Nekromanti Filmer baserade på serietidningar

Rickard

Urverk speldesign
Mest för att jag är nyfiken, men hur många filmer är det som ursprungligen kommer från serievärlden? Jag har dragit till med en liten lista.. Vilka saknas? Finns det några direkta fel i listan?

Vänsterländska
Spawn, The Crow, X-men, Spindelmannen, Hulken, Punisher, Turtles, Batman, Captain America, Stålmannen, Flash, Tank Girl, Daredevil, Ghost World, Men in Black, From Hell, Fantomen, League of Extraordinary Gentlemen, Judge Dredd, The Rocketeer, Hellboy, Spirit.

Asiatiska
Bichunmoo, Lone Wolf and Cub, Ichi the Killer, Princess Blade.

Anledningen till varför jag startar denna tråd är för att ni ska kunna berätta för andra om vilka av dem här filmerna som man måste se.. Skriv gärna en liten sammanfattning av vad filmen handlar om och ge något utlåtande om den..

/Han som inte direkt själv är intresserad utav de asiatiska men fick de förslagen när han frågade andra

<font size="1">[edit] Efter påpekan från Krille </FONT>

Krille

Super Moderator
""Vanliga"
Spawn, The Crow, X-men, Spindelmannen, Hulken, Punisher, Turtles, Batman, Captain America, Stålmannen, Flash, Tank Girl, Daredevil, Ghost World, Men in Black, From Hell, Fantomen, League of Extraordinary Gentlemen, Judge Dredd, The Rocketeer, Hellboy, Spirit."

Darkman, The Mask.

"Anime
Bichunmoo, Lone Wolf and Cub, Ichi the Killer, Princess Blade."

Umm... här blev jag förvirrad. Lone Wolf, Ichi och Princess Blade är inte anime, utan spelfilmer. Visserligen är de gjorda i Japan, men de är inte det minsta animerade. Eller menar du "tillverkad i Japan" med anime, oavsett huruvida den är tecknad eller inte? Eller menar du spelfilmer baserade på manga? För åtminstone Lone Wolf finns i ett par tecknade varianter (de sög, för övrigt).

Menar du "tecknad film gjord i Japan baserad på tecknad serie av något slag" så vill jag lägga till åtminstone Ghost in the Shell, Akira, Appleseed, Crying Freeman (ja, den finns också animerad) och Dragonball till listan.

Menar du spelfilmer "baserad på manga" så har vi Guyver och Crying Freeman. Hedersomnämnande till GunHED som är baserad på ett datorspel.

seinet

Swashbuckler
Du har missat Witchblade, har visserligen inte sett själv, men jag tycker TV-serien var rätt intressant att följa, synd bara den gick så sent när den väl gick :gremfrown:

/Seinet Wintermute - Ifall den hade gått nu hade jag följt den, brukar somna någon gång vid 6-7-tiden :gremtongue:

Ymir

Liten kantbaron
Tja, i Sverige har vi ju en lång rad av 91:an och Åsa-Nisse-filmer, som säkerligen är baserade på serierna. Utöver de du och Krille redan nämnt (jag skiljer inte på asiatisk och västerländsk film, men kan markera asiatisk med en *) kommer jag på:

Blueberry, Suicide Club*, Uzumaki*, flertalet Asterix-filmer, Excel Saga* (anime), animerade Tintin-filmer, med mera.

Nå, jag gör väl min samhällsgärning som asiennörd och kommenterar de asiatiska alternativen:

"Ichi the Killer" finns både som spelfilm och anime. Spelfilmen är överlägset bäst, också jämfört med mangan, och jag rekommenderar den. Maffiabossen Kakihara som karaktär är helt underbar, och radikalt annorlunda jämfört med mangan - i filmen är han en färgstark psykopat med visst sinne för humor, i mangan är han en förvisso mysigt obehaglig, men ganska gråtrist, psykopat. Det speglar faktiskt skillnaderna mellan filmen och mangan ganska väl. En schysst rulle om man inte har några problem med totalt skruvade situationer och helt orealistiska orgier i gore.

"Suicide club" är en lysande film. Jag har inte läst mangan, men filmen är så bisarr och tankeväckande att man bara måste se den. Klar Zonkpop-varning, då kontentan (förmodligen) är att ett visst jpop-band i filmen manipulerar folks medvetanden. Men det är en ren tolkningsfråga :gremsmirk:

"Uzumaki"s ståry är lite för bisarr, tillochmed i jämförelse med de halvstörda rullarna ovan, men fotot är mästerligt. Om inte annat är rullen sevärd bara för vilken stämning filmskaparna lyckas trycka in i bilderna, och de många detaljer som döljs i dem. Här finns många bra idéer också i övrigt, men de tas inte riktigt fasta på fullt ut. Jag har mangan, men har inte hunnit läsa den än. Det hela handlar om en liten mysig japansk småstad där invånarna en efter en blir besatta av spiral- och virvelmönster.

"Princess Blade" har liksom Uzumaki oerhört snyggt foto, och tillika mästerlig koreografi av Donnie Yen. Filmen som sådan är ganska intetsägande, men vill man ha en ganska intressant framtidsvision och snygg samurajsvärdsfighting levererad är den guld. Slutet är väldigt bra.

"Bichunmoo" suger. Hårt. Hårt. Hårt. Inte nog med att den lider av det klassiskt koreanska syndromet med ett totalt malplacérat soundtrack som får hela rullen att låta som Mortal Kombat II, koreografin är dessutom fånigare än "Chrouching tiger, hidden dragon", och handlingen halvt omöjlig att följa med i. Det hela är så stereotypt ett högbudget-wuxia-spektakel kan bli, men så gott som ingen av klicheérna har det gjorts något bra av. Helt i Kazuo Koike-filmatiseringarnas vanliga anda, mao :gremsmirk:

Vad nämnda seriefilmatiseringar i övrigt beträffar är nog "Ghost World" min favorit. Härligt litet tonårsdrama med massor av attityd.

...men nu har jag säkert glömt bort någon seriefilmatisering som är helt lysande.

- Ymir, har inte stenkoll

Rickard

Urverk speldesign
"Umm... här blev jag förvirrad. Lone Wolf, Ichi och Princess Blade är inte anime, utan spelfilmer. Visserligen är de gjorda i Japan, men de är inte det minsta animerade. Eller menar du "tillverkad i Japan" med anime, oavsett huruvida den är tecknad eller inte? Eller menar du spelfilmer baserade på manga? För åtminstone Lone Wolf finns i ett par tecknade varianter (de sög, för övrigt)."
Bleupp.. Jag var temporärt sinnesförvirrad..

/Han som menade japanska spelfilmer och inget annat (och ändrar nu ursprungsinlägget)

Troberg

Sinister eater
Vilka saknas?
Alien vs Predator
Jeremiah
Skräckkondomen
Skräckkondomen 2 - Dödligt gummi
Axa (på gång i alla fall)
Modesty Blaise(?)

Några som borde saknas på din lista, men som tyvärr inte gör det:

Skreemer (sorgligt underskattat och bortglömt mästerverk, jag lyckades hitta den på Comics Heaven i Stockholm efter att ha letat i över tio år)
Schninkeln (gullig, men härligt cynisk fantasy)
Maus (borde vara obligatorisk läsning i skolorna)
Skreemer (den är bra nog för att göra två filmer på den)
Idyl (så underbart lågmäld, poänglös men ändå suverän humor)
Druuna (underhållande SF med sexig hjältinna)
Slaine (hade passat bra i Braveharts kölvatten)
Skreemer (what the heck, den är bra nog för att hålla för tre varianter)
Ranx Xerox (attans synd, men ändå passande, att författaren valde det gyllene skottet efter sista avsnittet)
El Borbah (hård deckare med eget stuk)
Den (like that's going to happen...)
Skreemer (håller den för tre så håller den för fyra)
Canardo (Benoit Sokal visar verkligen att djurfabler inte behöver vara löjliga. Ni som tycker Mutant är för Disney, läs Canardo!)
Gallret (tror den hette så)
Flaming Carrot (hård, rättvis, vegetabilisk)
Skreemer (OK, den kanske inte håller för fem filmer, men den förtjänar att nämnas en gång till)

Hellzon

Långsamma Vargen
Nu glömde du ju...

...Nick Fury (Marvelfigur), och Fantastiska fyran. Men det var nog lika bra det. :gremwink:

OK, mer info.
Nick Fury är en B-action med David Hasselhoff (tydligen Baywatch-stjärna). Hur bra den är kan du räkna ut själv.

Fantastiska fyran var tydligen så dålig (har jag hört, har inte sett den) att den aldrig släpptes. Vissa har sett den på utläckta videorullar (och halades sedan in på psyket får man anta), vilket ju ger vissa associationer till "The Ring" (har iofs inte sett den heller, får göra det någon gång). Iaf. lyckades filmtidningen Ingmar (ja, den är svensk) få tag på en bild från filmen till sin special om filmer baserade på superhjälteserier.

Troberg

Sinister eater
Re: Nu glömde du ju...

Nick Fury är en B-action med David Hasselhoff (tydligen Baywatch-stjärna).
När du nämner den så kom jag på att Repo också filmats, tyvärr.

Muggas

Hero
Re: Filmer baserade på serietidningar [OT]

Skräckkondomen
Skräckkondomen 2 - Dödligt gummi

Måste erkänna att jag känner till dessa båda seriealbum och lägger också "Beachboys" av samma upphovsman till listan. Inget för personer med bögfobi...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Glöm inte belgarna och fransmännen …

Lucky Luke, Asterix och Tintin.

Rosen

Myrmidon
Åsa-Nisse & co

Tja, i Sverige har vi ju en lång rad av 91:an och Åsa-Nisse-filmer, som säkerligen är baserade på serierna.

Åsa-Nisse började faktiskt som ett antal numera rätt bortglömda noveller av Stig Cederholm - serietidningen kom efter filmerna (och fram till nån gång i slutet av 60-talet var den Nisses klart roligaste inkarnation IMO, men den gick ner sig rejält sedan).
91:an är en seriefigur från början, liksom Kronblom, Biffen & Bananen och andra som också blev pilsnerfilm way back. Däremot tror jag att Lilla Fridolf började som filmfigur.

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
""Vanliga"
Spawn, The Crow, X-men, Spindelmannen, Hulken, Punisher, Turtles, Batman, Captain America, Stålmannen, Flash, Tank Girl, Daredevil, Ghost World, Men in Black, From Hell, Fantomen, League of Extraordinary Gentlemen, Judge Dredd, The Rocketeer, Hellboy, Spirit."

Darkman, The Mask.
Dick Tracy, Blixt Gordon, Buck Rogers, Fantomas (fransk superhjälte), Little Orphan Annie.

Jag har dessutom hört rykten om en Knallhatten-film, men utan att kunna verifiera detta.

Krille

Super Moderator
La Blue Girl Live Action

"Tja, jag har sett den beskrivas som "nakna tjejer som brottas med gummislangar", och det låter ju lite skoj... (-:"

...och inte nog med det. De är tre stycken! I samlarbox om man vill. Det är nästan så att jag funderar på att plocka hem den, så ostigt verkar det vara...

Pendragon

Swashbuckler
Bleeeiiiijd

Blade är tydligen baserad på vampyrjägaren med samma namn från Marvels Dracula-serier. Snacka om artistisk frihet. Det gör honom dock frotfarande till en seriefigur på film.

Lite info här:
http://members.aol.com/KingMo69/blade.html

Märkligt nog nämns det inget om att Dracula till synes dödade Blade (genom att bita honom) trots att jag är säker på att det hände. Jag har kanske t o m det gamla numret kvar. Jag vill minnas att Quincy Harker hittade Blade och körde sin.. öh... påle i honom. Vässad träpåle då, karln är ju för tusan rullstolsbunden!

/Joel - garderar sig mot kreativa missförstånd

Edit: Det är visst snack om att Rising Stars också ska bli film.