Re: Jag ogillar Jordan ännu mer...
För det första, till Lotr filmens försvar måste sägas att den faktiskt har betydligt mänskligare karaktärer än böckerna...
WoT och Jordan i största allmänhet tycker jag är vidrig, jag tror att Jordan isolerat sig i ett hus ett helt liv och aldrig träffat fler människor än han har fingrar... Av dessa arketyper försöker han fylla upp en hel värld... ALLA kvinnor är konstiga och slås med kavlar och gråter hejdlöst, alla män är totalt borttappade och tappar målföret om en kvinna kommer i närheten... Lite generaliserat i vanlig ordning... Men jag tycker helt enkelt inte alls om Jordan... Jag har läst nio engelska böcker så jag vet precis vad jag inte tycker om med dem...
Ska vi ha hårdfantasy med intressanta personligheter så rekommenderar jag Kerrs Deverry böcker... Har personligen inte läst en fantasy bok på år och dag (undantaget Gaiman och Burroughs o dyl. som har en del fantasy element...)
Det som jag uppskattar med fantasy är världarna och mytologin, sällan hjältar eller personer även om det finns en del sådana oxå...