Nekromanti Filmtips, någon?

entomophobiac

Low Prep High Play
Eftersom jag nu börjat läsa tilläggen till spelet så börjar jag bli riktigt inspirerad. Men jag undrar var jag kan hämta annan inspiration. (The Whispering Vault, förresten, så det inte blir någon frustration därute över att jag inte skriver vilket spel...)

Vet inte om någon minns spelets beskrivning som jag gav, men hur som helst så spelar man övernaturliga varelser som jagar degenererade gudar, typ.

Finns det några filmer - skräck, sci-fi etc - som handhar övernaturliga "jägare" eller dylika ting?

Någon av hemsidorna till spelet nämnde Hellraiser och Pinhead o co, men personligen vet jag inte. Vad finns det för udda skräckfilmer därute?

Mitt perspektiv sträcker sig sällan längre än Lucio Fulci och George Romero :gremgrin:

KaGGe

Veteran
Re: BLADE=) (nt)

jadu , alien(s) , där jagar dom ju aliens , sen X-Files , Buffy å vampyrerna :gremwink: , Millenium , kolla gärna i Neotech 1 inspirations del =)

Ghoulz

Swordsman
God's Army-filmerna (räcker väl egentligen med den första iofs) är väl en ok vägledning till hur ett inbördeskrig mellan himlens änglar kan gestalta sig.

"The Devil Rides out" är en rätt ok film om kultister och deras små upptåg. Värt att notera är att ritualerna som används i filmen är inspirerade (eller snara sägs vara inspirerade) av thelema (författaren Dennis Wheatley var bekant med Crowley...). Fascinerande och bär på en rätt förtätad stämning, trots att demonerna inte riktigt lever upp till samtida standard.

"Rosemary's Baby", "Excorsisten" och "Omen" är väl intressanta även om det inte rör sig om så mycket övernaturligt i "jägarnas" fall.

"Jacob's Ladder" ("Jacobs inferno" på svenska, av förklarliga skäl byttes "stege" ut mot "inferno" i den svenska översättningen) är en grymt fin film om sammanstörtande världar och hallucinationer (?) och lär ha influerat Kult-författarna i deras idéer om illusionens rämnande.

Förutom Hellraiser-filmerna finns det ju även en underskattad pärla i samlingen Barkerfilmer: Nightbreed.

Just nu låser sig min hjärna men jag återkommer kanske senare med fler idéer. Det finns en hel del filmer som säkert skulle kunna hjälpa till. För att inte nämna böcker och serier etc.

Haplo

Veteran
Finns det några filmer - skräck, sci-fi etc - som handhar övernaturliga "jägare" eller dylika ting?
Clive Barkers "Lord of Illusions". Huvudpersonen är Harry D'Amour som är en privatdeckare som jobbar med övernaturliga fall.

Ymir

Liten kantbaron
Jag förstår inte exakt vad du är ute efter, men...tja, är det nån slags skräckmiljö-detektivgrejer du vill ha så är 'Angel Heart' ett måste.

'The Ninth Gate' skulle också kunna vara vad du söker. Den är skitbra, iallafall.

De bästa skräckfilmer jag sett angav jag annars i detta inlägg.

- Ymir, vars hela klass är tragiskt kåta på 'The Ring'...jänkarnas äckelremake, that is.

Ghoulz

Swordsman
Ninth Gate:

Äh! Läs boken isätlelt (och lyssna på soundtracket). "Dumasklubben" av Arturo Perez-Reverte. Filmens bildspråk är dock mycket inspirerande. Släng ihop det med intrigen i boken och lite inspiration från Umberto Ecos "Foucaults pendel" så har ni den ultimata ockulta konspirationsthrillern.