Nekromanti Filmer baserade på spel

Är rätt säkert på att det här har tagits upp förut men... vilka spel (Data-, roll-,bräd-, figur- TVspel) skulle ni vilja se som film?

Själv har jag några spel som jag skulle vilja se som film:

Hitman - En cool flintskallig super lönnmördare, vad kan gå fel?

Farenheit - En cool, men rätt "flummig" handling. Har fördelen att redan från ha en ganska filmlik berättarmetod.

Half-Life

Västmark - Riddare, älvor och häxor. Skulle bli riktigt mysigt!

Mutant: UA - Finns nog inte så mycket att säga; förbjudna zoner, mutanter, lågteknologi mixat med högteknologiska reliker, action och spänning blandat med humor.

Starcraft och/eller Warcraft

Rising

Vila i frid
Magic the Gathering
Jag kan visserligen omöjligen föreställa mig att det skulle bli en bra film; men av ren nostalgi så skulle jag digga det här. Å så skulle jag sitta och känna mig duktig så fort som en Serra Angel dök upp. En blåvit magiker kunde vara rätt rolig som karaktär också. "Nä. nä. Inte det. Nej och jag drar ur dig all mana. Disenchant. Nä. Nej. CoPen tar skadan. Nej. Nä. Jag swordar den. Nej. Nä. Nej och drar ur dig all mana. Nä. Nej." osv. Jag skulle garva asmycket åt en riktigt frustrerande jobbig blåvit magiker!

Monkey Island
Fast nu har vi ju iofs Pirates of the Carribean... Jaja, jag vill ändå se en riktig Monkey Island-film; baserad på stämningen i de två första spelen (inga cartoonigheter!)

Another World
Ta plotten från första spelet och brodera vidare på det. Allra helst hade jag velat se detta som en animerad film med samma grafiska stil som i spelet. Alltså inte avancerad CG med skuggor och sånt, utan den otroligt snygga grafiska stilrenheten från det faktiska spelet.

Kult
Ett av mycket få spel som jag tror att det faktiskt skulle gå att göra en bra film utav.

Final Fantasy 8
Japaner är lika dumma som jänkare, men de har inte ens självinsikten för att göra någon rolig grej av det. Det är därför de inte valde att göra en film av kärlekshistorien i FF8 utan istället satsade på en pompös flumkalkon.
Japaner är som jänkare; de kan inte vara smarta. Det jobbiga är att de ändå tror att de är smarta; det är därför det blir så här dumt.

(Å ja, jag bara larvar mig. Vem tror du jag tycker är smartast; Woody Allen eller Uwe Boll?)

Tigerns Väg
Kom igen! Världen är redo för ninjafantasy! Jag lovar! Tänk bara att få se skuggkrigaren möta vättarna som rider på jättehamstrar i Vättetandsbergen, eller att få se honom spöa skiten ur Mindflayern i tredje boken, eller att få se honom möta -gasp- Tyutchev, Cassandra och Thaum? Coolaste striden någonsin? Vill se! (Jag tror inte det blir av, men skulle ändå velat se det)

Rickard

Urverk speldesign
Jag har alltid önskat att och funderat över varför Blizzard inte gör en animerad film. Hoppas det fixar en schysst motion capture till Warcraftfilmen, för varelserörelser har de alltid varit kassa på.

En film i stil med Sanitarium hade jag gärna sett. Bästa storyn som jag stött på i ett spel.

Shadowrun hade rockat som en teveserie.

Sedan hade väl Planescape varit en given hit, eller vad?

/Han håller med om att Mutant skulle vara ballt att se som film

Organ

Out of time, out of mind
Tigerns Väg
Kom igen! Världen är redo för ninjafantasy! Jag lovar! Tänk bara att få se skuggkrigaren möta vättarna som rider på jättehamstrar i Vättetandsbergen, eller att få se honom spöa skiten ur Mindflayern i tredje boken, eller att få se honom möta -gasp- Tyutchev, Cassandra och Thaum? Coolaste striden någonsin? Vill se! (Jag tror inte det blir av, men skulle ändå velat se det)
Skitcool idé! Min favoritsekvens i serien var dock den där man skulle ta sig levande igenom nån slags gladiatorbana med massa olika sorters svårigheter att övervinna.

/Anders

Duddmannen

Hero
Filmer baserade på Dataspel brukar suga rätt så rejält. Få undantag.

Om man däremot förutsätter att det blir en duktig regisör och folk med vett och sans som får skriva manus så...

Diablo Del ett eller två spelar ingen roll - världen är så grymt cool att nästan vad man än hittar på så blir det nog bra.

Filmer baserade på Rollspel/Brädspel då?

Crimson Skies Kruppade flygplan och smugglare/pirater i ett sönderdelat USA under 30 till 40-talet. Kan det bli bättre? Visst, både Rocketeer och till viss del Sky Captain and the World of Tomorrow har varit inne och tafsat på den här genren - men om man kör helt enligt spelets koncept så tror jag att det kan bli seriöst coolt.

PAX

Jordisk Äventyrare
Mutant UA är väl på gång som kortfilm om jag har uppfattat vissa forumstrådar rätt. Eller så är det AB Ruffel & Båg som är närvarande...

Warhammer 40.000 - The Horus Heresy som mastodontfilm.

Red Star - som visserligen är en tecknad serie från början men som nu även finns i rollspelsform.

Fading Suns - perfekt som serie. Mycket material för intriger, krig och ett gäng äventyrare inslängda i smeten.

Som synes är min smak något Sci-Fi inriktad...

Gordeg

Hero
Kom igen! Världen är redo för ninjafantasy!
Jag tänkte i liknande banor, jag tänkte visserligen på de olika spelen i Tenchu-serien, men inser nu att Tigerns väg är bättre.

Ett annat fantasyspel som bla innehåller ninjas är Wizardry: tale of the forsaken land. Ett av mina favoritspel till PS2 som tyvärr är obskyrt och släpptes i ganska liten upplaga tror jag... men jag äger ett ex!

Gordeg

Rising

Vila i frid
Min favoritsekvens i serien var dock den där man skulle ta sig levande igenom nån slags gladiatorbana med massa olika sorters svårigheter att övervinna.
Ja, i första boken. Det är man själv, en mörkeralvskvinna, en riddare och en trollkarl; och alla bringas ut på varsin plattform mot den här cirkelrunda arenan. I dess mitt finns en ö omgärdad av en grav fylld med typ muterade pirayor; och på ön står ett litet miniatyrtorn i vilket en hobgoblin (den regerande mästaren) väntar med en trudd och skriker hur bäst han är för publiken. Området utanför pirayornas grav är delat i fyra segment som skall simulera fyra olika klimat; alla med varsitt monster; det finns en isbeklädd kall yta åt norr med någon sorts yetimonster; en öken åt väst med en otäck ormmänniska, ett förrädiskt träsk åt syd med... tja, monstret syns inte ännu; samt en slätt åt öst med två lejon.

Man själv kommer in på en plattform som åker in mot den östra sidan; med slätten och lejonen. På ens vänstra sida åker mörkeralven in mot träsket och på ens högra sida kommer trollkarlen in mot islandskapet. Det är ett skithäftigt upplägg och det blir en bra strid; tyvärr är det solospelsmässigt ganska pudas, tycker jag, eftersom det finns en bra väg genom arenan, alla andra leder nästan omedelbart till döden eller en övermäktig konfrontation.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Den riktiga vägen är:
Man har ingen chans mot lejonen av någon anledning. Trots att man kan slåss mot urålderliga demoner så är två lejon i deras rätta element ens överman... Nåja, man kan visserligen försöka ta sig förbi dem med Akrobatik, men det enklaste är att jag dem in i isvärlden på ens högra sida; för att när de glider omkring sedan ta sig tillbaka till slätten. Tyvärr har man inget som duger för att ta sig över dammen. Det försprång man får gör dock att man hinner ta sig till träsket; dit lejonen inte vågar följa efter.

Under den här tiden har magikern på något vis dödat sitt ismonster; riddaren har blivit biten av ormmänniskan och ligger död på marken; och mörkeralvskvinnan får man se bli överrumplad av en Choggoth som tar sig upp ur träsket och slukar henne. I träsket finns lyckligtvis en liten eka, så man tar sig till den och hoppas att den skall räcka för att åka över pirayadammen.

Det gör den inte; den läcker och håller på att sjunka. Man måste använda den för att ta sig över till ökenlandskapet. Och medan man gör det så tar magikern och svävar över till ön i mitten.

Ormmänniskan ställer inte till med allt för mycket problem för en själv. Som tur är slåss de med långa spjut; och dessa kan man använda för att hoppa stav över dammen. Där hälsar magikern på en med öppen arm och hoppas att man ska gå med på att samarbeta för att slå ut hobgoblinen i mitten.

Men vill man samarbeta eller inte? Det tänker jag inte spoila... Gå till Underdogs och sök efter boken om du vill veta resten.</font></td></tr></table>

Whizzman

Warrior
Mutant UA är väl på gång som kortfilm om jag har uppfattat vissa forumstrådar rätt. Eller så är det AB Ruffel & Båg som är närvarande...
Det stämmer det stämmer! Om inte det företaget har lyckats nästla sig in i Sveroks förbundstidning också.

Jag frågade om just den bara för ett litet tag sedan i den här tråden... Eller det var väl inte jag från början men i alla fall! :gremsmirk:

Sodivra

Champion
Mina favoriiiiiiter~

Gillade du Faerenheits story? Jag blev besviken på att Chroma, den gula klanen och FRAMFÖRALLT kärlekshistorien var så dåligt etablerade. Och kom igen! Sex i mördande kyla med ett en kille som är död?! INTE HETT!

Å andra sidan, i en film så skulle det kanske finnas plats för just ordentlig etablering av dessa saker? Hm. Nä, det skulle nog vara värre. :gremtongue:

Men ang. Warcraft kan jag glädja dig med detta: http://www.imdb.com/title/tt0803096/
Det skulle vara kul om de använde den där storystarka biten om Thrall som enar orcerna som skulle vara med i äventyrsspelet skrotades, (Men förmodligen blir originalinnehåll bäst) och att de faktiskt gör filmen.

Mina filmer då:

Nobilis hade varit ballt, men det hade nog varit svårt att hinna etablera allt om det hade varit en film. Hade det varit en miniserie hade det kunnat bli riktigt läckert, eftersom Nobilis ska ha relationer som utvecklas och partyn och sånt. Tyvärr så hade det väl fallet på budgeten då (Fett med specialeffekter i Nobilis, ju!) , men det hade nog funkat som något som inte behöver budget eller etablering: Porrfilm! Jag hade köpt den! Jag har faktiskt ägnat viss tankemöda åt hur man ritar Nobilisporr egentligen. Det är ganska svårt att visa att det faktiskt är Nobilisporr, men med en film skulle det nog gå bättre... Porrfekt!

Twilight Imperium älskas hett av mig och mina vänner i Gbg, så det måste man ju få se. Politisk scifi är ju inte helt fel. Jag menar, titta på lådan bara!

Hade Staden blivit en TV-serie (får man göra TV-serier också?) så hade jag gått upp i korinter. Massa relationsspel, men en del äventyr och surrealism också. Och lite humor, förstås. Det hade kunnat bli hur jävla bra som helst med en schysst budget. Återhållsam blyghet är sexigt! Lekfullhet är ballt! Zeppelinare är snygga! Lynch får regissera!

Får man nu göra TV-serier så skulle jag vilja se en tecknad serie av datorspelet Psychonauts också: Grabb vill bli en riktig psiagent... Äh, kolla på introt bara!

http://www.youtube.com/watch?v=xalK6Gv8usw
Och så kan man resa in i andras hjärnor, brain of the week ni vet! Perfa! Så här ser det ut när man aktiverar en stackars paranoid vakts latenta hjärntvätt, ni vet som The Manchurian Candidate:

http://www.youtube.com/watch?v=pKRWnCmD7eU
Det är sinnets censorer och självreglering som han krossar där med sin explosiva mjölk... Eh, om man inte har satt sig in i det kanske det bäst att man nöjer sig med att konstatera att det är psyko.

Beyond Good and Evil, ett annat sorgligt förbisett datorspel, hade också blivit en geeerrrym film. Ha ha, kolla! Här var någon som tyckte som jag! Han gjorde en musikvideo av bägge spelen iaf... http://www.youtube.com/watch?v=Eg7ym0n-SQo

Och så Mutant Chronicles då, det vore något... ha ha... yeah, right, att det skulle gå... ha ha... Men det är kul att låtsas iaf!

...

Men det som verkligen, verkligen borde bli en film är ju...

Dogs in the Vineyard!

Om det hade blivit en film alltså, fifan vad ägigt! Jag satt på bussen i förrgår och tänkte på hur trailern skulle vara:

Klipp ur en fest. Människor äter, skrattar och dansar, i ett varmt ljus.
Trailerrösten berättar att We came here, farmed these lands and built our homes to live in virtue
Killen med basröst är för övrigt portad från den här trailern, vi ska ha en kvinna som nästan viskar emellanåt. Lite som Sagan om Ringens trailer, fast mer dämpat. Anledningen att trailern är på engelska är för att jag ska kunna snatta formuleringar direkt ur boken.

Närbild på vår protagonist, som kan vara en ung man eller kvinna, låt oss säga kvinna. Hon står vänd mot oss.
A land of balm and virtue.

Hon ser ut över salen, djupt rörd. Ikväll blir hon vuxen på ett sätt som ingen annan i den här salen, men just nu känner hon sig bara överväldigad som ett litet barn. (Plot device! Så att vi kan se vår hjälte växa!)
Our vineyard.

Vi zoomar långsamt in på en tavla på ett ensamt, lite läskigt kalt träd som hänger på väggen. När skuggorna spelar över tavlan så ser vi hotfulla syner, hängda män och otyg.
But our towns are small and vulnerable. Under pressure, pride becomes sin, anger becomes violence, resentment becomes hate.

Tona ut.
Winter and the demons howl...

Och vi avslutar med att hennes mor fäller ut hennes rock över bordet, hon sveper den mot vår låga kamera i slo-mo, ni vet schwooom så att den faller över oss och allt blir svart.
You are god's watchdog, holding the faith together.

Nu krämar vi på med fiolerna a la Sista Mohikanen, och klipper till Bridal Falls, huvudstaden, där vår hjältinna anländer till häst och i sin färgglatt mönstrade rock. Trailerrösten tjafsar lite om att en enda av syndarnas städer i öst kan rymma hela vårt folk, och att du måste vara försiktiga, Hund. (Jag tänkte inte så mycket på den här delen av trailern... :gremtongue:)
Klipp från träningen som introducerar de andra hundarna i vår hjältinnas grupp, förstås hamnar hon i bråk med någon hårding.
Klipp till när hundarna hjälper, dömer och... vår hjältinna ska skjuta någon. Han är rädd. Full fräs på stråkarna! Hon stirrar på honom, siktar på honom, tvekar... Klipp! Mahaha!

Och så någon actionscen förstås, kameran snurrar runt hundarna som står rygg mot rygg i nattmörkret och skjuter på nåt. Och så antyder vi att det är en demonfajt. Sånt gillar tittarna!

(Den här scenen slog mig när någon sa att han använt
Erthe upon Erthe (Ljudklipp i länken) som stämningsmusik för DitV när något gått fel. "Shit" tänkte jag. "Om något har gått fel när de hör den där musiken så är de verkligen mitt i det" Klippet i länken är sunkigt, men Mediaeval Baebes är baebiga! Yowza!)

Filmen skulle inte ha något jävla tjafs med enkla moralkakor eller en religion som per automatik är förtryckande eller pantad, men inte per definition god heller, förstås. Det ska vara svåra val utan givna lösningar för både oss och vår hjältinna, coming of age, och två hundar vars kärlek börjar bli mer romantisk än det brödraskap de ska känna till varandra. Also gay!

Yeah. Det är min lilla dröm att någon gjorde den här filmen. Shit, bla bla blubb, länk länk. Min fanboyism har varit rent hysterisk i det här inlägget, men det gillar ni egentligen, va? Jag tror ni gör det. :gremsmile:

seinet

Swashbuckler
Nu vet jag inte ifall det skulle bli en BRA film av Syndicate, men det är ju ett coolt spel (hoppas det kommer en uppföljare snart med snyggare grafik och hela skiten).

Annars kan jag tänka mig en film baserad på Warhammer (jag har endast spelat ett av Warhammer-datorspelet i c:a två dagar, men det verkar coolt).

Kanske en film baserad på Links äventyr (att rädda prinsessan Zelda hela tiden).

Prince of Persia kanske skulle bli en cool film också.

Vet inte hur många av er som spelat Tex Murphy-spelen (Under a killing moon, Pandora's Directive och Overseer (har det kommit fler?)). Men det hade blivit en ganska cool deckarfilm tror jag. Tex Murphy är en liten förorts-privatdetektiv i en framtidsvärd drabbad av kärnvapenkrig så det finns lite mutanter och skit. Han får i uppdrag att göra massa saker och jag tror det är i Pandora's Directive som han har att göra med NSA och sådant också.

/Seinet Wintermute - Kanske skulle sova lite till

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Dina favoriiiiiiter~

Nu är ju inte DitV nåt spel som jag går upp i crinos över (för att använda välbekant terminologi) men visst låter det som att det skulle kunna bli en riktigt schysst film. Eller iaf en grym trailer. :gremwink: Väl fanbwoi:at!

Troberg

Sinister eater
* Leisure Suit Larry. Självskriven.

* FarCry. Skulle kunna bli en OK actionrulle.

* Elite eller Freelancer. Perfekt för en TV-serie.

* Jetset Willy. Kunde blivit en kul komedi. Borde dessutom få en modern remake som spel.

* Phantasmagoria. Det är ju redan nästan en film.

* Midwinter. Lite spännande partisanaction. Ytterligare ett spel redo för en remake.

* Wing Commander. Det har inte gjorts någon film på den, åtminstone kommer jag aldrig att erkänna det.

* UFO-serien, speciellt Apocalypse. Antagligen bättre som TV-serie.

Gordeg

Hero
Annars kan jag tänka mig en film baserad på Warhammer
Apropå det fick jag faktiskt en viss Warhammer-känsla av att se the Brothers Grimm förra året. Low-fantasy, sunkigt, antihjältar, tysk senmedeltid... kändes som att det mesta stämde.

Gordeg

Jambu

Swordsman
Fahrenheit

Det är verkligen jobbigt när förklaringen till något riktigt coolt&mysko inte känns lika häftig som ovissheten, vilket det inte gjorde i Fahrenheit. Inte på långa vägar.

Men jag gillade ändå storyn, utom då
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">det där jävla disney-slutet (det är klart att jag fick det först eftersom jag äger så mycket, och sen kändes de andra sluten som jag såg sen inte rätt, eftersom berättelsen slutpunkt redan var passerad, sunk version, trots att den där allt återgår till det normala var mest striking) och så huvudkärlekshistorien förstås.
"I love you."
"öm ok...?" Liksom? Hans förra flickvän dog nyss ffs! :gremcrazy:</font></td></tr></table>

Fast åh andra sidan är det ju liksom redan en film. Typ. Och jag gillar den.

<font size="2">Edit: ändrade namnet</font size>