Nekromanti Filmtips - Eon-känsla en masse

Greymourn

Swordsman
Jag ogillar Tolkien...

Skarpt... Det finns det som e bra och mysigt med böckerna/filmen men de blir aldrig riktigt bra av den enkla anledningen att alla karaktärer är så karaktärslösa...

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Re: Jag ogillar Tolkien... [OT]

Jag gissar att du har problem med fantasy :gremsmile:
Kanske du skulle ta dig ett kallt dop i en isvak och försöka hitta karaktärerna...

Förresten om du vill ha karaktärer med personlighet ska du läsa Wheel of Time (Sagan om drakens återkomst) av Robert jordan... där har du personligheter så att det räcker och blir över :gremsmile:

Blasphemy

Swashbuckler
VARNING!

Har även jag sett Kung Arthur och enligt mig så sög den bologny på både längden och tvären. Själv får jag inte den minsta Eon-stämning av den så om det är någon sorglig själ som genomlider detta spektakel och sedan tänker "Jaha... är det så Eon är" så skulle jag säga: NEJ!. Så är inte Eon (för mig).

Alla dåliga saker blir för mycket att nämna men det bra var att det fanns snygga och tuffa bergslandskap med i filmen samt att Stellan var cool. Men efter det så var det inte mycket att hurra för.

Greymourn

Swordsman
Re: Jag ogillar Jordan ännu mer...

För det första, till Lotr filmens försvar måste sägas att den faktiskt har betydligt mänskligare karaktärer än böckerna...

WoT och Jordan i största allmänhet tycker jag är vidrig, jag tror att Jordan isolerat sig i ett hus ett helt liv och aldrig träffat fler människor än han har fingrar... Av dessa arketyper försöker han fylla upp en hel värld... ALLA kvinnor är konstiga och slås med kavlar och gråter hejdlöst, alla män är totalt borttappade och tappar målföret om en kvinna kommer i närheten... Lite generaliserat i vanlig ordning... Men jag tycker helt enkelt inte alls om Jordan... Jag har läst nio engelska böcker så jag vet precis vad jag inte tycker om med dem...

Ska vi ha hårdfantasy med intressanta personligheter så rekommenderar jag Kerrs Deverry böcker... Har personligen inte läst en fantasy bok på år och dag (undantaget Gaiman och Burroughs o dyl. som har en del fantasy element...)

Det som jag uppskattar med fantasy är världarna och mytologin, sällan hjältar eller personer även om det finns en del sådana oxå...

Hjalle

Swashbuckler
Re: Så vitt jag vet...

Min personliga favorit Arthur är faktiskt Holy Grail
Jag gillar den där jätten som tvingar mödrar att grilla deras spädbarn levande på spett, hoppas den är med i filmen... :gremtongue:

Helmgast
De bär allehanda vapen jag inte trodde fanns på 400-talet (har jag för mig den utspelar sig i) och Keiras läder-BH är kanske något opraktiskt.

Har hon dessutom rakat sig under armarna är jag beredd att ställa mig fördomsfull till filmen.

jac

Veteran
Re: Njaaa

Nej, jag håller faktiskt med Blasphemy. Tyvärr alltså. Jag läste denna tråd och begav mig till biografen någon vecka senare. Nu kom jag precis hem från den. Den var inte EON för mig heller. Vad EON är, är nog väldigt personligt men jag har ändå annat att klaga på.

Skådespeleriet var under all förväntan, rent ut sagt riktigt kasst. Dessutom tycker jag filmen saknade substans: förutom att det kändes som om författarna pusslat ihop lite arkeologiska fynd med lite egna ideer tagna ur luften och sen gjort en film, så saknade storyn tyngd. Visst det var coola karaktärer o.s.v. men filmen saknade djup. Filmen kändes som något som kan sändas av Hallmark channel fast med subventionerad budget (alla som har Hallmark vet vad jag menar).

Helt ok filmidé men de kanske borde applicerat den på någon annan istället för Arthur och således ha mer frihet att göra mer bakrundsarbete. Det skulle inte skada att dra ner på glorifieringen heller. Det var schysst underhållning med balla rustningar och lustiga kommentarer men filmen var lite för ytlig för att vecka min fascination.

//Jac