Nekromanti Filmiska ljud i verkligheten

Dilandau

Myrmidon
När jag spolar vattenkranen i köket med ett visst tryck, låter det exakt som skuggskeppen i Babylon 5.

Ibland när mina föräldrars hund sover ger den ifrån sig "Jason-flämtningar". Tch-tch-tch... ni vet.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Motorerna till de höj- och sänkbara svarta tavlorna i matematikinstitutionens hörsalar i A-huset på universitetet i Luleå låter precis som diverse motorer i "Aliens".

Dewil

Saxifrage

Hero
Blasters

Om man knäpper på ett stag till tex en radiomast, så låter det precis som en "blaster" i Star Wars. Tydligen var det precis så som man spelade in blaster-ljuden i SW också, enligt dokumentären på bonus-DVD:n!

Hjalle

Swashbuckler
Gamla dörrar i Gamla stan gnisslar så att det låter exakt som nazgûlerna i Sagan om Ringen... Och ångbåtar låter precis som Boromirs första stöt. Blev jättechockad första gången jag såg den på bio och tänkte... vafan.

-Hjalle, vafan.

magoo

Hero
Jag bor mittemot en hockeyplan. Ljudet när pucken åker in i sargen - KLÅÅÅÅNG! är så häftigt att det borde bli ett filmljud. Det låter så spöklikt och tjusigt - det skulle passa som ljudeffekt när magi skapas, t ex i Buffy.

Saxifrage

Hero
Lapplandsskräck

På tal om hockeydunsar så fick jag en flashback från första gången jag besökte Kiruna... jag anlände någon gång runt 20:00, det var kolsvart, inte en käft ute, och ett metertjockt (minst) snötäcke dämpade varenda ljud och la en riktig spöktystnad över staden. Det enda som hördes var ett svagt, upprepat ljud som kom från hockeyarenan några kvarter bort: tjoff... tjoff... tjoff...

Just då kändes det som jag stod mitt i en skräckfilm.

LukeFagwalker

Veteran
Det är la inte så konstigt att de snor såna ljud som folk inte tänker på (förrän nu) för att skapa ljud till overkliga saker. t.ex. alien skeppen var ju knappast rymdskepp utan typ gamla colaburkar eller mjölkpaket och såna låter ju inte så mycket

Nightowl

Champion
The return of the tjoff

Jag bor alldeles bakom busstationen. Lasthyllan för bussgods är samhällets bästa ställe att jazza med skateboard: klonk... klonk... klonk... osv ad nauseam.

Skräckinslaget är snarast att jag kommer att gå ut med en mängd vassa tillhyggen och mörda skatekidsen på bestialiska sätt endera natten.

Erik

haltageten

Dum inuti huvudet
När jag gick på gymnasiet(där jag visserligen praktiserar just nu) så finns det ett klassrum som är hemsökt eller nåt. Skolan har såna där kortläsare och dörrar som går igen av sig själva. I just detta klassrum är ventilationen rätt så dålig och lärarna brukar ställa upp dörren med en papperskorg. Det hörs inte ett ljud då det sitter folk och pratar men så fort det blir tyst så kan man höra ett susande, spöklikt ljud. Det låter ungefär som att tusen miljoners miljarder plågade själar (kanske tusen miljoners miljarder plågade elever som gäspar) flyr ut ur rummet.

- Jocke.

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag är på jobbet och skrivaren som skriver ut etiketter (postetiketter) låter ungefär som en brunstig Jak...

Pom

Swashbuckler
När min mage kurrar låter det som när man slår av tungt maskineri i Star Wars och liknande.

Skrikandet från tunnelbaneskenor är ibland misstänkt likt nazgûlskriken från filmerna.

När man vrider på varmvattenkranen i mitt barndomshem låter det några ögonblick som en TIE-fighter ylar förbi.

När jag går i riktigt kall hårdpackad snö låter det precis som på bio! :gremtongue: