Re: Några tips
(Utgår från att det är europeisk medeltid du är intresserad av - beträffande asiatisk hade jag kunnat ge ytterligare tips).
På medeltidsfronten är väl 'I rosens namn' filmen som gäller. Mycket snygg medeltidsskildring, och en suverän film.
Bergmans klassiker 'Det sjunde inseglet' och 'Jungfrukällan' är också högst oumbärliga.
Hrafn Gunlaugssons vikingaspaghetti 'Korpen flyger' och 'Korpens skugga' tillhör också de filmer man bara
måste ha sett - inte minst för den ljuvliga 80talssynth-versionen av balladen 'ridom, ridom'.
Annars är det ont om filmer som håller måttet, tyvärr - Mel Brooks 'Karlar i trikåer' är förvisso genial, men, ja...man ska nog inte ta alltför hårt på medeltidsskildringen som sådan i den
Pasolini har förvisso filmatiserat Boccaccios 'Decamerone', (och även 'Canterbury Tales', om jag minns rätt), men jag har inte sett den, och med tanke på vad Pasolini annars ligger bakom (Salo) skulle jag inte tro att den är något för allmänheten, direkt...finns att köpa hos filminstitutet dock.
'Braveheart' förtjänar förstås ett omnämnande...säga vad man vill om Mel Gibson, men det är en mycket bra film. Jag tillhör vidare de som faktiskt tycker om 'Den 13:e krigaren'.
På fantasyfronten antar jag också att du menar den klassiska pseudoeuropeiska medeltidsskolan, en filmgenre det gjorts väldigt lite bra inom. 'Sagan om ringen' tar jag för givet att du sett. 'Conan Barbaren' är förvisso en must-see, men det är ju snarare centralasiatisk miljö, egentligen. 'Dragonheart' är väl sevärd, förstås...
Den japanska OAV:n 'Record of Lodoss Wars' är en AD&D-kampanj som blev en bok som blev en tv-serie, och ja...den är standard-fantasy så det skriker om det, men den är rätt bra. Japaner tenderar att se lite mer nyanserat på saker och ting, så trots att det lär finnas ett alignment-system i bakgrunden är 'skurkarna' ovanligt intressanta. Snygga drakar också, även om de sparat in lite på animationerna.
Kommer inte på nåt mer på rak arm som jag med gott samvete kan rekommendera...
- Ymir, vill inte rekommendera vilket skit som helst