Shadowlands är en kanonrulle från 1993 som handlar om CS Lewis vuxna liv, hans kärlek till poeten Joy Gresham, med mera. I huvudrollen ser vi en överdådigt bra Anthony Hopkins, som är riktigt ja... Vad ska man säga. Jag har aldrig sett honom så djup och äkta som i den här filmen. Enligt mig är det den bästa rollen han gjort. Han är verkligen underbar i den här filmen. Fast, ja, alla roller är faktiskt en riktig kanoninsats. Filmen är väldigt vacker på flera sätt, scenerna och klippningen; den rör sig framåt med en lugnt makande takt och man rinner lugnt med genom den men berörs ändå väldigt. Naturen är såklart mycket vacker och man har lyckats med fina bilder på den brittiska lantorten. Förövrigt älskar jag personligen skepnaden av den engelska landsbygden, så jag kan vara lite skadad.
Den gjordes första gången som TV-film, 1985 av BBC. Med William Nicholson som CS Lewis. Den versionen har jag inte sett tyvärr.
Nåväl, Shadowlands är bland topp tre av de bästa dramafilmerna jag någonsin sett, och jag rekommenderar den mycket starkt.
... Återkommer kanske senare med fler filmtips.