Nekromanti [Filmklubb] Disskution

Mask_UBBT

Hero
  • För att undvika att filmen förstörs för någon som inte sett den sätts en spoilervarning på hela tråden. Alltså får man diskutera vad man vill angående filmen i denna tråd, specifika händelser, platser, namn och allt, om man läser det utan att ha sett filmen gör man alltså det på eget ansvar.
  • De som vill vara extra solidariska kan dock sätta en
  • Denna tråd är avsedd för den film som vann i omröstningen(Brazil), men givetvis får hänvisningar till andra filmer som är relevanta i sammanhanget, men om man går in på detaljer bör en spoilervarning utfärdas.
  • OT-inlägg undanbedes. Förvisso är det svårt att kontrollera i en dylik tråd, men försök hålla er till ämnet, någorlunda. Jag har iofs inte sett filmen själv, men jag tror den har lite att göra med svanjakt i Anderna.
  • Diskussionen är inte tidsbegränsad, utan kan fortsätta långt in under nästa nominering om så är fallet. Känn alltså ingen press på er att ni måste börja prata om filmen idag, men att skjuta upp det tills ni bestämmer er för att slänga ut julgranen är kanske ingen höjdare... ni vill ju att någon läser vad ni skriver, eller hur?

Saxifrage

Hero
What have you done to his body!!! [spoiler-Brazil]

Lite klent med respons här, så jag kickar väl igång med lite småsaker.

Till att börja med har jag hört att "Brazil" har spelats in med två slut, den version som jag har sett ett antal gånger slutar med den helt underbara övergången från landskapsidyllen tillbaka till tortyr-cisternen, där Sam sitter och nynnar Brazil-temat. I en annan och "snällare" version slutar filmen tydligen med att Sam och Jill lever lyckliga i sin prefab-container på landet. Bortsett från att ett dylikt slut känns oerhört mesigt, verkar det också vara en krystad efterkonstruktion: jag tycker att det är rätt uppenbart att de sista förvirrade scenerna är en lång drömsekvens där Sam snubblar igenom en massa kaotiska situationer utan vett och sans.

Om jag får välja en scen jag tycker är viktig, så gillar jag den där Sam reser ut till Buttles änka för att betala ut hennes skadestånd, eller vad det nu är. Under hela bilturen utstrålar Sam en obotlig entusiasm och tillförsikt till sin arbetsgivare och samhället han lever i, solen skiner och allt är trevligt. När han möter änkan som sitter och muttrar i ett hörn får han en första insikt i vad byråkratin i filmen faktiskt ställer till med. Mötet mellan Sams entusiastiska servicementalitet och änkan som förlorat allt är en underbar "clash" som säger rätt mycket om vansinnet som avbildas i filmen.

Fler reflektioner?

Troberg

Sinister eater
Re: What have you done to his body!!! [spoiler-Brazil]

Lite klent med respons här
Folk har nog inte hunnit se den än.

Till att börja med har jag hört att "Brazil" har spelats in med två slut, den version som jag har sett ett antal gånger slutar med den helt underbara övergången från landskapsidyllen tillbaka till tortyr-cisternen, där Sam sitter och nynnar Brazil-temat. I en annan och "snällare" version slutar filmen tydligen med att Sam och Jill lever lyckliga i sin prefab-container på landet.
Jag har också hört det, men har efter lite efterforskningar kommit fram till att det antagligen bara är ett rykte som kommit igång för att folk tittat bort eller av annan anledning missat slutscenen (lätt hänt, hände nästan mig i Easy Rider...).

(edit) Har kollat lite mer nu och det finns en "Edited for TV"-version som är nerklippt från nästan 2.30 till 1.33, med ett smörigt slut. Tyvärr har jag inte tillräckligt sjuk fantasi för att komma på ett lämpligt straff för den ansvarige. Vad menar de? Att biopubliken är intelligent och vill ha en utmanande film medan TV-publiken är korkad och vill ha lättuggade historier som slutar lyckligt?

(en edit till) Terry Gilliam vägrade klippa ner den, så nedklippningen gjordes mot hans vilja av Universal.

Bortsett från att ett dylikt slut känns oerhört mesigt, verkar det också vara en krystad efterkonstruktion: jag tycker att det är rätt uppenbart att de sista förvirrade scenerna är en lång drömsekvens där Sam snubblar igenom en massa kaotiska situationer utan vett och sans.
Håller med, det skulle ta bort allt bett i filmen.

Om jag får välja en scen jag tycker är viktig, så gillar jag den där Sam reser ut till Buttles änka
Japp, håller med om att den är en vändpunkt. Det finns dessutom en anledning till att den är en vändpunkt, nämligen att han där ser sin drömtjej (var det Jill hon hette?) för första gången. Det är det som driver honom att kliva utanför systemet, får honom att ta steget från drömmare till rebell.

Fler reflektioner?
Tja, vad har ni för ideer om det faktum att ingenting egentligen funkar som det ska i "idealstaten"? Om beslutsfattarpresenterna (Ja/Nej-slumparen)? Plasikoperationerna, vad handlar de om? Varför har Michael Palin barnen på jobbet? Varför det "vandrande mötet" på hans nya jobb?

Filmen är i mångt och mycket den klassiska kampen mellan den lilla människan mot det stora systemet, den lilla kuggen i maskineriet som sätter sig på tvären.

Underbar tribut till Pansarkryssaren Potemkin i scenen med dammsugaren som rullar nerför trappan.

Jag gillar också hur Tuttle dör genom att bli kvävd av papper. Mycket passande med tanke på att han slogs mot papperarbetet. På det hela taget så är filmen fylld av visuella symboler. Tex symboliserar vingarna hans frihetslängtan och när han förlorar dem är det en symbol för att han känner sig fångad. Rörmokeriet i hans lägenhet och rörposten beter sig nästan som en levande organism, vilket ger associationer till staden som superorganism.

Mycket från Brazil har sedan "lånats" till filmen Kafka som kom några år senare. Iofs så har Brazil säkert lånat en del från Kafkas verk, men vissa scener är rakt av plockade till Kafka.

Rising

Vila i frid

"Jag har också hört det, men har efter lite efterforskningar kommit fram till att det antagligen bara är ett rykte som kommit igång för att folk tittat bort eller av annan anledning missat slutscenen (lätt hänt, hände nästan mig i Easy Rider...)."

Så som jag har förstått det så skall det finnas tre versioner av fimen. Man måste först och främst förstå att Terry Gilliam hade stora problem med Sid Sheinberg som inte ville släppa filmen, eftersom han tyckte att den var för mörk och konstig. Alla känner väl till att Gilliam till slut beställde en helsidesannons i Variety med texten "When are you going to release my film?"

Det var en klassisk kamp mellan konstnären å ena sidan och det stora Universal-monstret på den andra sidan. De här erfarenheterna har förstås lett till att Terry är så cynisk mot Hollywood idag.

Nå, Universal kände sig tvugna att ge ut filmen nu, men de tvingade ändå Gilliam att klippa bort elva minuter och ändra litet på slutet. Han hade tänkt sig en stum, svart slutsekvens med eftertexterna, men istället kom alltså molnen och titelmelodin som filmbolaget tyckte var något mer upplyftande.

Hupp! Ja, men här i Europa så visades en annan version. I Europa varken började eller slutade filmen med några moln, och när det gäller de bortklippta scenerna så är de bland annat:

- I Europa så är Samuraj-sekvensen (ni förstod ordvitsen med samurajen, förresten? Huvudpersonen heter ju Sam, och hans identiteskris sammanfattas ju rätt bra i själva ordet "samuraj", som ju på engelska låter som "Sam, or I?" Vem är det egentligen som samurajen personifierar?) en enda lång sekvens, med labyrinten och allt det, men i amerika så är denna drömsekvens uppdelad i tre olika fragment. Jag kan säga på en gång att jag bara har sett den amerikanska versionen. Det är den som visats på TV här i sverige.

Det finns ett par andra scener som skiljer versionerna åt, små kommentarer mellan Sam och Jill, och den amerikanska versionen innehåller någon liten scen som den europeiska saknar. Inga stora saker.

När man brukar prata om "två olika versioner av Brazil" så är det nämligen inte dessa två versioner man pratar om. Nejnejnej, när ni hör någon prata om "Brazil med ett lyckligt slut" då är det istället Universalbossen Sheinbergs egna version som gäller. Den har förmodligen bara visats på TV i amerika, men den är rejält annorlunda än Gilliams egna vision:

- Jill dödas inte.
- Många av de drömska scenerna är helt borttagna.
- Filmen slutar med Sam och Jill på deras gömställe. Sam säger "I don't dream anymore," för att sedan titta på en bild på väggen där han ser sig själv med sina vingar, och filmen slutar med att Sam och Jill flyger upp i himlen.

---

Något av det coolaste med Brazil är alla små meddelanden och skyltar som finns överallt:

"The Truth Shall Make You Free"
"Information Is The Key To Prosperity. A Ministry Of Information"
"Be Safe: Be Suspicious" - min favvo.
"Loose Talk Is Noose Talk"
"Suspicion Breeds Confidence"
"Happiness: We're all in it together" - den är grym också.
"Mellowfields. Top Security Holiday Camps. Luxury without fear. Fun without suspicion. Relax in a panic free atmosphere." - grym.
"Trust in haste, Regret at leisure"
"Don't suspect a friend, report him" - den återkommer många gånger.
"Power today. Pleasure tomorrow."
"Consumers for Christ" - obetalbart bra reklamkampanj.

osv.

/Rising

Troberg

Sinister eater

Så som jag har förstått det så skall det finnas tre versioner av fimen.(snip)
Alltså, är det inte meningen att filmbolagen ska vara bra för filmen?!?!?

Nu måste jag hem och jämföra mina versioner...

Jag kan säga på en gång att jag bara har sett den amerikanska versionen. Det är den som visats på TV här i sverige.
Den jag har är den version som gick på TV3 för 12-15 år sedan och en vars usprung inte får nämnas här.

ni förstod ordvitsen med samurajen, förresten?
Jag skulle vilja säga ja där, men tyvärr missade jag den helt.

När man brukar prata om "två olika versioner av Brazil" så är det nämligen inte dessa två versioner man pratar om. Nejnejnej, när ni hör någon prata om "Brazil med ett lyckligt slut" då är det istället Universalbossen Sheinbergs egna version som gäller. Den har förmodligen bara visats på TV i amerika, men den är rejält annorlunda än Gilliams egna vision:

- Jill dödas inte.
- Många av de drömska scenerna är helt borttagna.
- Filmen slutar med Sam och Jill på deras gömställe. Sam säger "I don't dream anymore," för att sedan titta på en bild på väggen där han ser sig själv med sina vingar, och filmen slutar med att Sam och Jill flyger upp i himlen.
Hade det varit min film hade jag krävt huvuden på fat. Hur f-n kan de komma undan med sånt?

Nåja, den riktiga versionen är fortfarande en läcker åktur!

Dimfrost

Special Circumstances
[Filmklubb] Diskussion

Kort reflektion bara: jag gillar verkligen den teknologiska nivån. Radioröspunk har jag för mig Nightowl kallade det när vi diskuterade Fabeljazz första gången, och det är väl en ganska bra beskrivning. Skumma datorskärmar, tangentbord som ser ut som gammaldags skrivmaskiner, rörpost överallt. Framförallt rörposten, det tycker jag är otroligt mysigt. Det och den labyrintiska byråkratin.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: [Filmklubb] Diskussion

Håller med helt faktiskt. Alla underbara manicker som bara är och ser lite halvfuturistiska ut. Min favorit är "roboten" som kollar in de som gör klagomålen som Jill ger en rejälv snyting. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!

Alla känner väl till att Gilliam till slut beställde en helsidesannons i Variety med texten "When are you going to release my film?"

Nej, faktiskt inte, men det förvånar mig inte det minsta.

(ni förstod ordvitsen med samurajen, förresten? Huvudpersonen heter ju Sam, och hans identiteskris sammanfattas ju rätt bra i själva ordet "samuraj", som ju på engelska låter som "Sam, or I?" Vem är det egentligen som samurajen personifierar?)

Ja, otroligt nog gjorde jag det, och jag småfnissade faktiskt lite då. Just småfnissade var ju inget man gjorde särskilt mycket under filmen. Trots den svarta humorn så var det svårt att skratta, när man borde. Jag gillade/gillar filmen just för alla symboler och liknelser som är med överallt.

"Be Safe: Be Suspicious"

Den måste jag missat. Var är den? Underbar var den i vilket fall!

"Suspicion Breeds Confidence"

Den här gillar jag. Det är ju sant... :gremgrin:

"Happiness: We're all in it together"

Säger de inte det en gång också? Jaja, väldigt bra "meddelande" och jag funderar på att göra en bild själv med den texten...

"Don't suspect a friend, report him"

Träffsäker men hemsk på något sätt...

Rising

Vila i frid

"Be Safe: Be Suspicious"
Den måste jag missat. Var är den? Underbar var den i vilket fall!"

På The Department Of Records, där finns det en skylt på en vägg som säger det.

/Rising

Ulfgeir

Swashbuckler

Byråkratin i filmen är ju helt underbar. Menar saker som: "Here's my receipt for your receipt." eller "Oh great, the S.W.A.T.-team has gone over to metrics AGAIN without telling us."

Och man måste ju verkligen säga att kontoret med allt som händer där är en arketyp av vansinne.

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Första intryck?

Vad var er spontana reaktion när ni sett filmen? Var det "Wow, den kommer att räknas bland klassikerna!" eller "Det var sista gången jag röstade på Trobergs förslag!" (vilket det förvånar mig att folk gjorde med tanke på att jag skrev ihop beskrivningen under oinspirerd tidspress och var inte alls nöjd med den...) eller något mitt emellan? Kändes den rätt?

För mig var det en sådan film som man inte kunde släppa. Man går och funderar på den, analyserar den, ser om den. Jag tycker den är gripande och medryckande, med ett sting i änden som skulle fått en skorpion grön av avund. Första gången jag såg den var jag nästan bedövad när eftertexterna rullade förbi.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mitt första intryck...

Mitt första intryck var "Vafan är det här Troberg lurat mig att se?" men det ändrades ganska snabbt till "Det kanske inte är så dumt ändå". När jag tittat klart på filmen så tänkte jag "Det här var en otroligt bra film men inte bättre än Pirates of the Caribbean." :gremgrin:

Nej, men skämt å sido så tyckte jag att den var väldigt bra och såg den igen fyra dagar efter jag såg den första gången. Den gör så att man funderar...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Första intryck och åsikt om filmdiskussioner

Vad var er spontana reaktion när ni sett filmen? Var det "Wow, den kommer att räknas bland klassikerna!" eller "Det var sista gången jag röstade på Trobergs förslag!" (vilket det förvånar mig att folk gjorde med tanke på att jag skrev ihop beskrivningen under oinspirerd tidspress och var inte alls nöjd med den...) eller något mitt emellan? Kändes den rätt?
Mitt intryck när jag såg den för flera år sedan var: "Det var en bra film, men inte så fenomenalt bra som jag hoppats." Jag gav den betydet 7 på Internet Movie DataBase.

För övrigt tror jag att det är en bra idé att vänta ett par dagar mellan det att omröstningen om vilken film som ska diskuteras är klar och det att diskussionstråden kommer upp. Somliga -- till exempel jag -- hinner inte se filmen direkt (eller i det här fallet, se om den så att jag har en klar bild av vad den egentligen handlar om) och missar då själva diskussionen.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Första intryck och åsikt om filmdiskussioner

För övrigt tror jag att det är en bra idé att vänta ett par dagar mellan det att omröstningen om vilken film som ska diskuteras är klar och det att diskussionstråden kommer upp. Somliga -- till exempel jag -- hinner inte se filmen direkt (eller i det här fallet, se om den så att jag har en klar bild av vad den egentligen handlar om) och missar då själva diskussionen.
Håller med, det låter vettigt.

Mask_UBBT

Hero
Svarar & ställer en följdfråga[spoiler-brazil]

Okej, jag har faktiskt inte haft möjligheten att se filmen tidigare än idag, av en serie anledningar, men å andra sidan ser jag inget illa i att kunna dra ytterligare uppmärksamhet till att disskutionstrådar inte har ett utgångsdatum.

"Vad var er spontana reaktion när ni sett filmen?"

Mitt första intryck var(är? jag har inte hunnit smälta den helt, kanske :gremtongue: ) att jag kom å tänka på en scen i Asterix och de tolv stordåden :gremgrin: Ett av stordåden är att de ska gå in i en stor byggnad och hämta ett specifikt formulär. Det visar sej att för att få detta formulär måste de ha ett annat formulär, och för att få detta formulär ett tredje, fast grönt, osv.

Nåja, nu försöker jag bli lite mer seriös. Jag gillade verkligen den svart-humoristiska synen på byråkratin, och karaktärerna som utsattes för den. Jag gillade inte bara när ersättningschecken skulle lämnas ut, jag gillade när chefen för avdelningen blev helt neurotisk för att frun inte hade ett bankkonto.

Men jag gillade moderns vännina åxå(av någon anledning satte sej inte namnen alls) vars komplikationer bara blev värre och värre och värre, och hon var alltid hoppfull, för snart skulle hon vara uppe och skuttandes, yngre än någonsin! :gremgrin:

[color:\\"green\\"]Braziiiil..... nananananananaaaaaaaa [/color]

Visst var det fler än jag som reagerade på de visuella små godbitarna? Dockmaskerna, den syrafyllda vänninnan som i drömsekvensen flöt ihop som köttfärs, kyparen som vägrade ta något annat än nummerbeställningar, sekreteraren som dikterade de plågade skriken från toryrrummet, att settingen blev mer och mer lik nazisternas symboler och uniformer och det faktum att man inte behövde visiteras eller lämna identifikation på "the ministry of information". Om ni frågar mej var den här filmen till en mycket stor del byggd på de små detaljerna, oviktiga för handlingen, men ändå där. Det var en av de sakerna som gjorde filmen så bra. Dessa saknade jag i 1984, och nu blev jag mättad.

[color:\\"red\\"]This has not been recorded [/color]

Jag tror det här är en såndär film som vissa kommer avsky om de verkligen förstår den.

Men här kommer min följdfråga;
När i filmen tar han steget som får honom att hamna i den läskiga stolen?

Jag har tänkt lite på det nu, och jag kan inte riktigt sätta fringret på det. Jag kan sätta fingret på när han fortfarande är "on track" och när han är lost, men inte övergången... den är för flytande, eller så har jag helt enkelt sett den för få gånger... upplys mej gärna :gremwink:

/Mask - vill bo på en våning utan nummer, utan med ett namn :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Svarar & ställer en följdfråga[spoiler-brazil]

Mitt första intryck var(är? jag har inte hunnit smälta den helt, kanske ) att jag kom å tänka på en scen i Asterix och de tolv stordåden Ett av stordåden är att de ska gå in i en stor byggnad och hämta ett specifikt formulär. Det visar sej att för att få detta formulär måste de ha ett annat formulär, och för att få detta formulär ett tredje, fast grönt, osv.
Dårskapens hus, älskar den scenen!

Jag tror det här är en såndär film som vissa kommer avsky om de verkligen förstår den.
De är de bästa filmerna. Jag brukar försöka se filmer som på imdb har delat upp de som kommenterar i två läger, de som älskar den och de som hatar den. De brukar vara tänkvärda och bra.

När i filmen tar han steget som får honom att hamna i den läskiga stolen?
Bra fråga.

Det enkla svaret är nog att han var körd från början. Han var en drömmare som inte passade in. Det är ungefär som om man trillar ur ett flygplan. Man är inte i fara i början, men det går bara åt ett håll.

Ska man peka ut nyckelhändelser så är det när han började bryta reglerna, dels i sina försök att hitta Jill, dels när han lät Buttle (Tuttle?) fixa hans lägenhet. Det var då han medvetet bröt reglerna, gick utanför mallen.

Jag tror dock att det är medvetet att man har denna gradvisa upptrappning. Det är en serie beslut som var för sig är rimliga och logiska, men i längden oundvikligen blir fel. Det är ett sätt att visa att Sam skulle kunna vara vem som helst, att det kan hända alla.

Mask_UBBT

Hero

"De är de bästa filmerna. Jag brukar försöka se filmer som på imdb har delat upp de som kommenterar i två läger, de som älskar den och de som hatar den. De brukar vara tänkvärda och bra."

JAg vet inte vad imdb är för något, men jag håller helt och fullt med dej. Många av mina favoritfilmer har jag fått höra ska suga [fult ord], men de har ändå gett mej en mersmak på just den filmen. Jag har en tradition av att inte se en film på bio bara en gång om jag gillar den. En gång är ingen gång, lixom.

"Ska man peka ut nyckelhändelser så är det när han började bryta reglerna, dels i sina försök att hitta Jill, dels när han lät Buttle (Tuttle?) fixa hans lägenhet. Det var då han medvetet bröt reglerna, gick utanför mallen."

Jag skulle nog faktiskt peka på just när han börjar skydda Tuttle. Då bryter han medvetet emot reglerna, och jag tror att det inkorrekta förlorar något av sitt "sting".

Men vad hade varit alternativet då? Det verkade ju faktiskt som om en hel del människor

Och så slutligen, det jag är mest intresserad av;

Slutade pyramiden av pappersarbete någonstans? Fanns det någon som satt högst upp i pyramiden, och njöt av det skrattretande skådespelet, med en hel befolkning som springer runt och löser små pappersdispyter och problem som de själva skapar, alltsamman helt ovetande som hur världen faktiskt ser ut. Finns det en storpamp som sitter och garvar åt det system som växt fram under honom, där något så obetydligt som en fluga i maskineriet kan leda till död, tortyr och galenskap för en handfull människor.

Och så slutfrågan; Har terroristerna någon chans? Finns de ens, egentligen?

[color:\\"green\\"] Here is your reciet fo your husband, and here is my reciet for your reciet. [/color]

/Mask - som fortfarande är sjuk och inte kan minnas hur man stavar kvitto på engelska

Troberg

Sinister eater

JAg vet inte vad imdb är för något
Internet movie database, på www.imdb.com.

Verkligt bra resurssite!

Jag skulle nog faktiskt peka på just när han börjar skydda Tuttle. Då bryter han medvetet emot reglerna, och jag tror att det inkorrekta förlorar något av sitt "sting".

Men vad hade varit alternativet då? Det verkade ju faktiskt som om en hel del människor
Bortsätt från att du verkar ha tappat slutklämmen så kan jag nog hålla med dig. Fast det är klart, han var mer eller mindre under hot i det läget, så det kanske var när han började gå in i register han inte hade tillgång till för att hitta Jill.

Slutade pyramiden av pappersarbete någonstans? Fanns det någon som satt högst upp i pyramiden, och njöt av det skrattretande skådespelet, med en hel befolkning som springer runt och löser små pappersdispyter och problem som de själva skapar, alltsamman helt ovetande som hur världen faktiskt ser ut. Finns det en storpamp som sitter och garvar åt det system som växt fram under honom, där något så obetydligt som en fluga i maskineriet kan leda till död, tortyr och galenskap för en handfull människor.
Jag tror inte det. Jag tror att man ville visa hur man genom en strävan att förbättra, effektivisera, organisera och ordna kan bygga sitt eget fängelse. Systemet har tagit över och folk är bara olika stora kuggar i maskinen.

Och så slutfrågan; Har terroristerna någon chans? Finns de ens, egentligen?
Jag tror inte att de finns. Jag tror att de är ett sätt att borförklara att saker inte funkar. Mängden slangar i smällen i affären tyder också på att rörmokeriet var det som exploderade, inte en bomb.

Mask - som fortfarande är sjuk och inte kan minnas hur man stavar kvitto på engelska
Reciept.