Nekromanti Filmtips

Cad

Veteran
Såg nyligen En dollar för de döda...skulle vara en hyllning till Leone..jag tyckte den var en aning överdriven..speciellt när man började räkna antalet skott som "hjältens" båda coltar innehöll..18/2 tror jag inte blir 6/images/icons/smile.gif..
Nåväl, jag rekomenderar Young guns I o II..Schyrro filmer med olika karaktärstyper..lite gamla nu men det är ont om nya westernfilmer..

Era filmtips?

Kid Curry

Veteran
Hej!

Jag och en kompis gick och snacka om just "En dollar för de döda" för ett par dar sen och vi kom fram till det att när Clintans filmer kom ut såsom ""För några få dollar" och "Den gode, den onde, den fule" t.ex. så tyckte nog folk att dom var jäkligt overkliga då, det är ju bara att tekniken har gått framåt och de som gjort denna filmen tyckt att dom måste hänga med. Kort sagt jag tyckte den var rätt så bra.

Filmtips för övrigt: "De skoningslösa", "Tombstone" också helt klart min favorit "Silverado"

ha det gott

Mobius

Veteran
Förutom de gjutna kult rullarna som Harmonica o ett otal Clintan rullar gillar jag The Last Outlaw skarpt.

En annan film som kan ge lite (om man som jag gillar Hong Kong action) är Once upon a time in China and America med bla Jet Li

S_o_C

Veteran
MIn favorit heter något i stil med sju rider igen/Vågar livet tror jag,

mat

Veteran
För min del såär Clintans filmer de bästa. Det är i dem du får de superba kommentarerna. Musiken som ligger på en hög nivå, och attityden som speglar en god spelkväll så fint.
The Good,the Bad and the Ugly
For a Hand of Dollars
For a Hand of Dollars more
High Plain Drifter
Pale Rider
Alla dessa filmer varierar ganska så mycket, men de bär också med sig enormt bra budskap (tro det eller ej, men om ni tänker efter så finner ni dem). Men ddet finns givetvis andra bra filmer. Jag föredrar Wyatt Earp framför Tombstone som jag tyckte sög trä revolver. Det sista mästerverket är givetvis De skoningslösa som visar den realistiska bilden av den grymma verkligheten. Se dem o gråt bondtölpar /images/icons/tonguea.gif

Storuggla

Champion
Nu ska jag vara lite mot strömmen och ge filmtips som inte är västernrullar utan bra filmer man kan med två sekunders tänkande göra om till Västernäventyr.

De Sju Samurajerna av den gode Kurosawa. Har gjorts i flera olika versioner, bland annat minst en västern.
The Hidden Fortress, av den ohemult begåvade Kurosawa igen. Inspiration till Star Wars del 4. Gör om kungariket till en ranch och gör princessan till en arvtagarinna och vips... /images/icons/smile.gif
The Maltese Falcon, en busbra bok och en busbättre rulle. Byt ut 1940-talet mot 1870-talet och kanske modifiera var falken kommer ifrån (Mexico? Gammal skatt från en spansk galleon från 1600talet kanske?).
The Full Monty, engelsk film. Passar apbra till ett västernscenario. Byt bara ut plats till en gruv ort och gör om huvudpersonerna till kofösa... näe förresten, det var nog ingen bra ide. /images/icons/hairy.gif

Visst, det var inga västernfilmer, men det är förstaklassiga filmer som jag tycker slår det som Hollywood kan erbjuda nuförtiden, inte i effekter utan i berättelser.
Mitt budskap tror jag är att man kan få inspiration från andra rullar än en pangpang film på ZTV.

Storuggla, sitter i ett träd

Gusman

Veteran
Tja.
Förutom de uppenbara Clintan-filmerna så kan man ju rekomendera:
The Outlaw Josey Wales - Grymt bra Clintan-western
Paint Your Wagon - Annorlunda Clintan-western :)
Ride with the Devil - Bra film om inbördeskriget (ganska ny).

Om man vill köra ett äventyr under inbörderskriget kan man ju sno storyn från Kelly Hjältar eller 12 fördömda män.
Det finns ganska många bra filmer som utspelar sig under 2 världskriget som borde funka bra att köra under inbördeskriget.

Men om man riktigt saknar uppslag för en kampanj så kan man ju köpa ett 20-pack Bill och Ben och stjäla plotten från någon av dom. Det borde inte vara så svårt. :)

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Men om man riktigt saknar uppslag för en kampanj så kan man ju köpa ett 20-pack Bill och Ben och stjäla plotten från någon av dom. Det borde inte vara så svårt. :) "

Dessutom är Bill och Ben böckerna kända för att ståta med verkligt spännande, varierande och välskrivna plotter. Visst.

Gusman

Veteran
>Dessutom är Bill och Ben böckerna kända för att ståta med verkligt spännande, varierande och välskrivna plotter. Visst.

Jo det vet ju alla, men om man har en begränsad budget så kan man köpa ett gäng för inga pengar alls
på ett antikvariat eller loppmarknad.
Om man bara vill ha en enkel plott som går fort att spela så duger säkert 1 av 10 och då kan det vara riktigt prisvärt. /images/icons/smile.gif

Cad

Veteran
En o annan Bill o Ben har ju gått ner i lästarmen..det är ju inga intrigfulla tegelstensromaner...men som ideretare är de helt ok..De tar ju inte så lång tid att läsa heller..ett par toabesök bara sen är den oxå klar/images/icons/grin.gif.

Storuggla

Champion
*Host* Blueberry *Host Host* (NT)

NT betyder No Text. Så här finns ingen text. Bara en enkel fråga:
Vem Faen satt ett S i "läspa"?

Storuggla