Re: Tillgång och piratförfrågan
Man vet väl inte alltid om en film finns på video, men man bör kunna utgå från att den går att få tag i också för folk som bor i Trollhättan, Borlänge, Dorotea och tillochmed Höglekardalen. Därför nominerande jag ingen av de filmer jag helst skulle vilja nominera, för även om jag vet att de finns på video här kan jag kallt räkna med att de inte finns där. 'Bangkok Dangerous' var tillräckligt svår att få tag i. 'Nausicaä of the valley of the wind' finns, till skillnad från någon av mina favoritfilmer, inte ens i svensk utgivning. Att få tag i den utan gott om pengar (kreditkort) eller en vilja att bryta mot lagen bör således ses som en omöjlighet.
Så, hur får man reda på om en film finns på video i Sverige? Tja, man kollar runt i hyfsat välsorterade videobutiker hyfsat ofta, eller använder sunt förnuft. Har filmen en svensk titel? Är den svensk eller amerikansk? Har man sett den översatt till svenska? Om nej på någon av frågorna är det hög tid att börja ifrågasätta.
Antipiratbyrån kommer inte och tar oss direkt, men någon dag gör de kanske det. För det första tyder mycket på att fildelningsprogram blir olagliga till våren, för det andra har antipiratbyrån ett angivarsystem som vem som helst på detta forum skulle kunna använda för att tipsa dem om en forumanvändare han vet sysslar med olaglig kopiering. Att en sådan angivelse verkligen skulle leda till något är kanske inte sannolikt, men om jag piratkopierar skulle jag då inte gå ut med det på detta forum. Lite nojjig är man kanske. I första hand bör man helt enkelt se det som att vi vill gardera oss mot sådana tråkiga eventualiteter. Att kräva att forumets användare inte uppmuntrar till olaglig verksamhet är inte konstigare än att kräva att de uppför sig, i mitt tycke.
- Ymir, Jag säger inget och alltså har jag ingenting sagt