riemanns icke-Euklidiska geometri så är den lika väl definierad som den Euklidiska, så det borde inte vara några problem alls att rendera en scen som en icke-Euklidisk projektion på en Euklidisk yta. Det är egentligen så coolt att jag måste undra varför ingen testat det?

Eller är min matematik här vilsen och min gamla matematiklärare kommer att söka upp mig och mörda mig för att jag skrivit något så dumt?

PAX

Jordisk Äventyrare
Deadlands skulle mycket väl passa som filmkoncept.

Flera av äventyren (kampanjerna) till Call of Cthulhu skulle säkerligen passa bra på filmduken.

Giovanni Chronicles till Vampire.

Big Marco

Läskig
Re: Avalanche - Vackert!

Jag får tacka, jag skulle gärna se den själv. =)

Fast Draco är ganska atletisk, Walken känns för gammal. Russel Crowe hade varit en perfekt Draco. Eller Christian Bale om Draco skulle vara något yngre än de 50 han är i äventyret.

Bara Tom Berenger får vara med någonstans. Vin Diesel vore kanon i huvudrollen, eller kanske Jason Statham.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu lånar iofs Bloodlust/Hyperborea rätt friskt från Conan, men jag hade ändå velat se en film baserad på det spelet, om någon lyckas lista ut ett sätt att visa inteligenta vapen på film, de kommunicerar ju telepatiskt med sina bärare.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Avalanche - Vackert!

Fast jag ville ju ha en 80/90-tals film - de skådespelare du föreslog var ju bara barnen då :gremsmile:

Hmm... jag får återkomma med skådespelarförslag :gremwink:

/RD

Min tråd alledeles nedanför täckte iof rollspel också :gremwink: Men jag kan ta upp några rollspel som skulle vara coola att föra över som filmer (de flest är redan nämnda i min andra tråd)

Mutant:UA
Västmark
Call of Cthulhu (skulle överhuvudtaget vilja se en film som är trogen Lovecrafts universum)

Storuggla

Champion
"Call of Cthulhu (skulle överhuvudtaget vilja se en film som är trogen Lovecrafts universum)"

Du har väl sett den svartvita filmen "Call of Cthulhu"? :gremgrin:

Storuggla, boktipset fast mer cinematiskt

Organ

Out of time, out of mind
Call of Cthulhu (skulle överhuvudtaget vilja se en film som är trogen Lovecrafts universum)
Av de Lovecraftfilmer som finns så är inte ALLA helt usla. Tyvärr så är det dock så att även bland de som är bra så är inte alla, som du efterlyser, särskilt "trogna" Lovecrafts universum. Några undantag tycker jag dock är Dagon, Bleeders (alternativ titel: Hemoglobin) och The Dunwich Horror.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Av de Lovecraftfilmer som finns så är inte ALLA helt usla.
Nja, jag gillade de där filmerna i noir-stuk om en deckare i en Lovecraft-inspirerad värld, fast där magi och sådant praktiserades öppet. I stället för att ta in billig arbetskraft i form av illegala invandrare så användes zombies osv.

Om någon kommer ihåg vad filmerna hette så är jag tacksam om ni talar om det, för mitt minne sviker.