Mina favoriiiiiiter~
Gillade du Faerenheits story? Jag blev besviken på att Chroma, den gula klanen och FRAMFÖRALLT kärlekshistorien var så dåligt etablerade. Och kom igen! Sex i mördande kyla med ett en kille som är död?! INTE HETT!
Å andra sidan, i en film så skulle det kanske finnas plats för just ordentlig etablering av dessa saker? Hm. Nä, det skulle nog vara värre.
Men ang. Warcraft kan jag glädja dig med detta:
http://www.imdb.com/title/tt0803096/
Det skulle vara kul om de använde den där storystarka biten om Thrall som enar orcerna som skulle vara med i äventyrsspelet skrotades, (Men förmodligen blir originalinnehåll bäst) och att de faktiskt gör filmen.
Mina filmer då:
Nobilis hade varit ballt, men det hade nog varit svårt att hinna etablera allt om det hade varit en film. Hade det varit en miniserie hade det kunnat bli riktigt läckert, eftersom Nobilis
ska ha relationer som utvecklas och partyn och sånt. Tyvärr så hade det väl fallet på budgeten då (Fett med specialeffekter i Nobilis, ju!) , men det hade nog funkat som något som inte behöver budget eller etablering: Porrfilm! Jag hade köpt den! Jag har faktiskt ägnat viss tankemöda åt hur man ritar Nobilisporr egentligen. Det är ganska svårt att visa att det faktiskt är Nobilisporr, men med en film skulle det nog gå bättre... Porrfekt!
Twilight Imperium älskas hett av mig och mina vänner i Gbg, så det måste man ju få se. Politisk scifi är ju inte helt fel. Jag menar, titta på lådan bara!
Hade Staden blivit en TV-serie (får man göra TV-serier också?) så hade jag gått upp i korinter. Massa relationsspel, men en del äventyr och surrealism också. Och lite humor, förstås. Det hade kunnat bli hur jävla bra som helst med en schysst budget. Återhållsam blyghet är sexigt! Lekfullhet är ballt! Zeppelinare är snygga! Lynch får regissera!
Får man nu göra TV-serier så skulle jag vilja se en tecknad serie av datorspelet Psychonauts också: Grabb vill bli en riktig psiagent... Äh, kolla på introt bara!
http://www.youtube.com/watch?v=xalK6Gv8usw
Och så kan man resa in i andras hjärnor, brain of the week ni vet! Perfa! Så här ser det ut när man aktiverar en stackars paranoid vakts latenta hjärntvätt, ni vet som The Manchurian Candidate:
http://www.youtube.com/watch?v=pKRWnCmD7eU
Det är sinnets censorer och självreglering som han krossar där med sin explosiva mjölk... Eh, om man inte har satt sig in i det kanske det bäst att man nöjer sig med att konstatera att det är psyko.
Beyond Good and Evil, ett annat sorgligt förbisett datorspel, hade också blivit en geeerrrym film. Ha ha, kolla! Här var någon som tyckte som jag! Han gjorde en musikvideo av bägge spelen iaf...
http://www.youtube.com/watch?v=Eg7ym0n-SQo
Och så Mutant Chronicles då, det vore något... ha ha... yeah, right, att det skulle gå... ha ha... Men det är kul att låtsas iaf!
...
Men det som verkligen,
verkligen borde bli en film är ju...
Dogs in the Vineyard!
Om det hade blivit en film alltså, fifan vad ägigt! Jag satt på bussen i förrgår och tänkte på hur trailern skulle vara:
Klipp ur en fest. Människor äter, skrattar och dansar, i ett varmt ljus.
Trailerrösten berättar att
We came here, farmed these lands and built our homes to live in virtue
Killen med basröst är för övrigt portad från den här trailern, vi ska ha en kvinna som nästan viskar emellanåt. Lite som Sagan om Ringens trailer, fast mer dämpat. Anledningen att trailern är på engelska är för att jag ska kunna snatta formuleringar direkt ur boken.
Närbild på vår protagonist, som kan vara en ung man eller kvinna, låt oss säga kvinna. Hon står vänd mot oss.
A land of balm and virtue.
Hon ser ut över salen, djupt rörd. Ikväll blir hon vuxen på ett sätt som ingen annan i den här salen, men just nu känner hon sig bara överväldigad som ett litet barn. (Plot device! Så att vi kan se vår hjälte växa!)
Our vineyard.
Vi zoomar långsamt in på en tavla på ett ensamt, lite läskigt kalt träd som hänger på väggen. När skuggorna spelar över tavlan så ser vi hotfulla syner, hängda män och otyg.
But our towns are small and vulnerable. Under pressure, pride becomes sin, anger becomes violence, resentment becomes hate.
Tona ut.
Winter and the demons howl...
Och vi avslutar med att hennes mor fäller ut hennes rock över bordet, hon sveper den mot vår låga kamera i slo-mo, ni vet
schwooom så att den faller över oss och allt blir svart.
You are god's watchdog, holding the faith together.
Nu krämar vi på med fiolerna a la Sista Mohikanen, och klipper till Bridal Falls, huvudstaden, där vår hjältinna anländer till häst och i sin färgglatt mönstrade rock. Trailerrösten tjafsar lite om att en enda av syndarnas städer i öst kan rymma hela vårt folk, och att du måste vara försiktiga, Hund. (Jag tänkte inte så mycket på den här delen av trailern...
)
Klipp från träningen som introducerar de andra hundarna i vår hjältinnas grupp, förstås hamnar hon i bråk med någon hårding.
Klipp till när hundarna hjälper, dömer och... vår hjältinna ska skjuta någon. Han är rädd. Full fräs på stråkarna! Hon stirrar på honom, siktar på honom, tvekar... Klipp! Mahaha!
Och så någon actionscen förstås, kameran snurrar runt hundarna som står rygg mot rygg i nattmörkret och skjuter på nåt. Och så antyder vi att det är en demonfajt. Sånt gillar tittarna!
(Den här scenen slog mig när någon sa att han använt
Erthe upon Erthe (Ljudklipp i länken) som stämningsmusik för DitV när något gått fel. "Shit" tänkte jag. "Om något har gått fel när de hör den där musiken så är de verkligen
mitt i det" Klippet i länken är sunkigt, men Mediaeval Baebes är baebiga! Yowza!)
Filmen skulle inte ha något jävla tjafs med enkla moralkakor eller en religion som per automatik är förtryckande eller pantad, men inte per definition god heller, förstås. Det ska vara svåra val utan givna lösningar för både oss och vår hjältinna, coming of age, och två hundar vars kärlek börjar bli mer romantisk än det brödraskap de ska känna till varandra. Also gay!
Yeah. Det är min lilla dröm att någon gjorde den här filmen. Shit, bla bla blubb, länk länk. Min fanboyism har varit rent hysterisk i det här inlägget, men det gillar ni egentligen, va? Jag tror ni gör det.