Nekromanti Filmer man gör i datorspel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vet inte om fenomenet funnits tidigare, men det görs mängder av filmer med hjälp av World of Warcraft. En hel del skräp, men också en hel del riktigt bra rullar.

Man kan hitta musikvideos, instruktionsfilmer, Player vs. Player-skryt, komedier, tragedier, explorationvideos etc. En del saker är så brilliant gjorda att man tappar hakan.

Är det här något som förekommit i större skala tidigare eller är det WoW:s grafiska stil som gör det så lämpat att använda som leksaksfilmstudio?

Och för att bjussa på en schysst länk (min favorit just nu):
Google-video versionen av Hardware Store.

Och eftersom ni älskade den så mycket vill ni såklart ladda ned en version med bättre kvalitet. Det gör ni på den riktiga guldgruvan, Warcraftmovies.com

- Vulf

EchonCique

Hero
Gammalt fenomen

Mitt första minne av det är när Quake var nytt. Då kom det ut mängder med filmer som hade annat tema än just 'skjuta-motståndaren-i-småbitar' eller 'hoppa-klättra-på-väggar-och-göra-stunts' som är de vanligaste två kategorierna av spelfilmer. Framförallt om man kollar på spelfilmer från FPS-spel som Quake, Doom, Half-life, Unreal, Tribes, Halo med flera.

Så nej. Det är ett gammalt fenomen, men med den kundbas som WoW har så är det tämligen naturligt att det spottas ut filmer därifrån :gremsmile:.

Troberg

Sinister eater
Re: Gammalt fenomen

Eller så gör man som vi gjorde i Duke Nukem. Sju spelare som hoppade ner från ett tak så att de ställde sig på varandras huvuden i en hög stapel. Den åttonde tar ett screenshot.

Tyvärr försvann screenshotet i en omformattering, och även det efterföljande screenshotet när åttan inte kunde hålla sig utan bara var tvungen att braka lös med raketgeväret mot stapeln...

Vitulv

Re: Gammalt fenomen

Så nej. Det är ett gammalt fenomen, men med den kundbas som WoW har så är det tämligen naturligt att det spottas ut filmer därifrån
Det ante mig, men jag kan tänka mig att det beror på annat än just den stora kundbasen. WoW erbjuder en större verktygslåda i allmänhet för folk som vill leka regissörer. Man kan ju hitta nästan vilken omgivning som helst att spela in i och det finns mängder och åter mängder med roliga figurer att befolka sin film med.
Dessutom kan man ju leka en del med emotes och annat skoj.

Därutöver tror jag det finns ett större behov av att "visa upp" vad man har åstadkommit i WoW. Prestigen i att vara först genom en end-game instans är enorm hos hardcore-gamers, så att filma sin första Ragnaros/Nefarian/C´Thun/Khel´Thuzad kill är hos många raidgrupper obligatoriskt.

- Vulf

Rising

Vila i frid
Det är förstås rätt vanligt med videor där man bara spelar spelet och visar hur bra man är (http://speeddemosarchive.com/ har några riktigt bra; jag rekommenderar särskilt Super Mario Bros 3 (den bästa genom tiderna, jag börjar alltid skratta när han kommer till "pansarvagnarna" och börjar racka in omöjliga antal extraliv)), och gör man en youtube sökning på "line rider" får man se en hel del gäääääälna åkningar. Det är också rätt vanligt med filmer där folk bara spelar, men som man ändå postar för att folk har sagt roliga/fåniga/mofo-saker när de spelat. (Såsom ungdjäveln som verkligen vill ha Chocolate Milk av sin mamma (och som hela internet vill slå på käften)). Det har också funnits många filmer där man bara gör dumma saker i spelet; såsom att stå på varandras huvuden (som troberg pratade om); jag minns bland annat ett par filmer från Quake där någon stod och lutade sig framåt, och så ställde sig någon annan bakom och lutade sig upp, ner, upp, ner, osv, så att det såg ut som om denne juckade sig mot den andre. Kul. Halflife är väldigt populärt för detta; eftersom det har en så välutvecklad motor för fysiken i spelet.

Men dramaturgiska filmer av det slag du pekar på, de är rätt nya; och har verkligen exploderat på senaste tiden.

Jag har rätt dålig koll på dessa, så nu skall jag checka din länk och börja kolla in ett gäng.

EchonCique

Hero
Jupp

Det är ett klassiskt fantasyspel med många olika miljöer. Och en dröse spelare :gremwink:.

Om du har tid kan du försöka få tag på lite filmer från Tribes 2, online-fps-spel innan MMO's fanns. De videos som kom därifrån speglar nog mest Enya's drömska landskap. Helt suveräna :gremsmile:.

Sodivra

Champion
Machinima är asgrymt. Det är typ så indie det kan bli.

Jag måste nämna Red vs Blue, som har gjort fem säsonger av komediserie i Halo. Jag såg de två första, och de var faktiskt riktigt, riktigt roliga, men nu är dom på femte, och de delar inte med sig av arkiven hur som helst. Dessutom har det säkert hunnit tappa stinget. :gremsmile:

Jag har inte sett så många WoW-filmer, men Beach Party 2 är MIN favorit. Racescenen är briljant! Jag kollade på ett helt gäng deltagare i den där tävlingen, och många verkade ha klippt in figurerna i bildrutan på ett visst sätt, så jag får intrycket att det finns något i WoW som underlättar machinimamaking. Och så det där South Park-avsnittet, halva avsnittet var ju en enda machinima. :gremsmile:

En sista länk: Om man aldrig spelade det svingrymma Anachronox så kan man iallafall se det, här, på en gigantoblaffosida för att hitta "spel-filmer" (Ho ho)

Hur blev det med The Movies, förresten? Det var ju spelet som gick ut på att göra sina egna filmer. Verkade hett. Testade aldrig. Det har kommit ut, eller hur?

Vitulv

Machinima är asgrymt.
Machivadå?

Hur blev det med The Movies, förresten? Det var ju spelet som gick ut på att göra sina egna filmer. Verkade hett. Testade aldrig. Det har kommit ut, eller hur?
Det kom, men fick ett väldigt ljummet mottagande. Och den minimala förekomsten av filmer från det talar väl kanske sitt tydliga språk. Peter Moleynux levde nog lite för mycket på gamla prestationer är jag rädd.

- Vulf

Sodivra

Champion
Machivadå?
Det är så det kallas om man vill att det ska låta lite fint.

Det kom, men fick ett väldigt ljummet mottagande.
Ha ha, som vanligt med den där Moleynux då.

Vitulv

Peter Moleynux (OT)

Ha ha, som vanligt med den där Moleynux då.
Nah, jag tycker rätt bra om karln eftersom jag för alltid kommer att förknippa honom med Dungeon Keeper.

Och var inte Black & White rätt bra?

- Vulf

Sodivra

Champion
Re: Peter Moleynux (OT)

Jag tycker att Dungeon Keeper var riktigt mysigt, och Black and White... uh. Fint att titta på. Men jag tyckte också att bägge utmålades under produktionen som datorspelens Buddha och Jesus. Lamt, Moleyneux!

Rising

Vila i frid

Men jag tyckte också att bägge utmålades under produktionen som datorspelens Buddha och Jesus. Lamt, Moleyneux!
I nya intervjuer så sägs han ha förstått att folk ogillar det och att han därmed skall tona ner sina uttalanden fortsättningsvis. För min del hade han gärna fått fortsätta. Jag tycker han är rock n roll.

Och när man skapat spel som Populus så har man rätten att skryta rätt mycket i min mening. Det var facking coola spel.

Fast Will Wright är ju bättre, som alla vet.

/Rising
som ett tag hade Wrights Spore-demonstration på repeat som bakgrundsljud när jag arbetade

Troberg

Sinister eater

Och när man skapat spel som Populus så har man rätten att skryta rätt mycket i min mening. Det var facking coola spel.
Populus regerade, men Black & White sög stort. För mycket micromanagement, för få banor. Det kändes hela tiden som om man hade två saker för mycket att göra.