Re: Östasien-förslag
Tja, på östasienfronten har vi ju till att börja med en del fantasyanime, speciellt förtjänar "Record of Lodoss Wars" ett omnämnande- det var en AD&D-kampanj som blev en manga som blev en anime. Och det MÄRKS. Har aldrig sett en film som känns så förplåstrat AD&D-ig som "Lodoss Wars" - Och den är BRA. Även "Visions of Escaflowne" bör nämnas på fantasy-anime-fronten. Den handlar om en flicka som av misstag hamnar i en parallell värld på andra sidan månen, där ett ondskefullt imperium, Zaibach har jag för mig de hette, försöker krossa alla andra länder. Sedan finns det "Legend of Crystania" och en massa annat obskyrt fantasyanime-mög som jag inte sett och inte kan uttala mig om.
På spelfilmsfronten är kultrullen "A chinese ghost story" ("I demonernas våld" på svenska) mästerverket framför alla andra, bara måste ses. (Dess uppföljare verkar inte fullt så bra). Andra bra filmer i typ samma genre är tex "Bride with white hair", "Dragon inn", med flera. Den kinesiska filmen "Terra-cotta soldier" kan jag inte heller hålla mig från att tipsa om...Zhang Yimou och Gong Li i samma film...*dräggla*.
I övrigt finns det inte så mycket befintlig östasiatisk film åt fantasy-hållet...de brukar föredra mer jordnära historiska dramer därborta, och det är också det de gör bäst - Mästerverk som "Kejsaren och mördaren", "The great conquerors concubine" och Kurosawas jidai-geki-filmer. Till sist finns det en underbart go Hongkong-splatter med Maggie Cheung och Chow Yun Fat som heter "The seventh curse"- bara måste ses.
- Ymir, Östasienfilmgurun slår till igen.